May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۹۸۱۲
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
0
کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که نرخ دلار در روزهای آینده با کاهش جو روانی حاضر بر این بازار به مسیر عادی خود باز خواهد گشت. این گفته آنها در حالی است که نرخ دلار پیش از انتخابات بیشتر تحت‌تاثیر عرضه بازارساز قرار داشت و روز شنبه نیز تحت‌تاثیر متغیرهای روانی با افت قیمت مواجه شد.
واکنش مثبت بازارها به انتخابات ریاست جمهوریپول نیوز - نگرانی ها از بابت این که چه کسی بر صندلی ریاست دولت دوازدهم خواهد نشست باعث شد تا اقتصاد از جو روانی تاثیر بگیرد.

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات قیمت دلار و سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و بورس تهران هم سبز پوش شد. کارشناسان معتقدند کاهش ارزش شاخص بازار ارز مهم‌ترین عاملی بود که باعث شد سکه در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

گفتنی است روز گذشته معامله‌گران بازار سکه نیز تمایل چندانی به خرید و فروش نداشتند و بیشتر نظاره گر این بازار بودند. بر این اساس نرخ سکه تمام بهار آزادی  در حالی روز گذشته وارد کانال یک میلیون و 210 هزار تومانی شد که در 2 روز پایانی هفته  گذشته در کانال یک میلیون و 220 هزار تومان قرار داشت.

بورس تهران سبز پوش شد

در جریان انتخابات ریاست جمهوری و احتمال تغییر دولت آینده نگرانی هایی مبنی بر به خطر افتادن برجام به وجود آمده بود که روز گذشته و پس از زمزمه های پیروزی حسن روحانی و تداوم دولت او و برجام؛ باعث خوش بینی فعالان این بازار شد و دماسنج بازار سرمایه ایران روز گذشته توانست وارد کانال ۸۱ هزار واحدی شود.

بر این اساس روز گذشته سهامداران بورس تهران بیش از یک میلیارد و 14 میلیون برگه سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 332 میلیارد تومان را در بیش از 54‌هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند که از این میزان 158 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام اختصاص داشت. طی معاملات روز شنبه همه هفت شاخص بورس صعودی بودند. شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 373 و 2401 واحد صعود کردند. شاخص کل هم  نیز با رشد بیش از 4/ 1 درصدی بازدهی خود از ابتدای سال جاری را به بیش از 4/ 12 رساند.

همچنین شاخص بورس تهران به دور از هیجانات روز گذشته و در جریان داد و ستد امروز با رشد 116 واحدی در ارتفاع 81 هزار و 194 واحد قرار گرفت و شاخص کل هم‌ با افت ۴۱ واحدی همراه شد.

دلار بیشترین افت خود را در سال جاری به ثبت رساند

طبق آمارها بیشترین کاهش نرخ دلار در سال 96، از انتهای روز پنج‌شنبه آغاز شد. بر این اساس در آخرین روز کاری هفته گذشته و در ابتدای روز نرخ دلار تا مرز 3 هزار و 800 تومان بالا رفت این در حالی است که در ساعات پایانی نرخ ارز تا مرز 3 هزار و 786 تومان پایین آمد. به گفته کارشناسان بازار ارز، قیمت دلار در اولین روز هفته تحت‌تاثیر هیجانات روانی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری در مسیر کاهشی قرار گرفت و بیشترین افت خود را در سال جاری به ثبت رساند بر این اساس نرخ دلار روز گذشته با 22 تومان کاهش 3745 تومان داد و ستد شد این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد امروز با 11ریال کاهش به قیمت 3734 تومان رسید.

 کارشناسان و فعالان این بازار معتقدند که نرخ دلار در روزهای آینده با کاهش جو روانی حاضر بر این بازار به مسیر عادی خود باز خواهد گشت. این گفته آنها در حالی است که نرخ دلار پیش از انتخابات بیشتر تحت‌تاثیر عرضه بازارساز قرار داشت و روز شنبه نیز تحت‌تاثیر متغیرهای روانی  با افت  قیمت مواجه شد. به باور آنها با کاهش عرضه بازارساز، قیمت ظرفیت رشد بیشتری خواهد داشت.

بازگشت آرامش و ثبات قیمت به بازار طلا و سکه

اما بازار سکه هم این روزها از فضای انتخاباتی دور نماند و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه قیمت انواع سکه و طلا به اوج خود رسید. بر اساس آمارها روز گذشته قیمت سکه تمام  بهار طرح جدید با روند نزولی قیمت نسبت به اواخر هفته گذشته، یک میلیون و ۲۱۸ هزار تومان فروخته شد که با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری آرامش به این بازار برگشت و امروز شاهد کاهش قیمت ارز و طلا در بازارها بوده ایم.

در همین رابطه محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر از کاهش 50 هزار ریالی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و کاهش 15 هزار ریالی هر گرم طلای 18 عیار در بازار  خبر داد و گفت: با توجه به هیجان های افزایش قیمت طلا و ارز در هفته گذشته، می توان گفت که امروز بازار به آرامش رسیده و قیمت ها کاهش یافته است.

به گفته وی در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم که خود از التهابات بازار می کاهد و در مجموع می توان گفت که بازار سکه و طلا روزهای آرامی را می گذراند.

طبق آمارها قیمت انواع سکه در بازار امروز نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته ثابت ماند. بر همین اساس قیمت سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی در بازار امروز به ترتیب یک میلیون 188هزار تومان،ششصدو 59هزارتومان، سیصد و 73هزار تومان و دویست و 58هزارتومان شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: