پول نیوز؛ دکتر زهرا نظری مهر* - مدير عامل بنز جمله معروفي دارد:" رقباي آينده ما، شركت هاي خودرو ساز نيستند، بلكه شركت هاي IT محوري مانند اَپِل و مايكروسافت و ديگرانند چرا كه با گسترش روزافزون شان بسياري از كارهاي روزمره را بر عهده فضاي مجازي مي گذارند و نياز به خودرو را به حداقل ممكن مي رسانند."
حق با آقاي مدير عامل است. IT ، نه تنها خودرو سازان را با چالشي تاريخي مواجه مي سازد بلكه هر صنف و رسته اي هم كه بخواهد با اين پديده بي نظير همراهي نكند را نيز به مبارزه مي طلبد؛ به بيان ديگر، امروز بايد با فناوري اطلاعات همراه شد يا خود را براي حذف و رفتن به موزه آماده كرد.
يكي از مهم ترين حوزه هاي اشتغال، "خرده فروشي" است كه به صورت سنتي يا حداكثر در قالب فروشگاه هاي زنجيره اي اقدام به عرضه كالا مي كنند: از كتاب و رايانه گرفته تا لوازم خانه و خواروبار.
آمارها اما نشان مي دهد كه خرده فروشان نيز با شركت بنز ، در يك چيز مشترك اند و آن مواجهه شان با IT است.
اگر مدير ارشد بنز دريافته است كه بايد فكري كرد ، اينك نوبت دغدغه خرده فروشان است. آنها نيز بايد از هم اكنون خود را براي ورود فراگير به عرصه دادو ستدهاي الكترونيك آماده كنند.
آمارهاي بين المللي حاكي است كه هم اكنون ٦٠ درصد كتاب، موسيقي، فيلم و بازي هاي رايانه اي از طريق فضاي مجازي فروخته مي شود.٤٣ درصد رايانه ها و لوازم الكترونيكي ، ٤٠ درصد كفش و لباس و بيش از ٣٠ درصد اسباب بازي ، لوازم بهداشتي و آرايشي،تجهيزات ورزشي و لوازم خانگي به صورت آنلاين فروخته مي شود.
حتي خواروبار روزانه هم راه خود به فضاي مجازي را باز كرده و هم اكنون ٢٣ درصد از سهم فروش خود را به اين فضا اختصاص داده است.
هر چند اين اعداد در ايران كمتر از متوسط جهاني است ولي با توجه به افزايش مستمر سرعت اينترنت در ايران، بالا رفتن سطح دانش IT در كشور و گسترش فرهنگ تعاملات آنلاين، آينده داد و ستد قطعا در كشور ما نيز از آن فضاي آنلاين خواهد بود.
توصيه جدي به صاحبان كسب و كار اين است كه حتي اگر يك خرده فروش جزء هستند، وارد فضاي مجازي شوند و سهمي از تجارت خود را به اين فضا اختصاص دهند و اندك اندك آن را رشد دهند تا نه تنها از گسترش فضاي مجازي آسيب نبينند بلكه از مزاياي آن نيز بهره ببرند.
*مدیر مسوول پول نیوز