کد خبر: ۳۱۹۲۰۷
۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
0
بورس انرژی می تواند بازوی خوب و فعالی برای وزارت نفت باشد اما؛ تعامل این دو با یکدیگر هنوز کامل نشده است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، بازار سرمایه را به شفافیت و وضوح داد و ستد می‌شناسند یعنی در تمام معاملات و رفت و آمد‌های مالی، مشخص است که پول از کجا آمده و به کجا رفته و البته در صورت‌های مالی منتشر شده نیز همه اتفاقات به روز در دسترس همگان قرار می‌گیرد.
با توجه به نفت خیز بودن ایران و البته وجود منابع عظیم گازی و البته انرژی‌های خدادادی دیگر، وجود بازار برای عرضه این منابع ضرورت خاص خودش را داشته و دارد. بورس انرژی با همین منظور و هدف پایه گذاری شده است تا بتواند بازار مستقل و البته شفافی را برای انرژی کشور فراهم کند.
در سال‌های اخیر یکی دیگر از اتفاقاتی که ایجاد بورس انرژی را بسیار با اهمیت‌تر کرده است، تحریم‌های گاه و بیگاه آمریکا برای فروش انرژی است.
نفت، گاز، میعانات گازی، انواع تولیدات وابسته به نفت، بنزین، برق و انرژی‌های نو جزو مواردی هستند که بورس انرژی می‌تواند برای قیمت گذاری و فروش آن‌ها به افراد در داخل و خارج از مرز‌ها موثر بوده و کمک شایان توجهی به دور زدن تحریم‌ها کند.
مرتضی شرفیان از مدیران فعال در بازار سرمایه در مورد هدف گذاری بورس انرژی به خبرنگار پول نیوز گفت: بورس انرژی مستلزم همکاری فوق العاده با وزارت نفت است. پیش از آنکه بورس انرژی از سازمان بورس تبعیت کند باید از وزارت نفت تابعیت داشته باشد.
وی در خصوص ارائه نفت در بورس انرژی افزود: نفت یک کالای امنیتی است و نمی‌تواند در دست مردم باشد و فقط شرکت‌ها و کارگزار‌های اصلی می‌توانند این کالای بورسی را خریداری کنند.
مدیرعامل کارگزاری امین سهم ادامه داد: تمام جنگ‌های دنیا بر سر انرژی است و انرژی یک کالای امنیتی محسوب می‌شود و اینکه این کالا در بورس انرژی عرضه شود کار درست و منطقی نیست.
وی تاکید کرد: بورس انرژی با توجه به امکانات و زمان عرضه خیلی خوب عمل می‌کند اما؛ هماهنگی لازم با دستگاه‌های مربوطه را ندارند.
این کارشناس حوزه بورس در انتها افزود: افراد بسیاری هستند که نمی‌خواهند و اجازه نمی‌دهند شفاف سازی در بورس انرژی انجام شود. این افراد به جای استفاده از بورس برای خرید حامل‌های انرژی به صورت مستقیم به سراغ پالایشگاه‌ها رفته و گاهی نیز میان افراد واسطه می‌شوند تا آن‌ها نیز به طور مستقیم از پالایشگاه‌ها خرید کنند و سراغ فعالیت‌های بورسی نروند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: