April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۹۸۹۷
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
0
پول نیوز - جایگزینی نفت و مالیات در بودجه کشور باید با فکر رخ دهد تا باعث رشد تولید و رونق اقتصادی بشود و تنها یک اهرم فشار مضاعف بر تولیدکننده ایرانی نباشد.

مالیات از تولید یعنی فشار بیشتر به تولیدکنندگان /بی برنامگی در اقتصاد ایران موج می زند

سیدمهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز اتکای بودجه به درآمدهای نفتی را گام مثبتی ارزیابی کرد و گفت: طبق نشست‌‌‌هایی که با مسئولان سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم، تصمیمات جدی درباره کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه‌های سالانه اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه اتکا به درآمدهای نفتی موجب شده تا در سال‌های اخیر آمریکایی‌ها به راحتی ما را تحریم کنند، اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم از درآمدهای نفتی به نحو احسن و در جهت توسعه و عمران کشور بهره بگیریم، زیرا رویکرد دولت‌ها هموراه خام‌فروشی بوده است.

عضو کمیسوین برنامه و بودجه مجلس از رویکرد دولت برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی استقبال کرد و گفت: معتقدم کاهش بودجه‌های سنواتی به درآمدهای نفتی باید به شکل تدریجی صورت گیرد، البته اخباری نیز داریم که دولت قصد با اتخاذ مالیات‌های بیشتر از بخش تولید، کسری بودجه ناشی از کاهش درآمدهای نفتی را نیز جبران کند.

فرشادان تصریح کرد: جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی در بودجه‌های سنواتی نباید با روشی صورت گیرد تا فقط به تولیدکنندگان و تولید داخلی ضربه بزند، زیرا در شرایطی که در رکود اقتصادی به سر می‌بریم، مالیات از تولید، موجب فشار بیشتری به تولیدکنندگان می‌شود.

وی، یکی از روش‌های اخذ جایگزینی مالیات به جای درآمد‌های نفتی در بودجه‌های سالانه را ایجاد روش و سازوکاری برای فرار مالیاتی عنوان و تأکید کرد: یکی از درآمدهایی که می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی شود، مالیات است، اما در این میان می‌بایست دولت راه‌های فرارهای مالیاتی را شناسایی کرده و از طرف دیگر موانعی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد نکند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از طریق اخذ مالیات درآمدهای ثابتی در کشور داریم، همچنین مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرک و بخش‌های دیگر نیز می توانند درآمدهای جاگزین نفت در بودجه باشند که از این طریق موجب کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: