May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پول‌نیوز - پذیرش ادبیات کسب و کارهای نوپا و خلاق، هم­افزایی و هماهنگی بین دستگاهی و باورمندی به ظرفیت بخش خصوصی، از الزامات اصلاح و بهسازی رفتار دستگاه های حاکمیتی است.

به گزارش گروه فرهنگی پول‌نیوز، محمدرضا بهمنی رئیس این مرکز  در همایش فرصت‌های تولید محتوا و کسب و کارهای دیجیتال با بیان اینکه وضعیت کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی، برآیند رفتار چهار عامل کلیدی، شامل دستگاه­های حاکمیتی، تولید کنندگان و توسعه دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرم­ ها و صاحبان سرمایه است، گفت: برای رونق تولید در این عرصه، هر یک از این بازیگران، می­توانند نقش پیش­برنده داشته باشند. 

«تشکیل سازمان صنابع خلاق»، ایده‌ای برای رونق کسب و کارهای فرهنگی در کشور

بهمنی با تحلیل رفتار دستگاه­های حاکمیتی در توسعه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی به سه ضرورت کلیدی در بهبود رفتار بخش حاکمیت در این زمینه اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: پذیرش ادبیات کسب و کارهای نوپا و خلاق، هم­افزایی و هماهنگی بین دستگاهی و باورمندی به ظرفیت بخش خصوصی، از الزامات اصلاح و بهسازی رفتار دستگاه های حاکمیتی است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: به نظرم اکنون وقت آن رسیده است که با همکاری مجلس و دولت، «تشکیل سازمان صنایع خلاق» به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته و در سال رونق تولید عملیاتی شود.

او در تبیین این پیشنهاد افزود: متاسفانه ناهماهنگی­ دستگاه­های حاکمیتی از یک سو و ضعف دانش و ادبیات ناظر به صنایع خلاق و نرم در این دستگاه از سوی دیگر، فرصت کسب و کار پر رونق در حوزه فرهنگ و هنر و عرصه دیجیتال را از فعالان و توسعه دهندگان با انگیزه و جوان این عرصه سلب کرده است. این در حالی است که عقبه افتخار آمیز فرهنگ و هنر کشور و فرصت تحولات فضای مجازی، زمینه بسیار ارزشمندی برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و نرم در عرصه فضای مجازی است. لذا محوریت ­بخشی و اختیاردهی به یک دستگاه جدید که هم ادبیات این بحث را درک کرده و نهادینه کند و هم به ناهماهنگی­ های پایان دهد، به مثابه یک تدبیر حیات بخش برای رونق کسب و کارهای فرهنگی و نرم میتواند عمل کند.

رئیس مرکز رسانه دیجیتال تصریح کرد: فضای کسب و کارهای نوپا در اقتصاد بسیار مهم است اما نیاز نیست که دوگانه ایدئولوژی – اقتصاد مطرح شود و به تبع آن رشد اقتصاد صنابع نرم و خلاق در مقابل مباحث ارزشی قرار داده شود. چراکه مبحث تولید ارزش در حوزه اقتصاد ، مطلب روشن و پذیرفته شده­ای است. البته به این نکته هم باید توجه کرد که ما نیاز داریم به این که از رویکرد تهدیدانگاری مطللق فضای مجازی هم عبور کنیم. امروز و فردا فرصت­ های بی­نظیری به واسطه تحولات فضای در اختیار عرصه فرهنگ و هنر و میراث معنوی کشور قرار گرفته است که با توسعه و ایمن­ سازی زیرساخت­ها از یک سو و ارتقای قدرت انتخاب­گری مردم از سوی دیگر، می­توان از این فرصت­ ها به نفع فرهنگ اسلامی – ایرانی و آینده تمدنی انقلاب، بهره­ برداری کرد.

وی در ادامه تحلیل نقش بازیگران دخیل در رونق تولید کسب و کارهای فرهنگ و هنر در فضای مجازی، بخش خصوصی فعال در حوزه تولید  محتوا و کسب وکار دیجیتال را مورد خطاب قرار داد و گفت: بخش خصوصی نیز باید چند الزام مهم را برای توسعه و رونق تولید محتوا و کسب و کارهای دیجیتال مورد توجه داشته باشند. که از مهمترین آنها به این موارد می­توان اشاره کرد؛ اول این که فعالان و توسعه دهندگان باید نوآوری و خلاقیت در این حوزه را جدی بگیرند. همچنین همانطور که فعالان توانمند می­دانند، باید به بازارهای فراملی توجه شود و برای صادرات محتوا و محصولات فرهنگی و هنری برنامه داشته باشند.

بهمنی تاکید کرد: در کانون توجه قرار دادن ویژگی های فرهنگی کشورمان از مولفه های دیگری است که پلت‌فرمهای کسب و کار دیجیتال باید به آن توجه داشته باشند.

وی اپراتورها و پلتفرم‌های کسب و کار ایرانی را از بازیگران اصلی در تولید محتواهای فرهنگی دانست و گفت: امروز کاملا روشن شده است که اقتصاد پلتفرمی، جایگاه مهمی در آینده اقتصاد کشور خواهند داشت. بنابراین هم گریزی از پذیرش نقش اپراتورها و پلتفرم­ها نیست و هم از سوی دیگر، باید ارزش­مداری و رویکرد فرهنگی در اپراتورها و پلتفرم­ها را به عنوان الزامات توأمان رونق کسب و کارهای محتوامحور و فرهنگی دانست.

بهمنی در پایان ضمن تأکید بر نقش سرمایه­ گذاران و صاحبان منابع مالی در رونق کسب و کارهای خلاق و نرم از آنان و نیز از خیرین و واقفین برای حمایت از صنایع خلاق و نرم در فضای مجازی دعوت کرد و افزود: بی­تردید همکاری و هم ­افزایی صاحبان سرمایه و توسعه ­دهندگان کسب و کارهای دیجیتال نه تنها می‌تواند برای آنها آورده مالی بسیاری خوبی داشته باشد بلکه ارزش افزوده فرهنگی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: نگاه سیستمی به انسجام و هماهنگی فعالان و توسعه دهندگان محتوا، اپراتورها و پلتفرم­ها، دستگاه­های حاکمیتی و سرمایه­ گذارن و خیرین و ورود متوازن هریک از آنها در حوزه تولید محتوا و کسب و کار دیجیتال می تواند اتفاقات بسیاری خوبی را برای کشورما رقم بزند که منافع آن برای همه آنها خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: