کد خبر: ۲۲۲۷۴۴
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
0
مهدی پازوکی گفت: نباید فراموش کنیم که با زور و شعار نمی توان مردم را وادار به خرید کالای ایرانی کرد.
با زور و شعار نمی توان مردم را وادار به خردی کالای ایرانی کرد
پول نیوز - با نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش خرید مایحتاج خانوار، شعار حمایت از کالاهای ایرانی، با هدف کمک به رونق صنعت و تولید کشور و نیز مبارزه با کالای قاچاق بیش از هر زمان دیگری شنیده می شود.

در این میان بر میزان تبلیغات کالاهای خارجی بیش از هر زمان دیگر افزوده شده و مصرف‌کنندگان ایرانی با تصور بالا بودن کیفیت تولیدات خارجی نسبت به محصولات ایرانی کمتر از برندهای داخلی حمایت کرده و جلب محصولات و برندهای مطرح می شوند.

در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند نمی شود مصرف کننده را که در قبال خرید کالا پول پرداخت می کند ملزم به استفاده از یک نوع برند خاص کرد؛ در کل محدود کردن مصرف کننده با سیاستهای اقتصادی بازار آزاد در تضاد است و برای اینکه مردم تولیدات داخلی را خریداری کنند باید با محصولی مواجه شوند که کیفیت بالا و قیمت مناسب دارد در غیر این صورت تبلیغاتی که برای خرید کالاهای داخلی صورت می گیرد چندان موفق نخواهد بود.

مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در همین زمینه با خبرنگار پول نیوز گفتگو کرده است؛ به اعتقاد وی باید قدرت انتخاب به مصرف کننده بدهیم اگر این قدرت را از مصرف کننده بگیریم خلاف علم اقتصاد عمل شده است و این تحمیل عقیده در سیستم های کمونیستی تعریف می شود و در سیستم اقتصاد آزاد جایی ندارد.

وی ادامه داد: در سیستم اقتصاد آزاد به سمت سرمایه گذاری اقتصادی حرکت می کنیم که در آن باید  شفافیت در انفعالات و مراودات اقتصادی حاکم باشد، بازار رقابتی باشد و هر گونه انحصار از میان برداشته شود.

پازوکی گفت: چنانچه بخواهیم مصرف کننده را به استفاده از کالای داخلی تشویق کنیم باید قدرت رقابت با کالای خارجی را ایجاد کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: از سوی دیگر قیمت، فاکتور مهمی است که سیگنال و علامت مهم اقتصادی برای مصرف کننده به شمار می رود که برای آن تکنولوژی ساخت و دانش فنی روز باید در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ در ایران نیروهای تحصیل کرده بسیاری داریم که در دانشگاههای معتبر همچون شریف، فنی تهران، شیراز، اصفهان، تبریز که استانداردهای جهانی را دارا هستند تحصیل کرده اند اما جذب اقتصاد های توسعه یافته و غربی می شوند. مشکل از این جوانان نیست بلکه اشکال از سیستم ماست!

به اعتقاد پازوکی؛ پارتی بازی در سیستم اداری ما بیداد می کند، در ادارات افراد با وابستگی های خانوادگی وارد می شوند که در بعضی موارد از دانشگاههای معتبر نیز مدرک نگرفته اند که این مساله عامل فساد اقتصادی می شود. به عنوان مثال فردی با سمت تایپیست وارد یک مجموعه می شود در دانشگاهی همچون علمی کار بردی تحصیل کرده و مدرک هم می گیرد؛ پس از آن نه کار تایپ انجام می دهد و نه کار کارشناسی بلد است به همین جهت سیستم دچار اشکال و عقب ماندگی می شود.

به گفته این استاد دانشگاه؛ چنانچه در سیستم افراد کارآمد و نیروی متخصص داشته باشیم در بسیاری از کالاها می توانیم بهترین برند دنیا را تولید کنیم. همانطور که در صنعت لاستیک به این خودکفایی رسیده و محصولات ایرانی همپای برترین تولیدات ژاپنی رقابت می کنند؛ چرا که در تولید لاستیک به دلیل انتقال دانش فنی به داخل کشور می توانیم محصول با کیفیت تولید کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر بخواهیم محصولات قابل رقابت تولید کنیم باید انتقال تکنولوژی روز را در اولویت قرار بدهیم. نباید فراموش کنیم که با زور و شعار نمی توان مردم را وادار به خرید کالای ایرانی کرد.

پازوکی در پایان گفت: نگاهی به بازارهای منطقه ای نشان می دهد کشورهایی که تکنولوژی روز دنیا را وارد کشور خود کرده اند  تحولی در آن صنعت ایجاد کرده و به قطب قابل اعتنا تبدیل شده اند. به عنوان نمونه ترکیه در صنعت لباس دانش فنی برندهای معتبر دنیا را وارد کرده و به تولید کننده مطرح دنیا تبدیل شده است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: