May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۲۶۲۵
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
0
معمولا توصیه می‌شود که بعد از اهدای خون و برای پیشگیری از افت ذخایر آهن و فولات در بدن، مصرف خوراکی‌های سرشار از آهن و فولات مانند انواع گوشت‌ها، حبوبات و غلات را در برنامه غذایی خود داشته باشیم.
بعد از اهدای خون چه بخوریم؟پول‌نیوز -با این‌که فقط افراد واجد شرایط می‌توانند اهداکننده خون باشند، اما شانس تجربه مشکلاتی مانند سبکی سر، ‌‌خستگی و از دست دادن هوشیاری بعد از اهدای خون همواره وجود دارد. یکی از بهترین راه‌ها برای به حداقل رساندن این خطرات، نظارت بر رژیم غذایی بعد از اهدای خون است. درواقع، خوردن مواد غذایی مناسب بعد از اهدای خون می‌تواند به تامین ذخایر ویتامین و آهن در بدن کمک کند، و مانع از بروز مشکلات مختلف شود.

 مواد غذایی سرشار از آهن آهن، یکی از اجزای خون است که وجودش برای رساندن اکسیژن به بافت‌های بدن ضروری به‌شمار می‌رود. بدون آهن، بدن نمی‌تواند از سلول‌های قرمز خون محافظت کند یا سلول‌های سالم جدید بسازد. با توجه به این‌که بدن پس از اهدای خون باید تولید سلول‌های خونی جدید را شروع کند، مصرف مواد غذایی سرشار از آهن می‌تواند شرایط مناسب را برای این کار فراهم بیاورد. ‌

بعضی از مواد غذایی سرشار از آهن عبارت‌اند از اسفناج، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، لوبیا و کشمش. انواع مغزهای خام و کره بادام‌زمینی هم آهن دارند. استفاده از مواد غذایی غنی از ویتامین C نیز جذب آهن از منابع گیاهی را افزایش می‌دهد. بنابراین، حتما از آب پرتقال طبیعی یا آب مرکبات دیگر بعد از اهدای خون استفاده کنید. مواد غذایی حاوی فولات بدن از فولات برای تولید سلول‌های قرمز خون استفاده می‌کند.

همچنین، این عنصر به جایگزینی سلول‌های خون درحین فرآیند اهدای خون کمک می‌کند. مواد غذایی حاوی فولات بدین ترتیب هستند: جگر، لوبیا، ‌مارچوبه‌ و سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج و کلم‌های تیره. آب پرتقال طبیعی هم منبع دیگری برای دریافت فولات است. نان‌ها، ‌غلات و برنج غنی‌شده نیز می‌توانند حاوی فولات باشند. مواد غذایی حاوی ریبوفلاوین ریبوفلاوین یا ویتامین B۲، ویتامین دیگری است که وجودش برای تولید سلول‌های قرمز خون ضروری محسوب می‌شود.

 ریبوفلاوین در روند تبدیل‌سازی کربوهیدرات‌ها به انرژی، به بدن کمک می‌کند. از آن‌جایی که اهدای خون می‌تواند احساس ضعف به‌وجود بیاورد، انرژی تولیدشده توسط ریبوفلاوین می‌تواند برای شما مفید باشد.

مواد غذایی حاوی ریبوفلاوین مشابه با منابع حاوی آهن و فولات هستند و از بین‌شان می‌توان به این موارد اشاره کرد: تخم‌مرغ، ‌نخود، سبزی‌های برگ سبز، کلم بروکلی، مارچوبه و غلات صبحانه غنی‌شده. محصولات لبنی مانند شیر و ماست هم منابع خوبی برای دریافت ریبوفلاوین هستند.

مواد غذایی حاوی ویتامین B۶ استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین B۶ پس از اهدای خون، فواید مختلفی برای همه دارد. بدن انسان برای ساختن سلول‌های خون سالم به ویتامین B۶ نیازمند است و این ویتامین در تجزیه پروتئین‌ها نیز به بدن کمک می‌کند.

 با توجه به این‌که منابع پروتئینی حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز هستند، استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین B۶ بعد از اهدای خون واقعا مفید است.

شما می‌توانید از این مواد غذایی با هدف دریافت ویتامین B۶ استفاده کنید:‌ سیب‌زمینی، ‌موز، انواع دانه‌ها، ‌مغزهای خام، ‌گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و اسفناج. مایعات را فراموش نکنید استفاده از وعده غذایی کامل بعد از اهدای خون می‌تواند به تامین دوباره انرژی و فراهم‌سازی شرایط لازم برای تولید سلول‌های خون جدید کمک کند.

 با این‌حال، اهمیت استفاده از مایعات در این شرایط نباید نادیده گرفته شود. به‌گفته متخصصان، نوشیدن مایعات بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از اهدای خون برای تنظیم شرایط بدن واقعا حیاتی است.



منبع:سلامتیسم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: