April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۸۹۲۲
۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
0
پول‌نیوز - سخنگوی وزارت خارجه قطر درباره تداوم بحران بین کشورش با چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر و گسست بزرگ در شورای همکاری خلیج فارس هشدار داد.

"لولوة الخاطر" سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفتگو با سایت العربی الجدید گفت: تداوم بحران می‌تواند به تضعیف شورای همکاری تبدیل شده و نقض حقوق بشر را به عنوان وضعیتی جدید، حکفرما کند.

وی زیان رسیدن به اقتصاد قطر و طرح‌های توسعه‌ای آن را از اهداف محاصره کنندگان قطر برشمرد و گفت: کشور‌های محاصره کننده (عربستان، بحرین، امارات و مصر) با وجود همه تلاش‌های خباثت آمیز خود در رسیدن به این هدف شکست خوردند.

الخاطر گفت: قطر دوست ندارد که روابط (دیپلماتیک) قطع باشد، زیرا روابطی فراتر از آن در منطقه خلیج فارس حاکم است و آن هم روابط و پیوند‌های خویشاوندی است که با وجود بحران نمی‌تواند قطع شود.

وی افزود: وقتی مسئله درخصوص برگزاری نشست‌ها در سطوح نظامی و امنیتی در چارچوب همکاری عربی، اسلامی و بین المللی و حتی در سطح شورای همکاری باشد، قطر متعهد به همکاری و این نشست است.

الخاطر گفت: گزینه‌های قطر متنوع است. ما بدون اینکه به کشور‌های محاصره کننده تکیه کنیم، عملا راهبرد خود را ایجاد می‌کنیم؛ حتی اگر روابط از سرگرفته شود.

وی افزود:، اما تداوم بحران بیانگر میزان گسست و تَرَک ایجاد شده در شورای همکاری است که انتظار می‌رفت بازیگر نخست در حل و فصل بحران‌ها و نزدیک کردن دیدگاه‌های کشور‌های عضو آن باشد.

این مقام قطری گفت: همواره از گفت: وگوی سازنده براساس احترام به حاکمیت استقبال می‌کنیم.

روابط در شورای همکاری خلیج‌فارس از تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۷ در پی اقدام عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین به تحریم دیپلماتیک و اقتصادی قطر با تنش‌هایی همراه شده است. این چهار کشور عربی، قطر را به حمایت از تروریسم و بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌کنند، ولی قطر به شدت این اتهام‌ها را رد و تأکید می‌کند این اقدامات غیرقابل موجه و بر اساس ادعا‌هایی بی‌اساس است.
منبع: تسنیم
برچسب ها: قطر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: