May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
تابستان سرد این متانول‌ساز؛
کد خبر: ۳۱۹۲۰۹
۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
0
این شرکت در حالی که طی بهار ۷۰۵۱ ریال سود به ازای هر سهم ساخته بود، در تابستان تنها به سود ۲۸۲۸ ریالی نائل آمد اما؛ چند نکته در این بین وجود دارد که امید‌ها را زنده می‌کند.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، یک متانول ساز دیگر از عملکرد خود گزارش داد. بر این اساس، شرکت پتروشیمی زاگرس ۹۸۷۹ ریال سود برای هر سهم خود منتشر کرد که نسبت به ۶ ماهه نخست سال قبل رشد اندک ۹ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.
در مدت مذکور درآمد‌های شرکت ۲۶ درصد رشد کرده و به ۴۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال رسید و به طور کلی، در بهار ۲۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال و در تابستان ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال درآمد داشته است.

حاشیه سود ناخالص در ۳ ماهه اول ۶۷ درصد و در ۳ ماهه دوم به ۶۵ درصد تنزل یافت.

«زاگرس» از صعود باز ماند


وضعیت نه چندان مطلوب تابستان به همین جا ختم نشده است. در مدت مذکور علاوه بر شناسایی ۱۰۷۴ میلیارد ریال هزینه متفرقه، ۱۹۴۱ میلیارد ریال زیان تسعیر ارز داشته و به نوعی، سود تسعیر ارز ۶ ماهه از ۳ ماهه کمتر شده است. در واقع، از ۹۸۷۹ ریال سود محقق شده، حدود ۱۲۵۰ ریال بابت تسعیر ارز بوده است.
در نتیجه این عملکرد، در حالی که طی بهار ۷۰۵۱ ریال سود به ازای هر سهم ساخته بود، در تابستان به سود ۲۸۲۸ ریالی نائل آمد اما؛ به این نکته باید توجه داشت که اگر اثر کاهش میزان سود تسعیر ارز و سایر هزینه‌ها را حذف کنیم، به لحاظ عملیات قابل تکرار، پتروشیمی زاگرس توانسته طی تابستان ۴۰۸۴ ریال سود به بار بنشاند. از این موضوع نیز نباید گذشت که در فصل‌های بعدی، نرخ خوراک گاز ۲۰ درصد نسبت به اعداد فعلی رشد خواهد کرد.
در مدت اخیر، هزینه حمل دریایی متانول ۴۵ دلار بوده و بابت صادرات ۱.۴ میلیون تن متانول، بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد ریال هزینه حمل و نقل دریایی پرداخت کرده است. نرخ خوراک را کماکان حدود ۷ سنت دیده و در صورتی که قیمت متانول را در حدود ۲۲۰ دلار در نظر بگیریم، پیش بینی می‌شود در پایان سال ۹۸ حدود ۱۸۰۰۰ ریال برای هر سهم سود محقق کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: