April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۸۵۷۱
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
0
حمید چیت چیان گفت: رقم سرمایه گذاری هایی که در سازمان سرمایه گذاری وزارت اقتصاد ثبت شده است 3.6 میلیارد دلار فقط برای تولید برق از انرژِ های تجدید پذیر است که علاوه بر آن در زمینه تولید برق حرارتی نیز سرمایه گذاری هایی انجام شده است.
3.6 میلیارد دلار برای تولید برق از نرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری شده است
پول نیوز - مراسم  تقدیر از شرکت های خدمات رسانی آب و برق به روستاها امروز با حضور اسحاق جهانگیری، حمید چیت چیان، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیته برنامه و بودجه مجلس برگزار شد.

 در این مراسم تاجگردون با بیان اینکه سرمایه گذاری های اول انقلاب در زمینه آب و برق بعد از 30 سال به علت فرسودگی مناطق روستایی مشکلات بسیاری را داشته است گفت: خشکسالی موجب شد منابع آبی با فرسایش روبرو شود و از طرفی هزینه آب زیاد بود.
 
تاجگردون با بیان اینکه در زمانیکه وفور نفتی وجود داشت حدود 700 الی 800 میلیارد دلار سوخت شد و رفت گفت: در آن زمان جابجایی در روستاها زیاد شد و انتقال های بسیاری صورت گرفت و مشکلات حاد شد.

نیازهای مردم در دولت گذشته دیده نشد

رئیس کمیته برنامه و بودجه مجلس در ادامه گفت: در دولت قبل نیاز های مردم  و روستاها دیده نشد. در این شرایط ضرورت ایجاد کرد که دولت و مجلس این مسائل را مورد توجه قرار بدهند. وی در ادامه گفت: در شرایطی هستیم که دولت و مجلس بی دغدغه مشکلات را حل کرده است.

غلامرضا تاجگردون با بیان اینکه دولت خدمات بسیار مهمی در زیر ساخت ها انجام داده است گفت: 800 مجتمع روستایی در سطح کشور  آب رسانی شده است و در سال گذشته با تزریق پانصد میلیون دلار دولت در اولویت قرار داد که این مقدار پول خرج مشکلات روستایی شود.

به گفته وی در بودجه 96 این موضوع تکرار شد که بتوانیم این آب را تامین کنیم. وی با بیان اینکه در سالهای  85تا86 منابع ارزی کشور در اوج قرار داشت و اعتبارات روستایی ما 150میلیارد تومان بود گفت: اما افسوس بر خلاف شعارهایی که می دادند اما این منایع خرج کشور نشد.

توسعه روستاها یکی از دغدغه های مهم دولت یازدهم

حمید چیت‎چیان، وزیر‎ نیرو نیز در این مراسم گفت: از بدو شروع دولت یازدهم یکی از مهمترین مساله ای که با آن مواجهه بودیم این بود که تعدادی از روستاهای سرزمین ما از نعمت آب و برق محروم بودند.حدود 6500 تا 7500روستای کشور ما آبرسانیشان توسط تانکر ها انجام می گرفت و در بعضی از روستاها هیچگاه شبکه آبرسانی سالم و محدود اجرا نشده بود و  هنوز هم ممکن است برخی از روستاها این نعمت را نداشته باشند. وی در ادامه گفت: در برخی از روستاهایی هم که شبکه آبرسانی اجرا شده بود یا فرسوده بود که عملا کارآیی لازم را نداشت و یا در نتیجه خشکسالی هایی که اتفاق افتاده بود منبع ابن آب ها خشکیده بود و مردم مجبور بودند برای تامین آب مورد نیاز کیلومترها راه بروند.

چیت چیان گفت: این برای ما ناگوار بود و نمی توانستیم آن را تحمل کنیم، در چنین شرایطی معلوم است چه مشکلاتی پیش می آید . بسیاری از روستاها خالی از سکنه شدند و مردم از روستاهای خود مهاجرت می کردند و به سمت شهرهای بزرگ رفتند و این مساله آسیب های اجتماعی را به همراه داشت.وی در ادامه با بیان اینکه دولت یازدهم که مستقر شد کمر همت را برای خدمت رسانی به روستاها بست گفت: زمانیکه به بودجه مراجعه کردیم دیدیم که در بودجه سال 92  ردیفی  برای آب رسانی روستاها نبود و چند سالی بود که چنین ردیفی گذاشته نشده بود.

وزیر نیرو گفت: در اولین بودجه ای که دولت یازدهم تنظیم کرد یعنی بودجه سال 93 لایحه 300میلیارد تومان ردیفی برای آبرسانی روستایی باز شد و خوشبختانه مجلس هم این را تصویب کرد و این پایه و جهش این کار بود. به گفته وی در سال 94 و 95 این روند صعودی ادامه پیدا کرد و در سال  96 در قانون مصوب بودجه 1100میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی پیش بینی شد.

چیت چیان گفت: تحول جدی زمانی اتفاق افتاد که با رایزنی هایی که در دولت و مجلس انجام شد پیشنهاد وزارت نیرو در مجلس تصویب شد که پانصد میلیون دلار در بودجه 94 از منابع صندوق توسعه ملی برای امر آبرسانی به روستاها تخصیص داده شد. وی در ادامه گفت: در پایان سال 94این مبالغ  در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و برای اولین بار در سال 95 از این منابع استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه 2800فقره قرارداد تا سال 95 با پیمانکاران برای اجرای این کارها منعقد شد گفت: البته در سال 93 و 94  860قرارداد داشتیم که این ردیفی بود که در بودجه گذاشته شده بود که مجموعا 3660قرارداد شد.

چیت چیان در ادامه گفت: در سه سال گذشته ببیش از 11هزار کیلومتر لوله گذاری انجام شده است. وی در ادامه با انتقاد نسبت به اینکه در سالهای گذشته اقداماتی در خصوص آبرسانی و برق رسانی به روستا ها انجام نشده است گفت: در سال 93 فقط 823 روستا و در سال 94 فقط 932 روستا آبرسانی شد این در حالی است که در سال گذشته 2958،  روستا آبرسانی شده است.به گفته وی در دولت نهم و دهم کل روستاهای آبرسانی شده در سال کمتر از 300 روستا بوده یعنی تنها 293 روستا آبرسانی شد در حالیکه در سال 95 بیش از کل روستاهایی که در دولت نهم و دهم آبرسانی شده بود این خدمت انجام گرفت.

وزیر نیرو گفت:  مردم باید بدانند که دولت یازدهم تا چه میزان تعهد داشته و نتیجه آن هم مثبت بوده چرا که برخی از افرادی که از روستاهای خود رفته بودند به روستاهای خود بازگشتند. وی با بیان اینکه توانستیم برای 59 هزار نفر ایجاد اشتغال کنیم گفت: تا مرداد ماه سال جاری  786 روستای دیگر با 577هزار نفر جمعیت از نعمت آب سالم برخوردار می شوند.

 وی در ادامه با بیان اینکه وزارت نیرو در سال 95 متعهد شد تا پایان سال روستاهای بالای 10 خانوار را از نعمت برق برخوردار کند گفت: در نیمه دوم سالهای 93تا 95 تعداد2152روستا برق رسانی شد که بیش از 32 هزار خانوار بودند و مجموعا 275میلیارد برای این کار هزینه شده است.چیت چیان در این مراسم نیز گفت: توانستیم 117روستا را توسط انرژی خورشیدی برق دار کنیم و الان مجموعا  217 روستا داریم که شبکه برق ندارند اما توسط انرژی خورشیدی برقشان تامین شده است و این برق رسانی تحولی را در روستاها ایجاد می کند.

وزیر نیرو نیز در این مراسم در خصوص صادرات برق به عراق در جمع خبرنگاران گفت: صادرات به عراق در حال حاضر در حال انجام شدن است و تقسیطی نیز انجام شده است که مبلغ بدهی آن بالغ بر یک و دو دهم میلیارد دلار بود که حدود 300 تا 350 آن را پرداخت کرده اند و قرار است.  وی در خصوص میزان صادرات برق نیز گفت: حدود1500مگاوات ظرفیت صادرات برق درایم.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از برجام چه میزان سرمایه گذاری در این حوزه انجام شده است به خبرنگار پول نیوز گفت: رقم سرمایه گذاری هایی که در سازمان سرمایه گذاری وزارت اقتصاد ثبت شده است 3و شش دهم میلیارد دلار فقط برای تولید برق از انرژِ های تجدید پذیر است که علاوه بر آن در زمینه تولید برق حرارتی نیز سرمایه گذاری هایی انجام شده است.

ماشین اقتصاد کشور در حال حرکت است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در این مراسم گفت: در مقطعی دولت را تحویل گرفتیم که مشکلات کشور بسیار بود و کمبودهای زیادی وجود داشت که اینها به دلیل سوء مدیریت و عدم اشراف مدیر به حوزه خودش بود. به گفته وی قشر ضعیف جامعه وضعیتشان روز به روز بدتر می شد. جهانگیری با بیان اینکه سال 92 که کار را شروع کردیم سفره مردم روستایی در اثر رشد منفی کوچکتر شده بود گفت: بیکاری در جامعه بیشتر شده بود و  تعداد شاغلین  از سال 84تا 91 برابر بود و خالص شغل ایجاد شده صفر بود.

معاون اول رئیس جمهور گفت:  رییس جمهور باید بداند مشکل واقعی کشور چیست و با ارائه راهکار های مناسب مشکلات را به نتیجه برساند و اینها را سابقه مدیر نشان می دهد که آیا از پس آن بر خواهد آمد یا نه.

جهانگیری با بیان اینکه ما در حال حاضر در همه بخش های کشور از بحران خارج شده ایم گفت: در سیاست خارجی همه علیه ایران متحد شده بودند و هیچ ایرانی نمی توانست دربانک های خارجی حساب باز کند.

وی با بیان اینکه با اتحاد ملت و مسئولین عاقل و نیز حمایت رهبری توانستیم یکی از پیچیده ترین پرونده های دنیا را با منطق حل کنیم گفت: امروز همه، ایرانی ها را دوست دارند و آرامش به اقتصاد کشور بازگشته است.

اسحاق جهانگیری در ادامه گفت: از چهار سال  عمر دولت حدود سه سال آن در دوران تحریم ها سپری شد اما این ثبات را توانستیم در آن دوران کسب کنیم. به گفته وی در حال حاضر امید به کشور بازگشته و دولت تلاش کرد که همه در یک مسیر قرار بگیرند و در این میان آرامش سیاسی نیز برقرار کردیم و همه دستگاه های حکومتی با هم رفیق شده اند و همچنین ارتباط بین دستگاه ها با مرجعیت نیز بر قرار است.

جهانگیری در این مراسم با بیان اینکه در سال 91 ؛  2400هزار تن گندم از کشاورزها خریداری شد گفت: این درحالی است که در سال 95 حدود یازده و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و این افزایش تولید نشان از موفقیت دولت در این زمینه دارد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: ماشین اقتصاد در حال حاضر در مسیر حرکت  قرار گرفته است و باید به سمت پیشرفت حرکت کند تا زندگی مردم بهتر شود.

 وی با بیان اینکه مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی انسجام داخلی است گفت: باید برای پیشرفت ایران کمک کنیم و حل مشکلات نیازمند مدیرانی است که سابقه خوبی داشته باشند.

 در پایان این مراسم از 64 مدیران شرکت های فعال در زمینه خدمات رسانی آب و فاضلاب و توزیع برق استانها تقدیر شد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: