پول نیوز، رکسانا دانیالی - همواره شاهد
ارائه آمار بسیار متنوعی در رابطه با بازار جهانی خودرو به عنوان یکی از مهمترین
کالاهای مصرفی در سطح جهانی هستیم. هر روز گزارش های متنوعی در رابطه با میزان
فروش کلاس های مختلف از سدان گرفته تا کراس اوور و کوپه های پرقدرت هستیم که در
پول نیوز نیز بازنشرهای متنوعی در این رابطه داشته ایم.
برای امروز نیز سراغ گزارش های آماری خودرویی می رویم و با
این تفاوت که برترین تولیدکنندگان تراک در جهان را براساس آخرین گزارش سال مالی، معرفی کنیم. بدیهی است آنچه در این
گزارش آمده است براساس تقسیم بندی کمپانی های تولیدکننده برای محصولات با در رده
کلی "تراک" است.
با توجه به اهمیت و تفاوت هایی که در رده بندی خودروهای
کلاس تراک در بخش های مختلف جهان وجود دارد در انتهای مطلب اطلاعات مربوط به طبقه
بندی تراک ها را خواهیم آورد.
بدیهی است بازار محصولات سنگین خودرویی(در مقایسه با کلاس سدان) نیز یک کسب و کار با
گردش مالی بالا و بسیار سود آور برای کمپانی های مطرح به شمار می رود و با توجه به
اهمیت این رده تولیدی در حمل و نقل و پروژه های عمرانی، پوپایی و پیشرفت قابل
تحسینی در صنعت مذکور جریان دارد.
دایملر
درآمد: 42.594 میلیارد دلار
ولوو
درآمد: 26.319 میلیارد دلار
پکار(کمپانی آمریکایی از سال 1905 و مالک برندهای مطرحی
مانند کنوورث، داف، پیتربیلت و لیلاند)
درآمد: 14.782 میلیارد دلار
ام آ ن (مان) (کمپانی آلمانی از سال 1758، این شرکت در
زمینه ساخت و تولید کامیون، اتوبوس، موتور دیزل، ماشین آلات توربینی و خدمات صنعتی
فعالیت میکند.)
درآمد: 10.201 میلیارد دلار
اسکانیا
درآمد: 7.533 میلیارد دلار
اطلاعات مربوط به طبقه بندی تراک ها
طبقه بندی تراک ها اصولا بر مبنای حداکثر وزن بارگیری شده
که اغلب با استفاده شاخص دسته بندی وزن ناخالص وسیله ی نقلیه (GVWR) و وزن ناخالص تریلر (GTWR) محاسبه می شود، صورت
می گیرد. لازم به ذکر است که این شاخص ها در هر کشور بر اساس قوانین دولت ها
متفاوت خواهند بود. اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از GVWR داشته باشیم، می توان
گفت که این اصطلاح به حداکثر وزن عملیاتی یک وسیله ی نقلیه که توسط شرکت سازنده
اعلام می شود، اشاره دارد.
" آمریکا "
همان طور که اشاره شد در آمریکا نیز طبقه بندی تراک های
تجاری بر اساس شاخص GVWR انجام می شود. این طبقه بندی کلاس 1 تا 8 را در خود جای می
دهد که از 3-1 در دسته ی تراک های سبک، 6-4 در دسته ی تراک های متوسط و 8-7 در
دسته ی تراک های سنگین قرار می گیرند. در ادامه هر کدام از این دسته ها به صورت
جداگانه بررسی خواهند شد.
1. تراک های سبک
+ کلاس
1
شاخص GVWR در این کلاس محدوده ی 6000-0 پوند معادل 2722-0 کیلوگرم را
به خود اختصاص می دهد. نمونه هایی در کلاس 1 جای می گیرند که از جمله ی آن ها می
توان به دوج داکوتا، شورولت کلرادو، تویوتا تاکوما و نیسان فرانتیر اشاره کرد.
+ کلاس
2
حداکثر وزن عملیاتی تراک های این کلاس در محدوده ی 10000-6001 پوند معادل 4536-2722 کیلوگرم خواهد بود. مثال هایی از کلاس 2 نیز دوج رم، شورولت سیلورادو و فورد سری- اف هستند.
خود این کلاس به دو زیرکلاس دسته بندی می شود شامل زیرکلاس 2a با محدوده ی وزنی 8500-6001 پوند معادل 3856-2722 کیلوگرم و زیرکلاس 2b با محدوده ی وزنی 10000-8501 پوند معادل 4536-3856 کیلوگرم. در زیرکلاس 2b وسایل نقلیه ای همچون دوج رم، شورلت سیلورادو و فورد سری- اف قرار می گیرد.
خودرو های اس یو وی این زیرکلاس نیز شامل فورد اکسکورژن و شورولت
سابربن 2500 خواهد بود. به زیرکلاس 2a اغلب تراک های سبک نیز گفته می شود در حالی که زیرکلاس 2b بیشتر به
پایین ترین دسته بندی تراک های سنگین وزن اشاره دارد.
+ کلاس
3
GVWR در مورد
کلاس 3 بازه ی 14000-10001 پوند معادل 6350-4536 کیلوگرم را به خود اختصاص داده
است. نمونه های این کلاس نیز شامل دوج رم 3500، فورد سوپر دیوتی F-350، فورد سری ای 350 و هامر اچ 1 با حداکثر وزن عملیاتی 10300 پوند
معادل 4672 کیلوگرم می شود.
2. تراک های متوسط
زمانی که برای نخستین بار تولید تراک های سبک در آمریکا
آغاز شد، این وسایل نقلیه بر اساس ظرفیت حمل بار خود به تن، طبقه بندی می شدند
(به عنوان مثال ½، ¾ و 1 تن). با گذشت زمان، ظرفیت حمل بار تراک ها رو به افزایش
گذاشت در حالی که عناوین تن همچنان مانند قبل ثابت بودند. از این رو رتبه بندی های
جدیدی که بر اساس تن صورت می گیرد برای مقایسه ی اندازه ی استاندارد تراک ها
استفاده می شود نه ظرفیت حقیقی آن ها.
برای مثال شورلت اس- 10، دوج داکوتا و هوندا ریج لاین ¼ تن
طبقه بندی می شوند. شورولت سی10/ کا10 و دوج 1500، ½ تن هستند. در دسته ی ¾ تن نیز
می توان به فورد F-250، شورولت سی20/ کا20، شورلت 2500 و دوج 2500
اشاره کرد. فورد F-350، شورولت سی30/ کا30، شورلت 3500 و دوج 3500
نیز در گروه 1 تن جای می گیرند. همین روند در مورد ون ها و خودرو های اس یو وی (ون
دوج 1 تنی و یا شورولت سابربن ½ تن)، تراک های متوسط (فورد 1 ½ تن F-450) و بعضی از وسایل نقلیه ی نظامی نظیر M35، 2 ½ تنی
نیز وجود دارد.
+ کلاس
4
در کلاس 4 شاهد GVWR در محدوده ی 16000-14001 پوند معادل 7257-6351 کیلوگرم
هستیم. از جمله وسایل نقیله ی این کلاس می توان به فورد سری ای- 450، فورد سری اف-
450، دوج رم 4500 و شورولت کودیاک 4500 اشاره کرد.
+ کلاس
5
GVWR در این
کلاس محدوده ی 19500-16001 پوند معادل 8845-7258 کیلوگرم را شامل می شود. International TerraStar، دوج رم 5500، فورد سری اف- 550 در کلاس 5
جای می گیرند.
+ کلاس
6
در کلاس 6 GVWR در بازه ی 26000-19501 پوند معادل 11793-8846 کیلوگرم قرار
می گیرد. از مثال های این کلاس نیز می توان از International Durastar، شورولت کودیاک و فورد سری اف- 650 نام برد.
3. تراک های سنگین
+ کلاس
7
برای راندن وسایل نقلیه ی این کلاس و کلاس بالاتر در
آمریکا، فرد باید مجوز رانندگی تجاری کلاس B دریافت کند. GVWR در کلاس 7 شامل 33000-26001 پوند معادل 14969- 11794
کیلوگرم می شود. فورد سری اف- 750 و GMC C7500 در این کلاس قرار دارند.
+ کلاس
8
اگر حداکثر وزن عملیاتی که یک وسیله ی نقلیه توان حمل آن را
دارد بالای 33000 پوند معادل 14969 کیلوگرم باشد، در این کلاس دسته بندی می شود که
شامل کامیون یدک کش و کامیون های کمپرسی خواهد شد.
" اتحادیه ی اروپا"
در اروپا مجوز های رانندگی نوع B برای اتومبیل ها، نوع C برای
کامیون ها و نوع D مخصوص اتوبوس ها است. چنان چه عددی به این مجوز ها افزوده
شده باشد، نشان دهنده ی نسخه های سبک در کلاس های مربوطه خواهد بود. حرف اضافه ی E نیز
مربوط به تریلر های بزرگ تر (GTWR) است.
+ کلاس B اجازه
ی استفاده از خودرو های GVWR کمتر از 3500 کیلوگرم و تریلر ها با GTWR کمتر از 750 کیلوگرم
را می دهد. خودرو هایی که در این دسته جای می گیرند معمولا تحت عنوان "خودرو
های تجاری سبک" و یا به اختصار LCVs نامیده شده و شامل فورد ترانسیت، مرسدس بنز اسپرینتر و فیات
دوکاتو می شود.
+ کلاس BE مجوز
تریلر هایی است که GTWR آن ها بیش از 3500 کیلوگرم نباشد.
+ کلاس C1 محدودی GVWR تا 7500 کیلوگرم و GTWR تا 750 کیلوگرم را در
خود جای می دهد.
+ کلاس C محدودیتی
برای GVWR ندارد اما GTWR همچنان باید زیر 750 کیلوگرم باشد.
+ کلاس C1E مجوز
کلاس B و یا C1 برای تریلر هایی است که GTWR آن ها بیش از 750
کیلوگرم نباشد. حداکثر وزن عملیاتی ترکیب شده ی خودرو و تریلر نیز نباید از 12000
کیلوگرم فراتر رود.
+ کلاس CE برای
وسایل نقلیه ی کلاس C، محدودیت GTWR تریلر ها را حذف کرده
است.