May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
انتظارهای فعالان حوزه ICT از وزیر ارتباطاتپول‌نیوز - دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران معتقد است با وجود اینکه فناوری اطلاعات پیشران توسعه است و می‌تواند مسائل اقتصاد را تا حد قابل قبولی حل کرده و به بحث قاچاق و شفاف‌سازی اطلاعات کمک کند، اما این حوزه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات کمرنگ است و اهداف ملموس این برنامه عمدتا در حوزه CT است.

اصغر رضانژاد، درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: جهرمی جوان، پرانرژی و نوگراست. اینها موارد مثبتی است که تا کنون به آنها توجه شده است. با وجود این، اوایل برنامه او، به کلیاتی درباره رایانش ابری، داده‌های عظیم و اینترنت اشیا در بررسی تحولات جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره شده است، اما در همین حوزه‌ها در بخش برنامه‌ها چیزی دیده نمی‌شود و این موارد در اهداف خرد استراتژیک مورد توجه نیست.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم از منظر فناوری اطلاعات به فعالیت‌های جهرمی نگاه کنیم، عمدتا درخواست داریم، تصریح کرد: زیرا زمانی که کسی مدیرعامل زیر ساخت است، نمی‌تواند به موضوع IT فکر کند و مسوولیت سازمانی‌اش این است که درباره زیرساخت و پهنای باند و توسعه شبکه فکر کند، یا زمانی که در رگولاتوری است قاعدتا باید در چارچوب وظایفی که به او محول شده، کار کند. در نتیجه در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم چرا او در زمینه IT اقدامی نکرده است.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان اینکه بخش خصوصی همیشه کنار وزیر ایستاده و در حد خود برای کمک به او تلاش کرده است، افزود: انتظاری که ما به عنوان فعالان حوزه فناوری اطلاعات داریم این است که وزیر آینده به IT یک نگاه ویژه داشته باشند. زیرا همه می‌دانیم فناوری اطلاعات پیشران توسعه است و می‌تواند مسائل اقتصاد را تا حد قابل قبولی حل کرده و به بحث قاچاق و شفاف‌سازی اطلاعات کمک کند.

رضانژاد با اشاره به عدم توجه به حوزه فناوری اطلاعات در برنامه وزیر پیشنهادی اظهار کرد: فناوری اطلاعات نه تنها خود به عنوان صنعت می‌تواند اشتغال فراهم کند، بلکه می‌تواند با شفاف‌سازی در بقیه موضوعات هم پیشران باشد، اما در برنامه آقای جهرمی متاسفانه نگاهی که به حوزه فناوری اطلاعات شده کمرنگ است. در بخش اهداف کوتاه‌مدت و خرد استراتژیک نیز توجه عمدتا به CT است. ما انتظار داریم نسبت به IT برنامه‌های قوی‌تری ارائه دهند و اهداف ملموس‌تری مشخص کنند.

وی ادامه داد: دسترسی 80 درصد خانوارها به پهن باند، افزایش سرعت دسترسی مشترک به حداقل 20 مگابیت بر ثانیه، حداقل کردن هزینه‌های پهنای باند اتصال شبکه‌های توزیع محتوای بومی، تامین 100 درصدی زیرساخت‌های ارتباطی، اطلاعاتی و مقرراتی جهت تحقق دولت هوشمند، برقراری امکان دسترسی پرسرعت به 90 درصد روستاها، تامین زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی دولت برای 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور، افزایش سهم درآمدی خدمات نوین پستی، افزایش ظرفیت ترانزیت ترافیک به 30 ترابیت بر ثانیه همه در حوزه زیرساختی و ارتباطی اهداف خرد استراتژیک هستند.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان اینکه در حال حاضر عمده درآمد حوزه وزارتخانه در حوزه CT است، در صورتی که در خارج از کشور این درآمد از حوزه IT است، تصریح کرد: یعنی ما باید بیش‌تر به سمت حوزه فناوری اطلاعات برویم تا بحث سخت‌افزار و زیرساخت. حتی وقت وزیر هم در این بخش باید بیشتر باشد، زیرا زیرساخت یک ابزار برای رسیدن به این سرویس‌هاست و این سرویس‌ها باید به مردم خدمت‌رسانی کنند.

رضانژاد در ادامه خاطرنشان کرد: البته در چهار سال گذشته توجه به بخش IT بهتر شده اما هیچ وقت اتفاقی که مدنظر بوده نیفتاده است. خود دکتر واعظی شاید در طول هفته جلسات منظمی را با اپراتورها و کسانی که در حوزه زیرساخت هستند، برگزار می‌کردند، اما با فعالان حوزه نرم‌افزار به صورت همگن جلسه نداشتند.

وی با تاکید بر کمرنگ بودن فناوری اطلاعات در برنامه‌های جهرمی کمرنگ، بیان کرد: اهداف ملموس این برنامه عمدتا در حوزه CT است و مطالب گفته‌شده در IT به صورت کلان است. در حوزه IT، تنها بخش رصد، پژوهش و ارتقاء دانش در فناوری‌های نوین شامل نسل پنجم تلفن همراه، داده‌های عظیم، پردازش ابری و اینترنت اشیا ذکر شده، درواقع در این اهداف خرد استراتژیک، اهداف کمی برای IT ذکر شده است. ما انتظار داریم آقای جهرمی بیشتر به IT نگاه کند.

دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در برنامه پیشنهادی آقای جهرمی، در حوزه نرم‌افزار هیچ موردی ذکر نشده است. درباره کسب و کارهای الکترونیکی، تجارت الکترونیکی نیز حداقل در اهداف خرد موردی نیست. همچنین موضوع دولت الکترونیک باید بیشتر از این‌ها و برنامه‌ها بزرگ‌نمایی شود. در نهایت خواسته ما این است که وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعا نسبت به IT نیز مانند CT اهداف ملموس‌تری داشته باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: