May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۳۰۵۸
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
0
مشاور ارشد تجارت الکترونیک و کارشناس دیجیتال مارکتینگ معتقد است وزارت ارتباطات در دولت یازدهم نمره قابل قبولی گرفته است اما همچنان با ایده آل ها فاصله داریم.
نمره قابل قیول وزارت ارتباطات در دولت یازدهمپول نیوز - با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت یازدهم کارنامه وزارت خانه ها و وزراء مورد بررسی قرار می گیرد. در همین راستا کارنامه وزارت ارتباطات  بررسی شده است.

با نگاهی به آمارها می توان گفت عملکرد وزارت ارتباطات در دولت یازدهم به خصوص در حوزه فضای مجازی مثبت بود و اقدامات بسیاری را در این زمینه انجام داده است. از مهمترین اقدامات این وزارتخانه نیز می توان به راه‌اندازی نسل سوم موبایل ، کاهش تعرفه در بخش‌های مختلف ، کاهش 50 درصدی قیمت استفاده از شبکه ملی اطلاعات، متصل کردن روستاها به اینترنت و نصب 20 تا 30 هزار تجهیزات نسل سوم و چهارم موبایل اشاره کرد. با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان ایراداتی را نسبت به عملکرد این وزارتخانه دارند اما بسیاری دیگر  نیز معتقدند اقدامات موثری توسط این وزارتخانه انجام شده است. نوید رئیسی، مشاور ارشد تجارت الکترونیک معتقد است وزارت ارتباطات در دولت یازدهم نمره قابل قبولی گرفته است.


هنوز با ایده آل ها فاصله داریم

نوید رئیسی، مشاور ارشد تجارت الکترونیک و کارشناس دیجیتال مارکتینگ در خصوص عملکرد وزارت ارتباطات در دولت یازدهم به پول نیوز می گوید: وزارت ارتباطات کاری که در این سالها انجام داد توسعه زیرساخت ها بود که در نهایت منجر به انجام امور زیر بنایی شد که در ده سال گذشته از آن صحبت شده بود و آن اینترنت ملی بود.

وی در ادامه افزود: اما در خصوص پهنای باند باتوجه به کاهش نرخ اتفاقی نیفتاد. به گفته وی با توجه به مسائلی که بود کاهش قیمت باعث شد psd ها هزینه محاسبه شده را کاهش بدهند و در نهایت کاربر باید هزینه آن را پرداخت کند.

وی در خصوص حضور مجدد واعظی به عنوان وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم به پول نیوز می گوید: باید از نیروی جوانتر در کابینه استفاده شود. به گفته وی وزارت ارتباطات نمره قابل قبولی را گرفته اما هنوز با ایده آل ها فاصله ای داریم و شخصی که با توان و انرژِی بیشتری وارد شود را می طلبد. وی در ادامه افزود: در نهایت آقای واعظی هر آنچه که در اختیار داشته انجام داده است. 

مهمترین اقدامات وزارت ارتباطات در 4سال گذشته

مشخص شدن هویت 30میلیون سیم‌کارت بی‌هویت، متصل کردن 27 هزار روستا به اینترنت و نصب 20 هزار تا 30 هزار تجهیزات نسل سوم و چهارم موبایل ،راه‌اندازی نسل سوم موبایل در حدود 900 شهر ، کاهش تعرفه در بخش‌های مختلف و کاهش 50 درصدی قیمت استفاده از شبکه ملی اطلاعات را که از اسفند ماه سال گذشته از مهمترین اقدامات این وزارت خانه در سالهای  گذشته است.

همچنین تولید 125هزار اپ فارسی، ایجاد 100 هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات به 40 هزار میلیارد تومان، دسترسی و استفاده 43 میلیون کاربر به اینترنت و اجرای طرح رومینگ ملی از دیگر نکات مثبتی بود که  در دوره سکان داری واعظی محقق شده‌ است.

گسترش شبکه زیر ساخت اینترنت مغفول مانده بود

غلامرضا داداش‌زاده، معاون سابق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در خصوص عملکرد وزارت ارتباطات به ایسنا گفت: در دولت‌های قبل نسبت به گسترش شبکه زیرساخت اینترنت احساس نیازی نمی‌شد گفت: به همین دلیل این حوزه مغفول مانده بود . وی در ادامه افزود: اما در دولت یازدهم با مجوزهایی که در حوزه‌های مختلف ارتباطاتی صادر کردند نیاز به توسعه شبکه زیرساخت محسوس‌تر و متناسب با آن اقداماتی انجام شد.

وی با بیان اینکه  در حوزه پهنای باند داخلی، سرویس‌هایی که بر پایه شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌شود، جا می‌گیرد  گفت:  در بخش خارجی نیز بحث اینترنت بین‌المللی را داریم که در این دو حوزه در چند سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است.

معاون سابق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی با اشاره به حوزه پهنای باند گفت: در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد و وزارت ارتباطات دولت یازدهم در این حوزه موفق بوده است. داداش‌زاده افزود: علی‌رغم پیشرفت‌های خوبی که وزارت ارتباطات در حوزه پهنای باند داشته است اما به نظر می‌رسد در کشور ما هنوز سرویس‌ها کامل و به درستی راه‌اندازی نشده است .

طرح جامع شبکه اطلاعات در این دولت تکمیل شد

این کارشناس حوزه فناوری در خصوص طرح جامع شبکه اطلاعات ملی گفت: در این دولت بخشی از این طرح بزرگ که در دولت گذشته نیمه‌تمام مانده بود، تکمیل شد اما در این حوزه هنوز کارهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان انجام داد. واقعیت این است که هنوز گردش اطلاعات در داخل کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات نرفته است و مسائل قانونی و تعرفه‌گذاری حوزه شبکه ملی اطلاعات به صورت شفاف و روشن حل نشده است. بر این اساس طرح شبکه ملی اطلاعات با آن چه که دیدگاه نظام در این خصوص است فاصله دارد.

معاون سابق سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در خصوص مسائل نرم افزاری گفت:  واقعیت این است که ما دچار عقب‌افتادگی هستیم خصوصا در مورد نرم‌افزارهای کاربردی و کنترل صنعتی و در این مدت وزارت ارتباطات توفیق خوبی در این حوزه‌ها نداشته است.  به گفته وی این نرم‌افزارهای کاربردی و کنترل صنعتی که در حوزه تجهیزات سایبری هم باید بتوانند مقاومت خود را نشان دهند، برای کشور بسیار ضروری است.

داداش‌زاده با اشاره به حوزه کسب و کارهای اینترنتی و امکان اشتغال‌زایی این حوزه در کشور گفت: در دولت یازدهم اقدامات خوبی درباره رفع موانع قانونی کسب و کارهای اینترنتی انجام شده است. اما علی‌رغم این اقدامات هنوز برخی از سازمان‌های صنفی کشور با این گونه کسب و کارها مشکل دارند. 

عملکرد خوب وزارت ارتباطات در حوزه فضای مجازی

بسیاری از کارشناسان معتقدند عملکرد وزارت ارتباطات در دولت یازدهم به خصوص در حوزه فضای مجازی خوب بوده است در دولت یازدهم قوانین خوبی در دولت تصویب شد اما  به گفته کارشناسان مسئله ضروری ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دخیل در توسعه فضای مجازی اعم از مسائل نرم‌افزاری، حمایت از تولید داخل و کسب و کارهای اینترنتی است که اگر این اتفاق بیفتد، کارها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

عملکرد وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر درخشان بوده است

اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه نیز چندی پیش در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر درخشان بوده است گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه اصلی مسئولیتش چه در سطح کشور و چه در سطح این استان درخشان عمل کرده و در کنار مسئولیت اصلی‌اش به حوزه ایجاد اشتغال در بسترICT نیز ورود پیدا کرده است. وی با بیان اینکه در این دولت 750 میلیارد تومان در حوزه ICT در استان سرمایه‌گذاری شده است گفت: این رقم بی‌نظیر است.

با پایان یافتن عمر دولت یازدهم گمانه زنی ها برای تغییر برخی وزراء در کابینه دولت یازدهم مطرح شده است. برخی معتقدند وزیر ارتباطات در دولت بعدی باید تغییر کند و برخی دیگر نظر دیگری دارند چرا که به گفته آنها
محمود واعظی ، هر آنچه که در اختیار داشته انجام داده است و حضور افراد جوانتر را می طلبد. وزیر ارتباطات نیز در این رابطه در واکنش به حضورش در دولت دوازدهم گفت: اگر از من برای دولت آینده دعوت شود به دولت اقای روحانی کمک خواهیم کرد.

از مجموع صحبت های کارشناسان می توان گفت وزارت ارتباطات در دولت یازدهم کارنامه قابل قبولی را در مدت 4سال گذشته از خود به جا گذاشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: