April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۷۶۳۹
۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
0
رشته تحصیلی دامپزشکی، بهترین بازار کار را دارد، از بین فعالان گروه دامپزشکی، تنها 7.3 درصد بیکار مانده‌اند.

بیشترین نرخ بیکاری مربوط به فارغ التحصیلان کدام رشته‌هاست؟‌پول نیوز - بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، معضلی است که در دهه اخیر با آن بیشتر دست و پنجه نرم می‌کنیم. تحلیل گزارش‌های منتشر شده از مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، بیش از 20 درصد جمعیت فعال با مدرک لیسانس بیکار هستند.

تمرکز بیکاری در بین این قشر، روی لیسانسه‌هاست و این در حالی است که افراد با مدرک تحصیلی دیپلم نرخ بیکاری بسیار پایین‌تری دارند؛ 12.6 درصد و نرخ بیکاری زیر دیپلم‌ها تنها 8.7 درصد است.

در این میان فارغ التحصیلان مقطع دکترا و فوق دکترا تنها 5.5 درصد نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که معماران، بیکارترین فارغ التحصیل‌های رشته‌های دانشگاهی هستند و در مقابل کمترین نرخ بیکاری در اختیار فارغ‌التحصیلان «خدمات امنیتی» است. فارغ‌التحصیلان رشته‌های نظامی و دفاعی و حفاظت از اشخاص و اموال، در این گروه قرار می‌گیرند.

 

بیکاری دامپزشکان حداقل است


گروه‌های تحصیلی مختلف نرخ‌ها بیکاری مختلفی را تجربه می‌کنند. نرخ بیکاری در معماری و ساختمان معادل 26.1 درصد است که نشان می‌دهد بازار کار، ظرفیت پذیرش این میزان از فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری و ساختمان را ندارد. اساسا به نظر می‌رسد که بازار کار مهندسی و حرفه‌های وابسته به آن دیگر رونق سابق را ندارد. در رشته‌های پرطرفدار مهندسی و حرفه‌های مهندسی و حقوق، وضعیت اشتغال مطلوب نیست. در این حوزه (‌مهندسی و حرفه‌های مهندسی) نرخ بیکاری نزدیک به 19 درصد گزارش شده است و این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از مهندسان، از یافتن شغل ناامید شده‌اند و در این جمعیت منعکس نشده‌اند و صرفا سراغ رشته‌های دیگر رفته‌اند.

 

بیشترین نرخ بیکاری مربوط به فارغ التحصیلان کدام رشته‌هاست؟‌


در چهار گروه تحصیلی علوم انسانی و تجربی اما نرخ بیکاری زیر ۱۰درصد است؛ بهداشت، دامپزشکی، روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی و علوم تربیتی.


پزشکی و رشته‌های وابسته به آن اینجا هم حسابشان سواست. پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، داروسازی و طب سنتی در زیرمجموعه «بهداشت» قرار دارند. فارغ‌التحصیلان و شاغلان به تحصیل این گروه، تنها 8.7 درصد نرخ بیکاری درصدی را تجربه کرده‌اند اما رشته تحصیلی دامپزشکی، بهترین بازار کار را دارد، از بین فعالان گروه دامپزشکی، تنها 7.3 درصد بیکار مانده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: