به گزارش خبرنگار پارلمانی پول نیوز، علی لاریجانی صبح امروز به مناسبت سالروز شهادت شهید مدرس و روز مجلس در جریان نشست خبری خود با رسانههای داخلی و خارجی به ابعاد شخصیتی این فقیه مبارز و مجاهد پرداخت و گفت: شهید مدرس ویژگیهای منحصربه فرد و دارای اضلاع مختلف فکری بود ضمن آنکه ایشان یک سیاست مدار منصف و بسیار شجاع و پرهیزگار بود.
وی افزود: قاطبه سیاست مداران آن زمان این ادعا را داشتند که مدرس چنین شخصیتی است، البته بودند کسانی که او را نیز تخریب میکردند، مدرس درخشندگی در تاریخ پارلمان ایران داشت که نماد مجلس شد.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعاتی که به عنوان حکومت عادله قایل بود این بود که قانون گرایی و قانون باید در کشور حاکم باشد او میگفت اگر قانون در کشور نباشد هیچ فایدهای ندارد.
بیش از ۱۶۰ قانون در مجلس دهم تصویب شد
وی همچنین از روند قانون گذاری در مجلس دهم گزارش ارائه کرد و مهمترین قوانین مصوب مجلس را بر شمرد وگفت: قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، قانون صدور چک، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بذهدیدگان ناشی از این امر، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون منابع مالی تروریسم، قانون تجارت که نیز بررسی آن ادامه دارد، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تدوین قوانین بانکداری و بانک مرکزی که در دستور هم هست، حدود بیش از ۱۶۰ قانون است که در مجلس تصویب شده است.
رییس مجلس عنوان داشت: از نظر نظارت نیز، حدود ۱۶۵ سوال از وزیران در صحن مجلس مطرح شده است که این سوالات در موضوعات مختلف بوده است. سوال از رئیس جمهور یکبار انجام شده، تحقیق و تفحص ۶ مورد در صحن مجلس قرائت شد، موضوع آن درباره ذخیره فرهنگیان، سازمان تامین اجتماعی، قانون هدفمندی و تحقیقهای دیگری هم بیش از ۳۰ تحقیق که به مرور باید بیاید، ۶ مورد در صحن استیضاح مطرح شده، ۲ مورد آن به عدم رای اعتماد منجر شد.
لاریجانی گفت: علاوه بر این ما حدود شصت و چهار جلسه غیر علنی داشتیم که در مورد آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه، درباره حادثه تروریستی در مجلس و حرم مطهر با مسئولین مربوطه، ناآرامیها در کشور که با حضور دبیر شورای امنیت و مسئولین مربوطه، ناترازی بانکها با مسئولین، فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با موادمخدر، وضعیت کسری وضعیت بیمههای درمانی، وضعیت کشاورزی و مواد غذایی، وضعیت اقتصادی کشور در این تحریمها، وضعیت موسسات اعتباری، وضعیت ارز که اگر به خاطر داشتن دولت ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و در مجلس و کمیسیون در جلسه غیر علنی بحث شد و مشخص شد که مبنای علمی ندارد و همین مساله باعث شد که طرح نیمایی در کشور رخ داد.
جایگاه مجلس ریل گذاری پس از رهبر معظم انقلاب است
علی لاریجانی درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲ سال ریاست وی در راس این قوه گفت: این که یک نهادی که امام فرمودند در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است و ایشان جهت گیری را مشخص میکنند جایگاه مجلس هم ریل گذاری پس از رهبر معظم انقلاب است.
شورای هماهنگی سران قوا موقتی است
وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار میشد و سازوکاری در نظر گرفته میشد، اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمیخواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.
رئیس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تهدید شود.
لاریجانی درباره سیاستهای کلی نظام قانون گذاری و هماهنگی امر قانونگذاری با این سیاستها گفت: یک بخشهایی از سیاستهای ابلاغی رهبری مانند تنقیح قوانین و مکانیزمهای نظارتی بیشتر در حال انجام است، برخی هم نیاز به مشخص کردم حد و مرزها است و یا نظامهای ارزیابی قوانین است که بعد از ابلاغ سیاستهای کلی جلسهای با معاونت حقوقی دولت و قوه قضاییه و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصحت نظام و کمیته کاری تشکیل شد و منتظر نتایج کارشناسی آن هستیم تا جلسات بعدی را بگذاریم که نحوه اجرا را نیز مشخص کنیم که هر بخشی در سیستم خود کارها را سامان دهی کند.
بیان کلمه لابی در مجلس اشتباه است
وی ضمن گلایه از استفاده از کلمه لابی دستگاهها با مجلس گفت: عنوان میشود که برخی از دستگاهها با مجلس و کمیسیونهایش لابی میکنند این کلمه اشتباهی است چرا که آنها مشکلاتشان با دولت حل نمیشود و برای حل آن به مجلس و کمیسیونهای تخصصی مراجعه میکنند.
وی تصریح کرد: بهتر است که از این کلمه استفاده نشود چرا که برداشتهای دیگری از آن میشود البته این موضوع اشکالی ندارد که آنها برای حل مشکلاتشان به مجلس روی میآورد، در کلان باید شاهد اصلاحات ساختاری معقول و سنجیده بودجه باشیم.
برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامهای ندارم
لاریجانی درباره برنامه خود برای مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم گفت: امیدوارم هم مخالفان و موافقان من همیشه خوشحال باشند و بخلی در این زمانه ندارم من یک فرزند کوچک نظام و عضو مجلس شورای اسلامی هستم و همواره از محضر نمایندگان استفاده میکردم.
رییس مجلس گفت: من احساس نمیکنم پس از من خلایی وجود داشته باشد همین الان رجالی در میان نمایندگان هستند که میتوانند در همین سمتها کارهای بسیار اساسی انجام بدهند و این عرصه خالی نیست، این که مخالفان مطالب را میگویند به امید خدا حجت شرعی دارند دشمن یکدیگر که نیستیم این نظام کار میکند شاید نظر متفاوتی با من دارند.
وی افزود: من خانه نشین نمیشوم و هر وظیفهای به دوش من گذاشته شود انجام میدهم ما در این چهل سال بر اساس عقیده مان کار کردیم، هم در زمان جنگ و هم پس از آن کار کردیم.
لاریجانی بیان کرد: تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامهای ندارم.
پروندههای تخلفات مسئولان اجرایی قبل و حال در دیوان محاسبات باز است
وی افزود: الان پروندههای زیادی در دیوان محاسبات از تخلفات مسؤولین اجرایی قبل و حال وجود دارد و بعضی از این موارد نیز بر اساس تحقیق و تفحصهایی است که مجلس انجام داده و یا دیوان محاسبات کمک کرده و با هم انجام دادهایم و این طور نیست که این تحقیق و تفحصها هدر رود.
اراده سیاسی برای حل موضوعات بین ایران و آمریکا همیشه هست و بن بستی نیست
لاریجانی درپاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون CBS NEWS آمریکا که پرسید شما راه کار عملی برای شکستن بن بست بین ایران و آمریکا میبینید؟ گفت: اراده سیاسی برای حل این موضوعات همیشه هست و بن بستی نیست. افرادی هم هستندکه گفتگوهایی میکنند. بحث این است که آن سیاست فشار حداکثری حتما روش غلطی است و باید این روش را اصلاح کنند. برخی کشورها هم دارند تلاش میکنند ما هم درها را نبستیم، ولی اصل این است که آمریکاییها باید بفهمند که این روش درست نیست.
وی افزود: این روش در گذشته هم جواب نداد. زمانی فشار میآوردند که ایران از مساله هستهای منصرف شود حتی یادم هست که میگفتند یک سانتریفیوژ هم نباید داشته باشید آیا موفق شدند، نشدند، اوباما نامه نوشت من غنی سازی را در ایران قبول میکنم حالا بیاید مذاکره کنید. همین قدر عقل را اگر مسوولین آمریکایی داشته باشند که از تجربه گذشته استفاده کنند میتوانند این مساله را حل کنند و راه بسته نیست.
مجلس اختیار زمان و روش اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را به دولت واگذار کرده بود
رییس مجلس درباره مشورت با نمایندگان مجلس درباره اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت اظهار داشت: در جلسات مختلف بحث یارانهها در مجلس جدا از جلسات سران قوا مطرح شد، این طرح هم دو سال پیش مطرح بود و هم در مهرماه ۹۸ هم مطرح شد. سازمان برنامه بودجه و مرکز پژوهشهای مجلس نیز گزارشاتی را به نمایندگان ارائه کردند.
وی گفت: هیات رییسه مجلس نیز سازو کاری را تعیین کرد و یکی از نواب رییس نیز طرح را بررسی و گزارشی را نیز ارائه کرد، بنابراین این طرح در مجلس مطرح بود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تصمیم مجلس نبود، چون مجلس قبلا در سال ۱۳۸۸ قانون گذرانده بود.
من از افزایش نرخ بنزین خبر داشتم
رییس مجلس درباره اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بدون اقناع عمومی بیان کرد: البته من در این زمینه توضیح دادم و گفتم این موضوع ۲ وجه داشت، یک وجه مشورتی و و یک وجه تصمیمگیری. آن صحبتی که مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه فرمودند کاملا همین بود که حق بود. یعنی این مساله در جلسه سران مطرح شد و ایشان هم حمایت فرمودند. البته حواشی مسائلی مطرح میکنند، ولی حق همین است.
وی افزود: البته من مطلع بودم پنجشنبه هم با آقای رحمانی وزیر صنعت، و معدن هم درباره برخی مشکلات این امر صحبت کردم و روز سهشنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان مجلس گفتم که چنین طرحی شبیه طرح آقای مصری هم در مجلس گزارش دادند در حال اجرا است. البته تاریخ دقیق آن را به خاطر ندارم، ولی گفتم که روزهای آینده.
لاریجانی اضافه کرد: نکته این است که دولت میتوانست طبق قانون هدفمندی یارانهها اینکار را انجام بدهد و قانون به او گفته که این کار را بکند. منتها دولت به خاطر شرایط و حساسیتها در آنجا مشورت کرد این جنبه مشورتی بود. ولی پیشنهاد، پیشنهاد دولت است. آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند. چرا که قانون هم گفته ۵۰ درصد را بدهد ما این را تغییر بدهیم.
رییس مجلس بیان کرد: در مرحله اجرا نیز اقناع عمومی لازم بود و الان هم لازم است چرا که هنوز هم ابعاد آن روشن نیست. شما رسانهها و رادیو و تلویزیون باید در این قضیه کار کنند و البته من شنیدم در آن ستادی که وزارت کشور داشت کمیته رسانهای داشته و بنا بوده که کار کنند و القاعده آقایان رادیو وتلویزیون باید همت کنند و اگر نقصی هم وجود داشته باید جبران کنند.
وی گفت: البته ممکن است درباره زمان و روش اجرا طرح مدیریت مصرف سوخت اختلاف نظر وجود داشته باشد، چون اختیار به دولت واگذار شده بود دولت آن را اجرا کرد.
قطعی اینترنت بحث موقتی بود
رییس مجلس درباره قطعی اینترنت و آسیب به بیزینسهای نوپا اظهار داشت: این یک بحث موقتی بود و شورای امنیت در این زمینه تصمیم گیری کرده بود البته به این موضوع نیز دقیق کرده بودند که برخی از کسب و کارها از طریق اینترنت بوده و نباید لطمه وارد شود و به همین دلیل مساله قطعی اینترنت سریعا حل شد و البته بخشی از قطعی اینترنت نیز منطقهای بود که حل شد.
اصلاح ساختار اقتصادی بر سیاسی اولویت دارد
لاریجانی درباره اصلاح ساختار سیاسی کشور نیز گفت: برای این کار باید شرایط قانون اساسی را تغییر دهیم، البته هنوز از ظرفیتهای فراوان قانون اساسی استفاده نکرده ایم.
وی گفت: قانون اساسی کشور وحی منزل نیست در یک شرایط آرام و منطقی میتوان بری اصلاحات کشور و بهبود وضعیت ساختار سیاسی کشور که در قانون اساسی سازو کار آن وجود دارد و تعبیه شده است، البته آن چه الان مهم است اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.