کد خبر: ۲۶۲۹۹۹
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
0
پول‌نیوز -تویوتا نامی آشنا برای بیش از 170 کشور جهان که محصولاتش در آنها حضور دارند محسوب می شود. شرکتی چند ملیتی که در ژاپن و در سال 1933 طرح ریزی، در 1935 تاسیس و در سال 1937 با نام تویوتاموتور به طور رسمی افتتاح شد. پیشینه مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینوموتورز به کارخانه ریسندگی بازمی گردد که توسط ساکیشی تویودا در اوایل قرن بیستم راه اندازی شد و در سال 1926 با نام صنایع تویوتا مطرح شد.

اما خودروسازی تویوتا، با پا فشاری کیشیرو تویودا فرزند ساکیشی، و بصورت دپارتمانی در کارخانه ریسندگی پدری آغاز به فعالیت کرد. این مجموعه در سال 1935 اولین کارخانه خود را راه اندازی و در سال 1937 بصورت شرکت مستقل با نام Toyota Motors ثبت شد. اولین خودروی این تویوتا موتور کامیون 5/1 تنی جی-1 بود که در طول جنگ جهانی نیز برای ارتش ژاپن تولید می شد.

با مرگ کیشیرو؛ تغییرات مدیریتی و بهسازی در تویوتا، آن را به یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان تبدیل کرد. تاریخ های مهمی در روند شکل گیری شرکت تویوتا وجود دارد که از جمله آنها سال ۱۹۵۱ آغاز فعالیت سیستم پیشنهاد ایده‌های خلاق در تویوتا، سال 1977 مقارن با افتتاح مرکز فنی تویوتا در ایالات متحده آمریکا، سال 1984 همکاری تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده بوده است.

خودروسازی تویوتا که به تولید خودروهای با کیفیت و مقرون به صرفه مشهور است، یکی از پرچم داران فناوری های نوین در عرصه خودروست، بطوریکه با عرضه تویوتا پریوس هیبرید در سال 1997 انقلابی در عرصه محرکه خودرو ایجاد کرد. از شرکت‌های تابعه تویوتا می‌توان به: دنسو، آیسین سیکو، هینو موتورز، تسلا موتورز، صنایع سنگین فوجی، ایسوزو، تویوتا بوشوکا، خدمات مالی تویوتا و دایهاتسو اشاره نمود.


نگاهی کوتاه به حضور 43 ساله تویوتا در ایران

تویوتا با داشتن 12 کارخانه تولیدی در ژاپن و 52 شرکت در 27 کشور جهان، محصولات خود را به 170 کشور جهان عرضه می کند. این غول صنعت خودرو عنوان بزرگترین شرکت تولیدی جهان در سال 2014 را دارد بطوریکه از تولید 20 خودرو در سال 1935 به رقم حدود 10 میلیون خودرو در سال 2014 رسیده و از هر 9 خودروی تولید شده در جهان یکی متعلق به تویوتا بوده است.

بررسی آمارها نشان می دهد تویوتا کرولا با آمار فروش نزدیک 400 هزار دستگاه رتبه یک فروش جهان را در اختیار دارد. تویوتا هایلوکس جایگاه هشتم فروش جهانی و رتبه دوم محصولات تویوتا و راو4 جایگاه نهم فروش جهانی و رتبه سوم فروش تویوتا را به خود اختصاص داده اند.

موفقیت کرولا را باید یک مسیر مستمر و نه اتفاقی دانست. تویوتا کرولا، به عنوان یک اتومبیل شهری نیمه‌لوکس با امکانات رفاهی مطلوب و قیمتی مناسب، یکی از موفق ترین مدل های تاریخ
اتومبیل‌سازی جهان است که از سال ۱۹۶۶ تاکنون در ۱۵۰ کشور عرضه می‌شود. این خودرو سه سال پس از تولید، به پرفروش‌ترین خودروی ژاپن تبدیل شد. برنامه تویوتا در ابتدا تولید تنها ۳۰ هزار دستگاه از این مدل بود اما فروش یکماهه این خودرو این رقم را رد کرد، این در حالی بود که کل فروش محصولات این کمپانی در یک ماه، فقط به 50 هزار دستگاه می‌رسید.

 معجزه موفقیت این خودرو کماکان ادامه دارد و پرچم تویوتا را بعنوان پرفروش ترین خودروی جهان برافراشته است. این خودرو در حال حاضر یازدهمین نسل طراحی خود را تجربه می کند و در 13 کشور جهان تولید و عرضه می گردد.

اما حضور تویوتا در ایران با فعالیت شرکت ایرتویا، نمایندگی انحصاری فروش محصولات تویوتا در کشور و سال 1352 رقم خورد. بعد از ورود ۴ دستگاه تویوتا سیلیکا در سال ۱۳۵۳ به عنوان نمونه، واردات خودرو‌ تویوتا به ایران رسما آغاز شد. در فاصله سال های 55 تا 58 سالانه حدود 40 هزار خودرو تویوتا توسط ایرتویا وارد کشور گردید. سال 59 تا 69 به علت محدودیت های واردات خودرو به کشور، ایرتویوتا صرفا به تامین قطعات خودروهای موجود و خدمات فنی پرداخت.

با رفع ممنوعیت واردات اتوموبیل های خارجی طی سال های ۷۰ تا ۷۴، مجددا واردات از سر گرفته شد که با مشروط شدن ورود خودرو به ثبت سفارش و به تبع آن عدم امکان واردات به کشور در سال 74، مجدداً فعالیت ایرتویا به تامین درخواست های مناطق آزاد و سفارتخانه های خارجی در ایران و همچنین تامین نیازهای عمومی و موسسات محدود گردید.

 تا اینکه با صدور مجوز صنفی برای واردات دوباره خودرو‌، در سال ۸۳ بار دیگر واردات رسمی خودرو‌ تویوتا آغاز شد که تا به امروز نیز ادامه دارد. هر چند این روند نیز یکنواخت نبوده و در بخشی از سالهای تحریم واردات بخشی از محصولات تویوتا به ایران متوقف گردید و اگر بهتر بگوییم تویوتا نیز ایران را تحریم کرد!

رجوع به آمار گمرک نشان می دهد با توجه به حجم خودروهای تویوتا وارد شده به ایران، حدود 16 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار این خودروساز است بطوریکه پریوس با حدود 2500 دستگاه، راو4 با 2129 دستگاه و کرولا با 1691 دستگاه رتبه های یک تا سه واردات تویوتا را از آن خود کرده اند.

 البته این روند کمی عکس آمار جهانی است که دلیل آن را باید ناشی از سیاست های وارداتی و قیمت بالای خودروهای تویوتا در ایران در قیاس با بازار جهانی دانست به طوری که هایلوکس را با قیمت نزدیک به 280 میلیون تومان عملا به مرز خودروهای لوکس نزدیک کرده است. لذا نمی توان انتظار آمار فروش بالا برای آن در بازار ایران را داشت. این سیاست هر از چندگاهی تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی قرار گرفته و همواره پر فراز و نشیب بوده است که مانع از یک بازار هدفمند و یکنواخت برای خودروهای وارداتی می گردد.

اما از مهمترین محصولات تویوتا در ایران می توان به لندکروزر، پرادو، راو4، فورچونر، هایس، CHR، FJ کروزر، هایلوکس، پریوس، کمری، آریون، کرولا، یاریس و کمری هیبریدی اشاره نمود. اغلب این مدل ها در تیپ های مختلفی عرضه می شوند که تشخیص تفاوت های آنها و تاثیری که بر قیمت خودرو می گذارند به آسانی امکان پذیر نمی باشد. به عنوان مثال اختلاف قیمت بین تیپ های مختلف تویوتا کمری هیبرید در سال 2016 تا حدود 30 میلیون تومان نیز می رسد.

سایت همراه مکانیک به عنوان مرجع ارائه قیمت خودروی دست دوم تنها سایتی است که قیمت انواع محصولات تویوتا را به تفکیک ارائه می کند. برای مشاهده قیمت محصولات تویوتا در ایران و آگاهی از قیمت انواع مدل ها کافی است به آدرس www.hamrah-mechanic.com/carprice/toyota/ مراجعه نمائید. در این پایگاه با انتخاب مدل های مختلف قادر خواهید بود به قیمت محصولات تویوتا به ازای سالها و تیپ های مختلف دسترسی داشته باشید.


نگاهی کوتاه به حضور 43 ساله تویوتا در ایران


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: