پولنیوز - رضا فراوانی*؛ طراحی یك الگوی مشخص از شیوهی زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی برای عموم مردم و بهویژه برای مدافعان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ضروری است؛ آنهایی كه قائل به صحت و صدق ایدهی اقتصاد مقاومتی هستند، چه الگوی مشخصی را برای بدنهای از مردم ارائه میدهند تا آن ها بدانند نیازها و مقتضیات انقلاب چه نوع سبك زندگی را میطلبد؟ ابتدا باید دولت را در سبك ادارهی امور و سپس این بخش از مردم را به سبك زندكی متناسب با انقلاب تشویق و تأیید كرد تا بدینوسیله سبك زندگی متناسب با مقتضیات انقلاب را در جامعه پُررنگتر شود.
وقتی یك شیوهی زندگی بر اساس اصول سهگانهی «اعتماد بهنفس ملی، روحیهی جهادی، و پرهیز از لقمهی حرام» طراحی شود، میتوان به كارآمدی آن امیدوار بود. توجه به معنویت دینی در این اصول سهگانه نقشی اساسی ایفا میكند. البته طبیعی است كه جنگ نظامی برای مردم ملموس و باورپذیرتر از جنگ نرمافرازی باشد، بنابراین ایجاد روحیهی جهادی منبعث از آموزههای دینی در سبك زندگی دینی بسیار مهم و كلیدی است. چنانچه در روایات اسلامی این عبارت وجود دارد كه اگر كسى در ميدان جنگ نبوده باشد يا در دلش حديث جهاد نخواند، به گونهاى از نفاق زندگى را ترك میكند.
این شور و حماسهی زندگی مقاوم و جهادی را باید به عرصهی عمومی مردم و علاقمندان انقلاب كشاند تا چهرهی زندگی را از نافرمانی و بیتفاوتی بزداییم. در تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی اقتصادی متناسب با انقلاب اسلامی این امر مهم باید پیگیری شود و باید نظام تعلیم و تربیت اقتصادی خاص خودمان را برای مقاومت اقتصادی و جهاد اقتصادی، تبیین، طراحی و سپس اجرا كنیم.
بدیهی است اقتصاد مقاومتی بر پایه و اساس سرمایهی معنوی افراد و جامعه استوار است. بدون معنویت و سلامت معنوی، مقاومت شكننده است. مثال مهم اقتصادی در این زمینه، پرهیز از لقمهی حرام است. لقمهی حرام هر الگویی از شیوهی زندگی متناسب با اقتصاد مقاومتی را كه ارائه بدهید، بیاستفاده و بیفایده میكند. كسی كه شكمش از حرام پر باشد، پای هیچ مبارزه و مقاومتی حاضر نخواهد شد. لقمهی حرام مانند یك ویروس كشنده و خطرناك است كه ایمنی دستگاه تشخیص و عملكرد افراد را بهكلی نابود میكند. لذا یكی از اهداف اساسی ما باید این باشد كه مسیر لقمههای حرام و میزان آن را در اقتصاد كشورمان بررسی كرده و سپس با كانونهای آن بهشدت مقابله نماییم.
اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است، بنابراین ضروری است كه مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانتخوارها به اقتصاد جلوگیری كنند. اگر ما فضا را برای حضور جوانان مؤمن و خلاّق ایران اسلامی در عرصهی اقتصادی فراهم كنیم، قطعاً تحولات مثبتی را در این عرصه شاهد خواهیم بود.
قاچاق کالا و ارز یکی از پدیده های رایج و از آفت های شناخته شده برای اقتصاد کشور است. در حال حاضر، مسئلۀ قاچاق کالا و لزوم مبارزه با آن، یکی از مسائل مهم اقتصادی کشور است. آثار تخریبی قاچاق در زمینۀ درآمد دولت و امور اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی نیزانکارناپذیر است؛ بزهکاری، افزایش سرقت، ناامنی و رکود اقتصادی بنگاههای اقتصادی را از آثار قاچاق کالا است.
مال حرام مالی است که از راه غیر مشروع بدست آمده باشد . این امر ممکن است با عناوین مختلف خود را نمایان سازد . گاهی بهصورت رشوه ؛ گاهی بصورت ربا و برخی از آن از راه قمار یا کم فروشی و یا گرانفروشی و قاچاق کالا باشد. در هرصورت وجوه مشترک همۀ آنها حرام بودن و غیر مشروع بودن آن است که همۀ آنها به اندازۀ تاثیرگذاری خود آسیبها و صدماتی را به جامعۀ انسانی خواهند زد؛ علاوه براینکه در فرایند اقتصادی و اجتماعی جامعه خلل ایجاد خواهند کرد جامعه را دچار انحرافات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خواهد کرد . آسیبهای همچون رواج فساد در حوزه اقتصادی، ایجاد طبقات اجتماعی و گسترش شکاف طبقاتی، باعث سلب امنیت و اعتماد اجتماعی و اقتصادی گردیده و خیر وارزشها را درجامعه از بین میبرد.
همچنین عاملی برای رواج بیکاری . گسترش بی بندو باری در حوزۀ اخلاق اقتصادی، ایجاد تورم، از بین بردن استقلال و ایجاد زمینه برای وابستگی اقتصادی و سیاسی، کم رنگ شدن انگیزۀ فعالیتهای قرضالحسنهای، فساد اداری، مانع شدن از اجرای قانون و گسترش بیعدالتی و رواج ظلم اقتصادی را در پی خواهد داشت .و این انحرافات اجتماعی که خود ناشی از عدم توجه به اخلاقیات انسانی و دستورالعملها و آموزه های دینی است.
روانشناس*