کد خبر: ۲۲۱۹۵۵
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
0
شرط افتتاح نمایندگی بانک‌های خارجی در ایرانپول‌نیوز - مدیر کل روابط بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد که موضع ایران در ایجاد روابط و افتتاح نمایندگی بانک‌های خارجی سختگیرانه بوده و بر اساس رفتار آن‌ها با شبکه بانکی داخلی در زمان تحریم برخورد خواهد شد.

حسین یعقوبی امروز در  کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام به چالش‌های نظام بانکی در زمان تحریم‌ها و تغییر رویه در پسا برجام اشاره داشت.

وی با اشاره به افت شدید روابط کارگزاری بانک‌ها در دوران تحریم گفت: اما طی مذاکرات شکل گرفته در فضای پسا برجام در حال حاضر تعداد روابط کارگزاری تا ٦٨٦ مورد افزایش یافته و بانکها توانسته‌اند با ٢٣٨بانک خارجی روابط خود را برقرار کنند.

وی البته به ایجاد شرایط برای ایجاد نمایندگی بانک‌های خارجی در ایران نیز اشاره کرد و افزود: گرچه در دوران تحریم طرف‌های خارجی با ما برخورد مناسبی نداشته و حتی نمایندگی‌های بانکهای ایرانی را کشورهایشان بستند، اما اکنون اوضاع ما مناسب و البته سختگیرانه است.

یعقوبی ادامه داد: ایران در تصمیم گیری برای افتتاح نمایندگی بانک‌های خارجی نوع برخورد آن‌ها در زمان تحریم‌ها و شرایط سختی که با آن مواجه بودیم را مدنظر قرار خواهد داد.

موانع در نقل و انتقالات ارزی بازار را به نوسان کشید

مدیر کل روابط بین الملل بانک مرکزی در ادامه به تاثیر تحریم‌ها و لغو آن بر حوزه‌های بانکی اشاره و درباره  آن توضیحاتی ارائه کرد.

وی به سختی نقل و انتقالات ارزی در زمان تحریم اشاره داشت و گفت: بر اساس تحریم‌های لغو شده توسط آمریکا در دوران تحریم کشورهای واردکننده نفت مکلف بودند عواید حاصل از فروش نفت ایران را در بانک‌های خود بلوکه کرده و حتی انتقال آن به کشورهای ثالث با محدودیت مواجه بود.در نتیجه درآمدهای نفتی صرفا به حساب باز شده در یک بانک داخلی در کشور واردکننده نفت از ایران وارد شده و فقط برای تسهیل تجارت مجاز بین ایران و طرف مقابل به کار می‌رفت، بنابراین درآمدهای ارزی در کشورهای مقابل رسوب کرده و امکان استفاده نداشت.

یعقوبی ادامه داد: عدم امکان انتقال ارز موجب ایجاد نوسانات شدید و لحظه‌ای نرخ ارز را فراهم می‌آورد که در این رابطه مدیریت نادرست بازار نیز در آن زمان قابل توجه است و در مجموع موجب ایجاد صدمات شدید به تولید و صنایع ایران شد.

اما مدیر کل روابط بین الملل بانک مرکزی توضیح داد که با لغو تحریم‌ها امکان انتقال درآمدهای ارزی به داخل و یا خارج به راحتی فراهم شد و بانک مرکزی به ذخائر و دارایی‌های خود دسترسی پیدا کرد.

وی اظهار کرد: در نتیجه تاثیر برجام بالغ بر 16.4 میلیارد دلار از منابع مسدود شده شامل معوقات نفتی از امارات، انگلیس، هند، یونان، نروژ و ایتالیا دریافت و از سویی دیگر 12 میلیارد دلار از وجوه مسدود شده بانک مرکزی پس از توافقات اولیه به صورت اقساط از ژاپن، کره و هند گرفته شده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: