April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۷۵۳۸
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
0
بیش از 5سال است که نرخ مصوب نان تکان نخورده و حالا دوباره ستاد تنظیم بازار نرخ‌های تازه‌ای روی میز گذاشته است. رییس جمهور هم که به تازگی از نیویورک برگشته هنوز این مصوبه را تایید یا لغو نکرده است.

پول‌نیوز - نان به زودی گران می‌شود. دوباره اگر حسن روحانی، رییس جمهور ایران، با افزایش قیمت نان مخالفت نکند، نرخ نان به زودی تغییر می‌کند تا طلسم ثبات قیمت در این حوزه شکسته شود.  مصرف بالای ایرانی‌ها، موجب شده که نان از آن کالاهای استراتژیکی به شمار رود که گرانی آن، مانند اقلام دیگر به راحتی انجام نشود. آخرین افزایش قیمت نان‌های سنتی در سال93 انجام شد؛ 30درصد. بعد از آن به سیاق سابق که سیاست‌های کشور بر آن بود که قیمت نان با آهنگ کندتری افزایش پیدا کند، نرخ‌های رسمی تا سال96، تغییر نکرد. اگرچه در همه این روزها نانوایی‌های آزادپز نرخ خودشان را داشتند و به بهانه خرید آرد آزاد یا طبخ نان با کیفیت، نان را با نرخ پیشنهادی خودشان به مردم می‌دادند.

در این میان و در تمام این چند سال، داد نانوایانی که به نرخ‌های دولتی پایبند بودند،‌ درآمده بود. آن‌ها می‌گفتند که هزینه کارگر، هزینه آب و برق و تمام هزینه‌های جانبی اداره واحد صنفی‌شان بالا رفته اما قیمت نان ثابت است.


اعتراض صنفی کم کم آنقدر بالا گرفت که در آذرماه 96، خبرهای افزایش 15درصدی قیمت نان به واسطه مصوبه ستاد تنظیم بازار منتشر و نرخ‌ها هم در برخی سایت‌ها اعلام شد.


نان

چیزی از انتشار این خبر نگذشته بود که شخص رئیس‌جمهور مصوبه را لغو و اعلام کرد نان گران نمی‌شود. حالا 5 سال است که قیمت نان ثابت مانده. برخلاف سال‌های88 تا 92 که قیمت نان مدام افزایش پیدا می‌کرد، بیش از 5سال است که نرخ مصوب نان تکان نخورده و حالا دوباره ستاد تنظیم بازار نرخ‌های تازه‌ای روی میز گذاشته است. رییس جمهور هم که به تازگی از نیویورک برگشته هنوز این مصوبه را تایید یا لغو نکرده است.

قاسم نوده فراهانی چند روز پیش، در رابطه با قیمت‌گذاری جدید نان گفته است: هدف اصلی اعلام قیمت‌های جدید، ارائه نان با کیفیت به مردم بوده و در کنار آن اتاق اصناف و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال آن هستند که به بهانه‌های واهی نان سفارشی به اجبار به مردم ندهند.

گفتنی است پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده که یداله صادقی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران قیمت جدید انواع نان در نانوایی‌های آزادپز و یارانه‌پز پایتخت را اعلام و بیان کرده که این نرخ‌ها از اول مهرماه جاری به نانوایی‌ها ارسال و اعمال شده است.

طبق اعلام شاتانیوز، دولت مجوز افزایش قیمت نان را برای استان‌ها در اختیار استانداران قرار داده اما برای پایتخت خود وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده است. البته نرخ انواع نان برای شهرستان‌های استان بناست پس از بررسی اعلام شود.  

 

چرا نان یک کالای استراتژیک است؟

ایرانی‌ها یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گندم، به‌ویژه به شکل نان در جهان هستند. سرانه مصرف گندم در ایران 165.2 کیلوگرم در سال است که از این نظر ایران در رتبه ششم جهان قرار گرفته است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت هم در یکی از گزارش‌های خود به نوعی این عدد را تأیید و اعلام کرده که در سبد مطلوب غذای ایرانیان روزانه حداقل 320گرم نان قرار دارد.


اگر قرار باشد نان گران شود....

اگر این بار مصوبه لغو نشود، قیمت هر قرص نان چقدر بیشتر می‌شود؟ بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار استان تهران به نقل از یداله صادقی - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران - قیمت نان را در بخش نانوایی‌های یارانه‌پز، به شرح ذیل تعیین و به واحدها ابلاغ شده است:

نانوایی‌های دولتی:

*بربری با آرد ۸۳۰ تومانی  ۱۰۰۰ تومان

* سنگک با آرد ۸۱۵ تومانی، ۱۲۰۰ تومان

* تافتون با آرد ۸۲۰ تومانی، ۵۵۰ تومان

لواش با آرد ۸۲۰ تومانی ، ۳۰۰ تومان

نانوایی‌های آزادپز :

*بربری با آرد ۱۲۳۰تومانی، ۱۵۰۰ تومان

* سنگک با آرد ۱۱۷۰تومانی، ۱۸۰۰ تومان

* تافتون با آرد ۱۲۰۰ تومانی ،۸۵۰ تومان

* لواش با آرد ۱۲۰۰ تومانی، ۴۵۰ تومان

 

برچسب ها: قیمت نان ، وزارت صمت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: