کد خبر: ۳۰۵۹۲۳
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
0
روند افزایش قیمت نفت پس از تصمیم نهایی درباره ایران، تا شش ماه صعودی خواهد بود و پس از آن پایین خواهد آمد.
پول نیوز - تصمیم غیر منتظره دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت خرید نفت ایران بعد از پایان یافتن معافیت‌های گمرکی برای هشت کشور پس از اول ماه می، ترس های اقتصاددانان و مشاوران امنیتی رئیس جمهور برای افزایش قیمت نفت را، کاهش داد.

ترامپ؛ عروسک خیمه شب بازی جمهوری خواهان

به گزارش پول نیوز به نقل از رویترز؛ حرکت بی‌سابقه‌ای که برای قطع کامل حیات مالی ایران درست چند روز قبل از اعلام ۲۲ آوریل نهایی شد، تاکید بر تاثیر قوی محافظه کاران بر دایره داخلی کابینه ترامپ دارد. ماه‌ها بود که آن‌ها برای تشدید تحریم‌ها علیه برخی از مقامات وزارت امور خارجه که به برخی از شرکا و هم پیمانان اجازه خرید نفت ایران را می‌دادند ، بحث می‌کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ، از سال ۲۰۱۵ به دلیل تحریم‌ها علیه ایران و حمایت از گروه‌های مسلح شبه‌نظامی در خاورمیانه، مشتاقانه خواستار توقف صادرات نفت ایران شده‌است. ترامپ در ابتدا از یک رویکرد پشتیبانی کرد و اجازه معافیت از تحریم ها را به متحدان و شرکای تجاری مانند چین ، هند و ترکیه داد. 


ایالات‌متحده از طریق تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا در حال حاضر روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت از صنایع آن ها حذف می‌کند. اما واشنگتن امیدوار است که بتواند تولید نفت آمریکا را به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند و بازارهای جهانی را به خوبی تامین کرده و قیمت‌ها را پایین نگه دارد. وزارت امور خارجه با حداقل پنج مورد از هشت اقتصادی که شامل معافیت ها شده بودند از جمله چین ، هند ، کره‌جنوبی ، ژاپن و ترکیه درگیر مذاکره شده بود.


ترامپ در مورد این موضوع با مشاور امنیت ملی جان بولتون، استیو مِنوشین وزیر خزانه داری، ریک پری، وزیر انرژی و همچنین وزیر امور خارجه مایک پمپئو، بحث کرد. به گفته بعضی منابع، در حالی که بولتون و پری از پایان دادن به معافیت ها پشتیبانی کردند، برخی نیز در وزارت امور خارجه پمپئو، نگران پتانسیل افزایش قیمت نفت بودند، اما آن‌ها هم در نهایت اعتراضات خود را کاهش داده و از سیاست های تهاجمی ‌تری در مورد ایران حمایت کردند.

تصمیم ناگهانی

این تصمیم چندین متحد آمریکا و خریداران نفت ایران را خلع‌سلاح کرد همچنین وزارت امور خارجه چین یک شکایت رسمی علیه ایالات‌متحده صادر کرده‌است. در این خصوص، حداقل دو وارد کننده بزرگ نفت ایران اظهار داشتند که بحث‌های مربوط به تجدید معافیت ها تا چند روز قبل از اعلام خبر نهایی ادامه داشته و این حاکی از آن است که وزارت امور خارجه زمان کمی برای شرکت در این تصمیم داشته‌است. ترامپ به مدت طولانی نگران افزایش قیمت نفت در اقتصاد و افزایش قیمت بنزین بود و در آخرین توئیت خود قبل از این تصمیم نهایی، گفت که بازارهای جهانی نفت «شکننده» بودند. او از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت خواسته‌است تا جریان نفت را برای جبران خسارات ایران و ونزوئلا افزایش دهند. یک مقام ارشد اجرایی گفت: «ترامپ به تازگی گفتگوهایی با رهبران اماراتی و سعودی در مورد قیمت نفت داشته است و اطمینان حاصل کرده‌است که این دو تولید کننده نفت تضمین می‌کنند که بازار به خوبی تامین شود.» وزیر انرژی عربستان‌سعودی در پاسخ به این گفته ی ترامپ اعلام کرده که نیازی به افزایش فوری خروجی نفت ندارد. براساس آمار سازمان تولید اوپک، از ماه دسامبر تا مارس ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. اقتصاددانان در این رابطه پیش بینی کرده اند که روند افزایش قیمت نفت پس از اعلام نهایی تا شش ماه صعودی خواهد بود و پس از آن پایین خواهد آمد. روند افزایش قیمت نفت پس از اعلام نهایی تا شش ماه صعودی خواهد بود و پس از آن پایین خواهد آمد.

زمان بندی درست

دولت اوباما در سال ۲۰۱۲ تحریم‌هایی را بر ایران تحمیل کرد که طی یک پیمان بین‌المللی هدف آن جلوگیری از رسیدن ایران به برنامه هسته‌ای بود که در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید. همچنین مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند که قصد دولت ترامپ از آغاز به صفر رساندن صادرات ایران بوده است اما زمان‌بندی آن تا حالا درست اعمال نشده بود.

ترامپ؛ عروسک خیمه شب بازی جمهوری خواهان
نمودار میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از زمان شروع دوباره تحریم ها در نوامبر 2018


به گفته دو منبع آگاه، شورای امنیت ملی آمریکا به خصوص ریچارد گلدبرگ، عضو جدید دولت ترامپ و مدافع قدیمی مقابله با ایران، نقش کلیدی در این بحث ایفا کرده‌است. بولتون، گلدبرگ را در اوایل سال جاری به کمیته امنیت ملی اضافه کرد. در سال 2018، گلدبرگ به کنگره گفت : «عقب راندن ایران از فعالیت در زمینه فعالیت های های سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک جنگ و  عملیات آشکار و پنهانی برای از بین بردن نیروهای ایرانی از سوریه و یمن.نیازمند یک روش غیر متمرکز و دقیق است.»به گفته یکی از مقامات عالی‌رتبه دولت آمریکا، کوین هَسِت و لری کودلو مشاور اقتصادی کاخ سفید نیز خواستار پایان دادن به معافیت ها شدند.


در نهایت فرانک فانون، معاون وزیر منابع انرژی ایالات‌متحده، اظهار داشت : «ما این کار را … در شرایط مطلوب بازار با التزام کامل کشورهای تولیدکننده انجام داده و می‌دهیم.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: