May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
شبکه اجتماعی در حوزه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شودپول‌نیوز -ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی به زودی شبکه‌ اجتماعی این حوزه را راه‌اندازی می‌کند تا متخصصان و محققان این حوزه در این شبکه به سهولت گرد هم آیند.

علیرضا کرد، مسؤول حمایت از پایان‌نامه‌ها در ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی خبر از راه اندازی شبکه‌ای اجتماعی برای ایجاد گردهمایی بزرگ از متخصصان علوم شناختی و محققان این حوزه داد و اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص یکی از چالش‌های جدی در این حوزه است که ستاد برای این مسئله برنامه‌های مختلفی دارد.

وی در ادامه درباره شیوه حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری حوزه شناختی از سوی ستاد گفت: یکی از شروط این حمایت این است که نباید بیش از سه ماه از تاریخ تصویب موضوع پایان نامه‌ها گذشته باشد. پس از ارسال طرح نیز اگر بیش از 50 درصد با حوزه شناختی مرتبط باشد حمایت انجام می شود. همچنین نوع حمایت ها در سه سطح قرار می گیرد که بستگی به عوامل مختلف همچون ایجاد دستاوردهای جدید، ایجاد کارآفرینی، عقد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان یا پارک های علم و فناوری دارد.

کرد همچنین بیان کرد: تمام پایان نامه های تایید شده در سطح سه قرار می گیرند تا زمانی که نتیجه مشخص شود. در واقع میزان حمایت واقعی در آخر و بعد از اتمام طرح مشخص می شود. بیشترین مراجعه کنندگان نیز در حوزه هوش مصنوعی، علوم اعصاب و روان شناسی هستند. رشته های دیگر همچون زبان شناسی، فلسفه و آموزش و پرورش کمترین متقاضی را دارند. از آنجا که به دنبال جذب دانشجویان از رشته‌های مختلف هستیم بر افزایش حمایت از این پایان نامه‌ها تاکید می کنیم.

به گفته وی، ستاد به طور میانگین هر سال از حدود 120 پایان نامه حمایت می‌کند. همچنین تا کنون 235 مقاله ISI از حمایت ستاد بهره برده‌اند. برای این مقالات و مقاله‌های پژوهشی تنها نویسندگان ایرانی مورد حمایت قرار می‌گیرند اما اینکه پژوهشگران ایرانی با محققان بین المللی کارهای تحقیقاتی انجام دهند برای ستاد مغتنم است. 

کرد درباره تاثیر حوزه حمایت از پایان نامه ها بر توسعه علوم شناختی گفت: افرادی که امروز دانشجو هستند و پایان نامه می نویسند بعد از مدت کوتاهی عضو هیات علمی یا استاد دانشگاه می شوند و می توانند علوم شناختی را توسعه دهند. حمایت از این تعداد مقاله که در نشریات بین المللی منتشر شده نشان از پیشرفت ایران در این حوزه دارد. حمایت های ستاد از سطح پایین که همین پایان نامه دانشجویان است آغاز می‌شود و به سطوح بالاتر می‌رسد.

وی با اشاره به چالش های موجود بر سر راه محققان و دانشجویان عنوان کرد: نیاز به تجهیزات و اساتید متخصص حوزه شناختی چالش بسیاری از دانشجویان است. از آنجا که علوم شناختی تنها در برخی از دانشگاه‌ها ارائه می شود و اساتید این حوزه نیز در همان دانشگاه حضور دارند بنابراین بسیاری از دانشجویان علاقمند به این حوزه از حضور استاد راهنما بی‌بهره هستند. در این صورت ستاد حمایت‌های مالی و تجهیزاتی نیز دارد تا این مشکلات مرتفع شوند.

کرد در پایان گفت: در حال حاضر شبکه ارتباطی موجود به این شکل است که دانشجویان با ستاد تماس می گیرند و ستاد افرادی را به عنوان استاد مشاور به آنها معرفی می کند تا دانشجویان بتوانند با اساتید خارج از کشور ارتباط برقرار کنند. در این راستا اقدامات اولیه برای راه اندازی شبکه اجتماعی حوزه شناختی در حال انجام است تا تمام اساتید حوزه های مختلف دور هم جمع شوند و به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: