پولنیوز - نسل اول شاسیبلند آئودی Q5 یک موفقیت بزرگ برای این برند بود. بیش از 60 هزار دستگاه از این خودرو بین سالهای 2008 تا 2016 در بریتانیا به فروش رفتند اما شاید موضوع سورپرایز کننده این باشد که از زمان عرضه در سال 2013 تاکنون، از هر 5 دستگاه خودروی فروخته شده یکی از آنها از نوع SQ5 بوده است؛ و این اتفاق در حالی رقم خورده که SQ5 قیمت و هزینههای مالکیت بالایی داشته است.
هماکنون آئودی نسل دوم این خودرو را به میدان فرستاده و با استفاده از پیشرانهی بنزینی توربو بجای نسخهی دیزلی سرها را به سوی خود برگردانده است. نسخهی TDI اواخر سال جاری عرضه خواهد شد. ما مدل TFSI با قدرت 349 اسب بخاری را برای اولین بار آزمودهایم.
از نمای بیرونی، برخی ویژگیها وجود دارند که به شما میگویند با یک Q5 معمولی طرف نیستید. از جمله شاخصههای مخصوص مدل S میتوان به ورودیهای هوای بازنگری شده، دیفیوزر ویژه و جلوپنجرهی شانه عسلی اشاره کرد. نشانهای V6 T نیز نشان میدهند که این شاسیبلند یک خودروی با استعداد است.
داخل کابین همانند هر خودروی آئودی شیک بوده و مواد نرم زیادی در آن بکار رفته و کیفیت ساخت دقیقی را شاهد هستیم که در رقبای جگوار و حتی مرسدس نمیتوان مشابه آن را یافت.
تمامی خودروها از صندلیهای اسپورت با پوشش ناپا، سیستم تهویه مطبوع 3 ناحیهای، سیستم صوتی با 10 بلندگو و کاکپیت مجازی برند سود میبرند. همچنین صفحهنمایش 8.3 اینچی با سیستم ناوبری در کابین دیده میشوند.
اما به همان میزان که زیبایی خودرو و کیفیت ساخت عالی کابین اهمیت دارد مالکیت یک آئودی مدرن نیز مهم است. سواری خودرو برای بسیاری از خریداران SQ5 اهمیت داشته اما آیا استفاده از پیشرانهی بنزینی برای این سوپر شاسیبلند جذابیت بیشتری ایجاد میکند؟
اگر بخواهیم در یک کلمه پاسخ دهیم باید بگوییم بله. SQ5 TDI قدیمی به گشتاور بیپایان و مداوم خود باعث ایجاد شوک در ما شد اما برای کسب همان عملکرد در نسل جدید باید فشار بیشتری به پیشرانه بنزینی وارد کرد.
اگر کنترل سواری را به دینامیک تغییر دهید دور پیشرانه بالاتر رفته و پیشرانه پاسخگوتر میشود؛ اما فاصلهی بیشتر بین تعویض دندهها به این معنی است که باید تا حدی چشمتان را روی سبقتگیری سریع یا عبور سریع از یک پیچ ببندید.
5.4 ثانیه طول میکشد این شاسیبلند از زمین کنده شده و به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و همانند مدلهای S آئودی، فول ترین مدل Q5 نیز سقف سرعت محدود شدهی 250 کیلومتر در ساعتی دارد.
نسل قبلی نیز همین محدودیت را داشت اما از نظر شتاب سهدهم ثانیه سریعتر بود. آن خودرو از نظر اقتصادی نیز بهتر عمل میکرد.
اما این مقایسهی سیب با پرتقال است مخصوصاً وقتی این را در نظر بگیرید که نسخهی توانای TDI نیز برای دوستداران پیشرانههای دیزلی در راه است.
کنترل بدنه برای یک شاسیبلند خوب است که بخشی از آن به لطف ارتفاع سواری کمتر به دست آمده است.
ارتفاع خودرو نسبت به مدل استاندارد 30 میلیمتر کاهش یافته است. SQ5 همانند ماکان نمیتواند قوانین فیزیک را به چالش بکشد و البته شخصیت یک AMG را نیز ندارد اما سیستم کواترو چسبندگی زیادی را ایجاد کرده و دیفرانسیل اسپورت موجود در خودروی تست نیز کنترل فوقالعادهتری را در پیچها ایجاد میکرد.
فرمان سفارشی دینامیک احساس زیادی ندارد. در حقیقت حتی مدل پایهی 4 سیلندر جگوار اف پیس در راههای پرپیچوخم لذت سواری بیشتری دارد؛ اما حدس میزنیم زیبایی آئودی SQ5 جدید در ماههای زمستانی عیان شود زیرا در این شرایط است که سیستم کواترو خودش را نشان میدهد.
این خودرو تأکید زیادی روی سرعتهای بزرگراهی دارد. درست همانند Q5، نسخهی قدرتمندتر نیز بسیار آرام بوده و حتی در سرعتهای بالای 190 کیلومتر در اتوبانهای آلمان، اندکی صدای غرغر پیشرانه به گوش میرسید.
صدای بسیار کمی از باد در اطراف آینههای جانبی وجود داشته اما این میزان صدا نمیتواند آرامش کابین را به هم بزند.
ما آرزو داشتیم آپشن ایجاد صدای بیشتر پیشرانه و اگزوز وجود داشت زیرا در اسپورت ترین تنظیمات نیز صدای زیادی تولید نمیشود.
البته که SQ5 نیز از همان کابین جادار و کاربردی برادر استاندارد سود میبرد. محفظه بار 610 لیتری آن با تا شدن کامل صندلیها به 1550 لیتر میرسد. این صندلیها فضای کافی و راحت برای سرنشینان بالغ را دارد.
زیبایی شاسیبلند مزین به نشان S آئودی این است که فواصل زیاد را در سرعتهای بالا و در هر شرایط آب و هوایی پوشش میدهد.
اولین تجربه سواری ما با آئودی SQ5 باعث نشد که عرق شرم بر پیشانی پورشه ماکان و جگوار اف پیس بنشیند اما در ماههای آینده انتظار داریم SQ5 لیاقتهای خود در زمینه تجربه جذاب رانندگی را نشان دهد.
این خودرو بسیار آرام و مجلل بوده و سرعت کاف دارد و کیفیت ساخت فوقالعادهی کابین نشان می دهد خودرو یک سر و گردن بالاتر از هر خودروی دیگر در این محدوده قیمتی است.
این خودرو جذابترین نمونهی کلاس خود نیست اما به عنوان خودرویی روزمره حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
مشخصات آئودی SQ5 3.0 V6 TFSI quattro
قیمت: 51200 پوند
پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 349 اسب بخار/500 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر: 5.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع:پدال