May 2024 12 / يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
از اما و اگر حمایت اروپا تا موضع صریح ترکیه نسبت به ایران
کد خبر: ۲۷۴۷۱۴
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
0
خروج از انزوا و ثابت شدن حسن نیت کشورمان به جهان؛ این نتیجه دیپلماسی ایرانی است. اگرچه خروج آمریکا می‌تواند برای همه کشورهای متعهد دردسرهای اقتصادی ایجاد کند ...
هنر دیپلماسی ایرانی پول‌نیوز -آشفتگی‌ها از همان زمانی شروع شد که مردم آمریکا در عین ناباوری بین کیلینتون و ترامپ، ترامپ را انتخاب کردند. رییس جمهوری که به محض روی کار آمدن شروع به پنبه کردن همه رشته‌ها کرد. مخالفت با برجام اولین موضع‌گیری او بود. موضع‌گیری که در همان دوران برای خیلی‌ها جدی گرفته نشد چرا که معتقد بودند این توافق به ایران و آمریکا خلاصه نمی‌شود و پای اروپایی‌ها هم در میان است.

به گزارش خبرنگار پول‌نیوز حالا مدتی است که رییس جمهور تندروی آمریکا در اصلاح خودش برجام را پاره کرده چرا که این قرارداد را یک قرارداد یک‌سویه و حامی منافع ایران می‌داند. 
در این میان نگرانی ایرانی‌ها برای سرنوشت برجام با توجه به قدرت آمریکا در جهان، چند ماهی است که در صدر اخبار داخلی قرار گرفته و توسط صاحب‌نظران مختلف تحلیل می‌شود. 

واقعیت این است که حجم تجارت میان اروپا و آمریکا در سال گذشته بیش از 1000 میلیارد دلار بوده که فقط 700 میلیارد آن شامل صادرات اروپا به آمریکا می‌شود. این درحالی است که اروپا سالانه حداکثر 30 میلیارد صادرات به ایران دارد. 
با همه این‌ها امروز و دیروز، خبرهای خوشی از اروپا و ترکیه به ایران رسیده است. 

از ایران نفت می‌خریم!
ترکیه امروز اعلام کرده که منافع خودشان و دوستی با ایران برای این کشور ارجحیت دارد. راشاتودی، وزیر اقتصاد ترکیه با بیان اینکه خواسته آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران برای ما الزام‌آور نیست و ما تنها منافع خودمان را دنبال می‌کنیم، گفته است: ما به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهیم. این در حالی است که بر اساس یافته‌های خبرنگار پول‌نیوز از رسانه‌های بین المللی، در حال حاضر همه واردکنندگان نظیر ژاپن، کره جنوبی و هند و نیز کشورهای اروپایی هم اعلام کرده اند که برنامه ای برای تحریم نفت ایران ندارند.

آیا اروپا از ایران حمایت می کند؟
خبر ساعت 3 صبح امروز منتشر شد. العالم به نقل از موگرینی نوشت که : اتحادیه اروپا به بسته حمایتی از ایران رای داده است. 28 رای مثبت در اتحادیه اروپا برای ایران خبر خوشی است چرا که این بسته حمایت از ایران در راستای برجام و به قول ترامپ! تامین منافع ایران تصویب شده است. بر این اساس، فرانسه، انگلستان وآلمان تدوین کنندگان بسته حمایتی هستند. گفته می شود بر این اساس بانک سرمایه گذاری اروپا ملزم به حمایت از ایران شده است. 
البته بعد از انتشار این خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور گفت که خبر به درستی منتقل نشده و هنوز بسته حمایتی از برجام به ایران نرسیده. اروپایی ها در حال آخرین رایزنی ها برای اعلام خبر نهایی هستند. 

چالش اروپا از حمایت از کشورمان چالش جدید و دلچسبی است. خروج از انزوا و ثابت شدن حسن نیت کشورمان به جهان؛ این نتیجه دیپلماسی ایرانی است. اگرچه خروج آمریکا می‌تواند برای همه کشورهای متعهد دردسرهای اقتصادی ایجاد کند اما تا اینجای کار دیپلماسی ایرانی محمد جواد ظریف پیروز شده است. مذاکراتی که توانسته تا امروز نظر اتحادیه اروپا را به ایران جلب و منافع کشورمان را تا آخرین لحظه تامین کند. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: