کد خبر: ۳۱۳۲۶۱
۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
0
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ با بیان اینکه کاغذ چاپ و تحریر با دو نرخ دولتی و نیمایی وارد می‌شود، گفت: حذف امضاهای طلایی از واردات کاغذ مقوا و گلاسه منجر به کاهش 50 درصدی قیمت محصولات این بخش شد.

پول‌نیوز - سید حسین میرباقری امروز در یک نشست خبری گفت: تولید داخلی انواع کاغذ پاسخگوی مصرف داخلی است بنابراین هدف از برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کاغذ و مقوا گردهمایی دست‌اندرکاران برای بیان مشکلات به مسئولین است.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ افزود: در بخش تولید کارتن و مقوا تولید به اندازه‌ای رسیده که اکنون امکان صادرات وجود دارد اما در زمینه کاغذ تحریر کمبود وجود دارد و بخش عمده‌ای از طریق واردات تامین می‌شود که امیدواریم با توسعه در واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری‌های جدید کشور به خودکفایی در این زمینه دست یابد.


کاهش 50 درصدی قیمت کاغذ مقوا و گلاسه

وی در زمینه تولید کاغذ چاپ و تحریر گفت: براساس آمار اعلامی توسط وزارت صنعت و کارخانه‌ها حدود 85 تا 90 درصد کاغذ تحریر وارداتی و بقیه از تولید داخل تامین می‌شود.

* واردات کاغذ چاپ و تحریر کاهش یافت

میرباقری در پاسخ به سوالی در در مورد اینکه آیا واردات کاغذ چاپ و تحریر در سال 97 نسبت به سال 96 بیشتر بوده است، گفت: در سال 97 حدود 40 تا 50 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر نسبت به سال 96 کمتر بوده است و در این سال در مجموع 350 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر وارد شد.


رئیس انجمن واردکنندگان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا مسئول کمبود و گرانی کاغذ را بخش خصوصی می‌دانند، گفت: گروه مطبوعات و ناشران تریبون قدرتمندی در اختیار دارند اما واردکنندگان نسبت به آنها تریبون ضعیف‌تری دارند و هیچ ‌گاه هم از این تریبون ضعیف نتوانسته‌اند صدای خود را به گوش مسئولین برسانند.

وی بیان داشت: واردات مستلزم اخذ مجوز است و اگر واردکننده‌ای مجوز داشته باشد و تامین ارز شده باشد می‌تواند کالایی را وارد کند در غیر این صورت این امکان وجود ندارد. از مرداد ماه سال گذشته واردات کاغذ از دست بازرگانان خارج شد و براساس قوانین باید مجوز واردات کاغذ را از وزارت ارشاد و وزارت صمت اخذ می‌کردند بنابراین با توجه به مشکلات تحریم و همچنین مشکل تخصیص ارز تعادل بازار بهم خورد.

رئیس انجمن واردکنندگان بیان داشت: سال گذشته به بسیاری از واردکنندگان کاغذ ارز تخصیص نیافت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کاغذ علیرغم تخصیص ارز 4200 تومانی افزایش داشته است، گفت: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها بانک مرکزی نتوانست به موقع تامین ارز انجام دهد و بنابراین این مشکل پیش آمد.

* کسانی که برای اولین بار ارز واردات کاغذ گرفتند

میرباقری در پاسخ به این سوال که ایا افراد جدیدی سال گذشته به غیر از واردکنندگان قدیمی توانسته‌اند مجوز واردات کاغذ دریافت کنند، گفت: شخصا این موضوع را ندیدم اما در لیستی که اسامی دریافت کنندگان ارز اعلام شد اسامی وجود داشت که تا پیش از آن این اسامی را نشنیده بودیم و برای اولین بار در آن لیست اسامی آن‌ها را مشاهده کردیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد واردات 4 میلیارد دلار کاغذ و مواد سلولزی گفت: تاکنون چنین رقمی را نشنیده‌ام و بنظرم آمار کذب است.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ اظهار داشت: ما برای تولید کاغذ به مواد اولیه وارداتی نیاز داریم و اگر مواد اولیه به موقع تامین نشود کالا به موقع به بازار نمی‌رسد .

میرباقری در ادامه اظهار داشت: تعداد واردکنندگان رسمی که عضو انجمن هستند حدود 85 نفر هستند و این افراد در سال 97 نتوانستند به میزان سال 96 ارز دریافت کنند.

* آماری از ارز تخصیصی به واردات کاغذ نداریم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که کل ارز تخصیصی به اعضای انجمن واردکنندگان در سال 97 برای واردات کاغذ چه میزان بوده است، گفت: آماری نداریم و این سوال را از بانک مرکزی بپرسید ضمن اینکه واردکننده لزوما نباید آمار خود را به انجمن ارائه دهد.

میرباقری با بیان اینکه مساله افزایش قیمت و تورم در بسیاری از کالاهای دیگری مثل گوشت که ارز 4200 تومانی دریافت می‌کردند اتفاق افتاد بیان داشت: کاغذ هم که مشمول دریافت ارز 4200 تومانی در سال گذشته بود دچار افزایش قیمت شد اما عامل موثر دیگر بر افزایش قیمت کاغذ افزایش نرخ جهانی کاغذ بود.

وی با بیان اینکه ما سال گذشته به تک نرخی شدن ارز تاکید داشتیم گفت: ما هیچ خواسته‌ای از دولت نداریم بجز اینکه ارز برای واردات کاغذ و مواد سلولزی تک نرخی باشد اما به خواسته ما توجهی نشد.

* حذف امضا های طلایی قیمت کاغذ مقوا و گلاسه را کاهش داد

میرباقری با بیان اینکه اما پس از تلاش‌های وافر از مسئولان وزارت صنعت خواستیم تا به مشاوره ما با مسئولیت خومان اعتماد کنند، گفت: این موضوع پذیرفته شد و براساس مشاوره‌های ما موانعی که بر سر راه واردات مقوا و کاغذ گلاسه بود برداشته شد و بر اساس آن مشاوره‌ها و درخواست‌های انجمن مجوزهای اضافی برای واردات و امضا‌های طلایی حذف شد و در نتیجه انجمن واردکنندگان به قولی که به وزارت صنعت داده بود عمل کرد و به دنبال مشاوره‌های ما قیمت کاغذ مقوا و گلاسه در دو ماه گذشته 50 درصد کاهش یافت.

وی بیان داشت: دلیل این اتفاق تک نرخی کردن ارز برای واردات این بخش و همچنین حذف موانع از سر راه تولید بود.

میرباقری افزود: ما از دولت هیچ خواسته‌ای نداریم فقط خواسته‌ایم تا موانع ایجاد نکنند زیرا موانع تعادل قیمت‌ها را از بین می‌برد.

* تک‌نرخی شدن ارز به نفع همه است

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ بیان داشت: متاسفانه هنوز واردات کاغذ چاپ و تحریر با دو نرخ ارز انجام می‌شود بطوریکه کسانی که مجوز واردات را از وزارت ارشاد دریافت می‌کنند ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند و افرادی که مجوز واردات را از وزارت صمت اخذ می‌کنند ارز نیمایی به آنها تخصیص می‌یابد و همین موضوع اطمینان خاطر واردکنندگان کاغذ چاپ و تحریر را از بین برده است.

وی در ادامه اظهار داشت: تک نرخی شدن ارز به نفع همه است و باعث ثبات قیمت در بازار است.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان کاغذ بیان داشت: تا یک ماه پیش کاغذ چاپ و تحریر فقط با ارز دولتی وارد می‌شد اما وزارت صمت اعلام کرد که امکان واردات این کاغذ با هر دو ارز دولت و نیمایی وجود دارد.

* واردات کاغذ با ارز نیمایی به صرفه است

وی بیان داشت: در حال حاضر معادل 80 هزار تن کاغذ روزانه و تحریر با ارز دولتی وارد می‌شود که این قدار 20 درصد از نیاز بازار کاغذ را جوابگو است.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ بیان داشت: البته با توجه به قیمت کاغذ در بازار آزاد برای واردکنندگان واردات کاغذ چاپ و تحریر حتی با ارز نیمایی هم به صرفه است.

وی بیان داشت: از 350 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر وزارت ارشاد مجوز واردات 40 هزار تن را با ارز دولتی دارد بنابراین بقیه نیاز بازار که حدود 310 هزار تن و معادل 80 درصد نیاز بازر است باید از طریق ارز نیمایی تامین شود.

میرباقری اظهار داشت: طی هفته‌های اخیر وزارت صمت حمایت خوبی از واردکنندگان برای تامین ارز نیمایی داشته است و اگر قول‌های بانک مرکزی و وزارت صمت محقق شود حتما قیمت کاغذ چاپ و تحریر هم مانند قیمت کاغذ مقوا و گلاسه در بازار بزودی کاهش خواهد یافت.

* برای واردات کاغذ ارز دولتی نگرفته‌ام

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شائبه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه شما و برادرتان که رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ است باعث سوء استفاده‌‌‌هایی برای واردات کاغذ انجام دادید و بر وضعیت بازار تاثیر گذاشته‌اید گفت: از این سوال بسیار خوشحالم زیرا از طریق همین تریبون اعلام می‌کنم که از زمانی که کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد تشکیل شد و علیرغم اینکه در این کارگروه عضویت داشته‌ایم تا کنون حتی یک دلار هم ارز دولتی دریافت نکرده‌ام و برادرم هم واردات نمی‌کند و او هم ارزی دریافت نکرده است.


دومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین آلات مربوطه در تاریخ 15 الی 18 مرداد ماه 1398 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: