April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

پول‌نیوز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری ایران گفت: با گشتی در بازار اصلی لوازم صوتی، تصویری و خانگی تهران شاهد فروش تلویزیون‌های قاچاق دارای گیرنده ماهواره هستیم که به «جنس شرکتی» مشهور شده‌اند و به راحتی خرید و فروش می‌شوند.

 

«بابک ثقفی» امروز یکشنبه در نشستی خبری در محل شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران افزود: در سال‌های گذشته ۶۰ درصد بازار داخل را به راحتی در اختیار برندهای خارجی قرار دادیم که در ادامه متاثر از تحریم‌ها به راحتی بازار کشورمان را رها کردند و به عرضه قطره چکانی پرداختند.


وی بیان داشت: امروز همین شرکت‌ها با دامپینگ کالاهایشان در مرزها از جمله در کردستان، دبی و غیره به دنبال کاهش هزینه‌های قاچاق به ایران هستند تا اجازه ندهند تولیدکنندگان و رقبای ایرانی‌شان قدرت بگیرند؛ مسئولان باید در این زمینه به هوش باشند.


به گفته این مقام صنفی، امروز شاهد متعادل شدن بازار لوازم صوتی، تصویری و خانگی هستیم که یکی از دلایل اصلی آن افزایش کالای قاچاق است.


وی خاطرنشان کرد: خروج ناگهانی برندهای خارجی از کشورمان به دلیل تحریم‌ها، سبب شد تا تولیدکنندگان داخلی جان تازه‌ای گرفته و خودشان را پیدا کنند.


ثقفی ادامه داد: کاهش مصرف، متاثر از افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها سبب شد تا تقاضای مصرف‌کنندگان نیز کاهش یابد که عامل سوم متعادل شدن بازار است.

 

این مقام صنفی بیان داشت: اکنون که قیمت ارز نیمایی و بازاری به هم نزدیک شده، واردات قاچاق جذابیتی بیش از سال‌های گذشته یافته است و بطور مثال تلویزیون قاچاق کیلویی ۳۵ هزار تومان در مرز کردستان خرید و فروش می‌شود.


وی گفت: تولیدکنندگان داخلی قادر به مقابله، اما نیازمند حمایت دولت هستند، زیرا امروز تولیدکننده خارجی در مرزها دامپینگ می‌کند.


ثقفی پیش‌بینی کرد که امسال بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تلویزیون قاچاق به کشور وارد شود؛ این در حالی است که نیاز سالیانه تلویزیون در ایران بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه است و همین تعداد قاچاق میتواند بازار را متشنج کند.


وی در پاسخ به ایرنا درخصوص اینکه آیا تحریم‌ها تاثیری بر واردات قطعات مورد نیازشان به کشور داشته است؟ افزود: از آنجایی که در تولید تلویزیون با یکی از بزرگترین برندهای جهانی همکاری می‌کنیم، مشکل آنچنانی در تامین قطعات نداشتیم، اما بطور نمونه از آنجایی که فناوری اندروید متعلق به آمریکایی‌هاست، برای تامین قطعات های‌تک مدتی با مشکل مواجه شدیم.


عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری ایران خاطرنشان کرد: اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات تولید تلویزیون و ۴۰ تا ۵۰ درصد قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی از خارج کشور تامین می‌شود که با وجود ارتباط با بیش از ۸۰ تامین کننده و راه حل‌های جدیدی که در تحریم‌ها یافته‌ایم، تامین قطعات برای تولید و خدمات پس از فروش بدون وقفه انجام می شود.

برچسب ها: تلویزیون ، ماهواره ، بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: