April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
این داروساز از وام بانکی فرار کرد؛
کد خبر: ۳۱۹۹۸۹
۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
0
پول نیوز - شرکت «ایران دارو» تصمیم به افزایش سرمایه گرفته اما؛ این بار با رقمی بسیار جزئی که چرایی آن را می توان در صورت های مالی مشاهده کرد.

افزایش سرمایه قطره ای در «دیران»

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، حسابرسان نیز گزارش خود را در خصوص افزایش سرمایه شرکت «ایران دارو» ارائه کردند و به این ترتیب، تنها مجوز سازمان بورس باقی مانده تا سهامداران این شرکت به مصاف مجمع فوق العاده بروند.

شایان ذکر است که «ایران دارو» در نظر دارد سرمایه 53 میلیارد تومانی کنونی را به 58 میلیارد تومان افزایش دهد که معادل تنها 9 درصد است. در واقع، تنها برای 5 میلیارد تومان تأمین مالی، این همه هزینه مالی و زمانی صرف شده است.

شاید یکی از دلایلی که این داروساز به سمت وام بانکی نرفته، حجم بالای رقم تسهیلات بانکی در صورت های مالی باشد. طبق آخرین صورت مالی منتشر شده، «دیران» حدود 35 میلیارد تومان مانده تسهیلات بانکی دارد که هزینه مالی 7 میلیارد تومانی در 6 ماهه نخست سال 98 و 16 میلیارد تومانی در 12 ماهه سال 97 به شرکت تحمیل کرده است. این در حالی است که سود خالص شرکت در 6 ماهه ابتدای سال جاری حدود 9 میلیارد تومان و در 12 ماهه سال قبل نزدیک به 7 میلیارد تومان بوده است.

بنابراین، این داروساز برای جلوگیری از تحمیل هزینه های بیشتر به شرکت، اقدام به تأمین مالی هر چند اندک از طریق سهامداران خود کرده است.

لازم به توضیح است که افزایش سرمایه مذکور از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور خريد تجهيزات جديد توليد، ساير تجهيزات و تامين سرمايه در گردش، به اجرا درآمده است.

«دیران» در جهت تولید کرم و پماد 60 گرمی نیازمند یک دستگاه است. بر اساس قرارداد حق الزحمه‌ای تنظیم شده توسط شرکت سبحان دارو، پماد 60 گرمی تولید می شود. در سال 97 حدود 400 هزار عدد از این محصول به فروش رسید و با توجه به حاشیه سود مناسب، شرکت به دنبال تولید بیشتر است.

«دیران» برآورد کرده در صورت انجام افزایش سرمایه، سود خالص سال 98 به رقم 11 میلیارد تومان برسد اما؛ در صورت عدم انجام افزایش سرمایه، در سطح 9 میلیارد تومان کنونی باقی خواهد ماند.

افزایش سرمایه قطره ای در «دیران»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: