کد خبر: ۲۹۷۳۶۵
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
0
استارت آپ ها و نگهداری آنها در فرم مطلوب داستان خاص خود را دارند. مدیریت اینگونه شرکت ها با کنترل شرکت های دیگر تفاوت های زیادی دارد زیر جنس کار و شرایط متفاوت است.

پول نیوز؛ سمیه علی اصغریچندسالی است واژه استارت آپ یا شرکت نوپا در ادبیات اقتصادی به شدت متدوال شده است. همانطور که از عنوان مشخص است، یک استارت آپ شرکت یا سازمانی است که فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده است اما معمولا این واژه را برای آن دسته از شرکت هایی به کار می برند که به رغم دوره کوتاه حضور، رشد سریعی دارند و موفقیت آنها جلب نظر می کند.  

استارت آپ ها و نگهداری آنها در فرم مطلوب داستان خاص خود را دارند. مدیریت اینگونه شرکت ها با کنترل شرکت های دیگر تفاوت های زیادی دارد زیر جنس کار و شرایط متفاوت است. شاید تصور کنید مالکیت یا مدیریت شرکتی جوان و مدرن که با سرعت مسیر موفقیت را طی می کند بسیار دلچسب و البته آسان خواهد بود، حال آنکه این تصور کاملا در خلاف جهت واقعیات مربوط به استارت آپ ها قرار دارد.

در مفاهیم اقتصادی برای مدیریت یک مجموعه نوپا شرایط خاصی در نظر گرفته می شود که در ادامه بحث به صورت موردی بدان خواهیم پرداخت.

زمان و برنامه ریزی

مدیران شرکت های نوپا از زمان شروع فعالیت مجموعه با یک مساله بسیار مهم مواجهه می شوند و آن مبارزه با زمان است. اینجا مسابقه ای بسیار جدی با زمان شکل گرفته است. مدیر یک شرکت نوپا تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا هر چه سریع تر مجموعه را به بهره وری و درآمدزایی نزدیک کند، حال آنکه مسئولیت تمامی کارکنان مجموعه را نیز برعهده داشته و باید پاسخگوی مطالبات آنها نیز باشد. حتی تصور قرار گرفتن در چنین وضعیتی نیز دشوار است چه برسد به آنکه در واقعیت آنرا تجربه کرد. از این رو نباید تصور داشت که تمامی شرکت های موفق با حرکت در دریای آرامش و ثبات به وضعیت فعلی خود رسیده اند.

استارتاپ ها و چالش هایی برای مدیران

در جنین شرایطی برای مدیران فاکتور برنامه ریزی اهمیت ویژه ای دارد. استفاده از برنامه های زمانی دقیق و کاربردی که از مسیر مشورت با نیروهای متخصص در این زمینه قابل دستیابی است، می تواند مدیران را به چشم اندازها نزدیک تر کند.  

جذب سرمایه و مدیریت منابع

استارت آپ ها به روش های مختلفی تلاش می کنند تا سرمایه مورد نیاز خود را تامین کنند. ممکن است مقداری از سهام خود را در برابر حمایت مالی افراد یا شرکت های بزرگ تر واگذار کنند یا آنکه مستقیما از سرمایه موسس خود استفاده کنند به هرتتریب در این مرحله حالت های متعددی را می توان متصور شد اما معمولا سیاست کلی بر حفظ اختیار و اراده شرکت منطبق است. متاسفانه در این مرحله ممکن است مدیران مرتکب یک خطای راهبری شوند و آن اعتیاد در جذب هر چه بیشتر سرمایه است. هر چند سرمایه بیشتر دامنه حرکت و فعالیت های یک شرکت نوپا را توسعه می دهد اما لزوما به مفهوم کسب درآمد بیشتر و یا تضمین موفقیت آن نخواهد بود. همانطور که عنوان شد خطای مدیریت در این مرحله ممکن است یک شرکت نوپا را به شرکتی بدهکار تبدیل کند یا آنکه قدرت مدیریت و تصمیم گیری موسسان آن را به شدت کاهش دهد.

جذب نیرو

مدیریت یک شرکت نوپا و البته موفق حسی از رضایت را در مدیران و موسسان آن ایجاد می کند. در این مرحله مدیران با  حجم بالای درخواست همکاری از جانب نیروی کار مواجه می شوند که ممکن است به پتانسیل بالای شرکت مذکور در طی مسیر موفقیت تعبیر شود اما باید دقت داشت زمانی که تعداد کارمندان یک مجموعه افزایش یابد به همراه آن شرایط مدیریتی در تمام بخش ها از جانمایی نیروی کار گرفته تا برآورد هزینه ها تغییر خواهد کرد. از این رو پیش از آنکه با آن احساس رضایت که در ابتدا اشاره شد، به استخدام نیرو بپردارزیم لازم است تا این پروسه حساس را توسط یک تیم ماهر کارشناسی و مطابق با نیازهای واقعی شرکت عمل کنیم. بدیهی است استخدام بیشتر نیرو به مفهوم حذف بخشی از بودجه ای است که می تواند به بودجه ذخیره شرکت شما تبدیل شود.

تبلیغات و رسانه

زمانی که یک استارت آپ عملکرد موفقی از خود به نمایش می گذارد به شدت مورد توجه رسانه قرار می گیرد. هیچ تفاوتی هم ندارد از رسانه های مکتوب گرفته تا انواع آنلاین هر روز به دنبال نهایی کردن یک قرار ملاقات با مدیران اینگونه شرکت ها هستند. چه چیزی جذاب تر از داستان موفقیت زودهنگام یک مدیر؟! در چنین شرایطی انتخاب مسیر با مدیریت است؛ می توانید ماجراجویی رسانه ای را آغاز کرده و بیشتر از هر زمان شناخته شوید و یا ترجیح می دهید بدون هیاهو به فعالیت خود ادامه داده و بر کار متمرکز شوید. به هرترتیب گرفتاری در جنجال رسانه ای از نوع مثبت گرفته تا منفی آن موردی است که شما را در رقابت با زمان عقب می اندازد(مورد اول همین مبحث) پس بهتر آن است برای رویکرد رسانه ای خود برنامه ریزی داشته باشید. بسیاری از استارت آپ های موفق جهان تا چند سال پس از آغاز فعالیت خود، از نمایندگان مدیریت در مصاحبه ها و گفتگوها استفاده می کنند. این رویکرد هم وقت مدیران را آزادتر می کند هم آنکه یک حس مرموز پیرامون فعالیت شما ایجاد می کند که در واقع بر جذابیت های شرکت شما می افزاید. شرکت های موفق همواره از توصیه های تخصصی مشاور رسانه ای خود نهایت استفاده را دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: