April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۰۰۹۹
۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
0
فعالان بازار خودرو معضل اصلی کیفیت پایین خودرو را تولید نامطلوب قطعه‌سازان و قاچاق عنوان می‌کنند و معتقدند عدم تناسب تولید خودرو با میزان تولید قطعات خودرو به این مساله دامن زده است.
40 درصد قطعه‌سازان خودرو غیر مجاز هستند/ تولید قطعات بی کیفیت معضل صنعت خودروسازی
پول نیوز _ مراجعه مکرر برای تعمیر خودروهای صفر یکی از گلایه‌های مصرف‌کنندگان خودرو در کشور است و به گفته فعالان و کارشناسان بازار خودرو عمده‌ترین دلیل این مساله به قطعات بی کیفیت خودرو باز‌می‌گردد. در حال حاضر بر اساس آمارها حدود 40 درصد از قطعه‌سازان خودرو غیرمجاز هستند  و این مساله موجب شده تا سطح وسیعی از بازار در تسخیر محصولات غیراستاندارد قرار بگیرد. از سویی دیگر قاچاق قطعات بی‌کیفیت نیز به این مساله دامن زده است.

 به اعتقاد کارشناسان مجموع این عوامل موجب شده تا سطح کیفی خودروهای داخلی در پایین ترین سطح کیفی قرار گیرد. به صورتی که بر اساس آمارها بیش از 70 درصد از خودروهای تولید داخل در ردیف خودروهای با کیفیت پایین و تک ستاره هستند. کارشناسان با اشاره به این مشکلات بر این باورند که برای اصلاح این وضعیت باید الزامات وزارت صنعت و معدن سختگیرانه ‌تر شود. ضمن اینکه به گفته آنها قطعات نامطلوب باید برگشت داده شوند و روی خودرو سوار نشود تا به این وسیله از تکرار این روند مخرب جلوگیری شود.

رضا رضایی، رییس انجمن قطعه سازان با بیان اینکه تنها 60 درصد از قطعه‌سازان خودرو دارای مجوز هستند گفت: «مابقی تولید‌کنندگان برای ما قابل شناسایی و رصد نیستند.» اظهارات رییس انجمن قطعه سازان در حالی است که در حال حاضر حدود 1000 قطعه ساز در کشور فعال هستند و با توجه به اظهارات وی از این تعداد400  قطعه‌ساز غیرمجاز هستند و قاعدتا در این شرایط زیر بار تولید جنس مطلوب  نمی روند.

از سویی دیگر ورود جنس قاچاق و بی‌کیفیت نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که فعالان این بازار به آن اشاره می‌کنند. رئیس انجمن قطعه سازان در این باره با اشاره به اینکه جنس قاچاق در بازار ۳۳ درصد قیمت واقعی را کاهش می دهد به خبرگزاری صدا و سیما گفت: «برخی مواقع واردکنندگان لوازم و قطعات خودرو در خارج از کشورقطعه خودرو را با بسته بندی و برند اصلی انجام می دهند که تشخیص تقلبی و اصل بودن آن به سختی صورت می گیرد.»

تولید انبوه خودرو با وجود کمبود قطعه

فعالان بازار خودرو معضل اصلی کیفیت پایین خودرو را تولید نامطلوب قطعه‌سازان و قاچاق عنوان می‌کنند و معتقدند عدم تناسب تولید خودرو با میزان تولید قطعات خودرو به این مساله دامن زده است.  به گفته آنها تولید قطعات داخلی با کیفیت مطلوب توان اشباع بازار را ندارند و همین کشش بازار باعث ورود جنس خارجی نامطلوب یا تولید داخلی زیر پله ای و نامرغوب شده است.
 
بر اساس آمارها سال گذشته ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید شده است و در واقع در این شرایط این حجم خودرو به قطعات یدکی نیاز دارند که پیش از تولید خودرو باید این مساله را مدنظر داشت.

رییس انجمن قطعه سازان در این باره با بیان اینکه قطعات نامطلوب باید برگشت داده شوند و روی خودرو سوار نشوند گفت: «براساس سفارشی که شرکت خودرو ساز به شرکت قطعه ساز می دهد، ابتدا باید براساس الزامات استاندارد و شرایط هشت گانه ای نمونه سازی شود و این نمونه ها آنقدر تکرار می شود تا با کیفیت اصلی تطبیق یابد.»

افزایش شکایت مشتریان از مراجعات مکرر

بی‌توجهی به استفاده از قطعات با کیفیت در ساخت خودرو موجب شده تا مراجعه به تعمیرکاران خودرو حتی در سال‌های اول تولید خودرو افزایش پیدا کند و این مساله یکی از گلایه‌های مصرف‌کنندگان خودرو است و در این شرایط حقوق مصرف‌کنندگان خودرو ضایع می‌شود.

در سال های گذشته بیشترین شکایت ها را در این خصوص شاهد بودیم. این مساله انتقادات تعمیرکاران را نیز در پی داشته است. در واقع در حالی که وظیفه اصلی گارانتی خودرو در همه کشورها بر عهده شرکت‌های خودروساز است، با این وجود این مساله در کشور ما به دلیل شانه خالی کردن برخی خودروسازان از انجام تعهداتشان رعایت نمی‌شود. در حال حاضر بر اساس گزارش‌ها بیشتر شکایت ها در مورد قطعات معیوب و تقلبی از سوی مشتریان مطرح می شود و به خدماتی است که دریافت کرده اند و رضایت هم ندارند و علت آن هم قطعات تقلبی موجود در بازار است.

علیرضا نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران در این باره با بیان اینکه با وجود بیش از ۱۶ میلیون خودروی سبک و سنگینی که در کشور تردد می کنند اما بحث تعمیرات و خدمات پس از فروش به درستی مدیریت نمی شوند گفت: «شرایط فعلی در موضوع قطعات خودرو خوب نیست و علت آن هم وجود قطعات تقلبی در سطح گسترده است و از طرفی هم از قطعات با کیفیت تولید داخل حمایت های لازم به عمل نمی آید و این مشکل در صنف ما بسیار تاثیر گذار است.»

وی با بیان اینکه عده ای سودجو در بازار اقدام به تولید قطعات تقلبی با برند اصلی می کنند  گفت: «علاوه بر این موضوعاتی مانند سوخت، روغن و فیلترهای تقلبی هم از جمله مشکلات صنف تعمیر کاران است که باید به درستی مدیریت شوند.»



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: