May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۰۶۶۳
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
0
پول‌نیوز -  معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: تا کنون ۳۰ هزار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده است در حالی که همین تعداد افراد شناسایی نشده تخمین زده شده است.

فریده براتی ظهر امروز در مراسم اختتامیه همایش عملی و کاربردی معاونان پیشگیری کشور که در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد اظهار داشت: تا کنون ۳۰ هزار مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده است.

وی افزود: متأسفانه نخستین عامل انتقال این بیماری از استفاده سرنگ مشترک به روابط جنسی تغییر یافته و این در حالی است که همین تعداد نیز مبتلا به این بیماری تخمین زده شده که هنوز شناسایی نشده است.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این تعداد خودشان نیز از بیماری مطلع نیستند که باید فرهنگ مراجعه به مراکز آزمایشگاهی برای انجام آزمایش HIV نهادینه شود و در اسرع وقت برای درمان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون چهار برنامه برای کنترل این بیماری در کشور انجام شده است خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، این بیماری تا سال ۲۰۳۰ کنترل می‌شود.

براتی گفت: پیشگیری در حوزه بهزیستی اهمیت ویژه‌ای دارد اما متاسفانه بودجه‌های پیش‌بینی شده برای آن مناسب نیست و از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم در این زمینه همکاری لازم را با این نهاد داشته باشد.

وی عنوان کرد: ۵ هزار موسسه مردم نهاد در محله‌های کشور در شهرها و روستاها فعال شده که در دانشگاه‌ها، پادگان‌ها، مدارس، محیط‌های کاری مستقر شده و ۱۰ میلیون نفر زیرپوشش قرار گرفته‌اند که در این زمینه نیز باید برنامه‌ها توسعه یابد.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌های پیشگیری و فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در حال حاضر طرح مشارکت اجتماعی در ۱۰۰۰ مدرسه در حال اجراست که امسال این طرح در دو هزار مدرسه عملیاتی می‌شود.

براتی گفت: پیشگیری از اسیب ها و تضمین سلامت دانش آموزان و جامعه را جدی گرفته ایم و با استفاده از اساتید دانشگاهی و صاحب نظران به کیفی‌سازی کارها کمک کرده ایم.

جلوگیری از تولد ۱۰۰۰ نوزاد معلول با مشاوره ژنتیک

وی در خصوص راه‌اندازی مراکز مشاوره در بهزیتسی سراسر کشور هم اظهارداشت: بیش از ۲۰۰۰ مرکز مشاوره بهزیستی در سراسر کشور راه اندازی شده و برای هر ۵۰ هزار نفر ۱.۲۲ درصد مرکز مشاوره فعال شده که بسیار کم است و باید توسعه یابد.

براتی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ زوج به مراکز مشاوره بهزیستی سراسر کشور مراجعه کردند و از خدمات این مراکز برخوردار شدند.

وی گفت: از این تعداد حدود ۳۹ هزار زوج از دادگاه‌ها به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند و بیش از ۱۴۶ هزار جلسه برای خدمات مشاوره ای تشکیل شد.

براتی اظهار داشت: با خط تلفنی بهزیستی بیش از ۷۰۰ هزار مورد مشاوره تلفنی داده شده و ۶۰۰ هزار نفر نیز در نوبت هستند که به دلیل کمبود امکانات زمان طولانی برای این خدمات ایجاد شده که باید این مشکل را حل کنیم.

وی بیان کرد: با اجرای طرح غربالگری ۳ میلیون کودک یک تا ۳ سال زیرپوشش خدمات‌شنوایی سنجی قرار گرفتند و با اجرای مشاوره ژنتیک از تولد ۱۰۰۰ نوزاد معلول جلوگیری شد.

براتی گفت: موضوع سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب ها بسیار جدی است و در اولویت و دستور برنامه های بهزیستی قرار گرفته است.

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین هم در این مراسم اظهار داشت: بازتوانی مددجویان و تقویت برنامه‌های پیشگیری و توانبخشی از مهم‌ترین برنامه‌های بهزیستی است که آن را در استان قزوین هم با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: استفاده از تجربه استان‌های موفق و حتی کشورهای شاخص می‌تواند ما را در پیشبرد برنامه ها کمک کند و به عنوان متولی امور توانبخشی و پیشگیری ازاسیب ها امیدواریم به اهداف خود دست یابیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: استفاده از تجربه استانهای موفق و حتی کشورهای شاخص می تواند ما را در پیشبرد برنامه ها کمک کند و به عنوان متولی امور توانبخشی و پیشگیری ازاسیب ها امیدواریم به اهداف خود دست یابیم.

وی افزود: اختصاص ۱۰ درصد اعتبارات فرهنگی برای کاهش آسیب ها می تواند نقطه مثبتی برای تداوم برنامه های تاثیرگذار باشد.

در این مراسم رئیس سازمان بهزیستی کشور، استاندار قزوین، نماینده مردم تاکستان در مجلس و سایر مسئولان کشوری و استانی حضور داشتند.
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: