April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۲۰۴۲
۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴
0
پول نیوز - رئیس مرکز تحقیقات بتن (متب) از استاندار نبودن بتن های آزادراه تهران-شمال خبر داد.
استاندارد نبودن بتن‌های آزادراه تهران-شمال
 
به گزارش پول نیوز، مصطفی احمدوند در نشست خبری بیست و دومین همایش سالانه انجمن علمی بین المللی بتن (ACI) با یادآوری این که در سدسازی مشکل نداریم چون حرفه ای هستیم و با خارجی ها کار کرده ایم، اظهار کرد: بتن های تولیدی ایران بسیار حرفه ای و صنعتی است، در صنعت سدسازی قبل از خرید سیمان، آنرا آزمایش می کنند اما در ساخت و سازها این گونه نیست.

وی با بیان این که بتن (ساروج) ایرانی است، افزود: 80 درصد بتن های استفاه شده در ایران افقی (کف) است و ستون و تیر نیست و به همین دلیل باید کارگر این کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد: بیست سال قبل برای تهیه و تدوین استاندارها، چک لیست های کنترل کیفیت فرآیند تولید و حمل و تحویل بتن آماده به کارگاه های ساختمانی شهری و در نهایت تدوین استاندارد ملی و اجباری 6044 (بتن آماده-ویژگی ها) در خصوص فرآیند تولید بتن آماده شامل مصالح ساختمانی و سایر فرآوره های بتنی در سال 95 تدوین  شد و به عنوان استاندارد اجباری در صنعت بتن و ساخت و ساز بتنی لازم الاجراست.

وی ادامه داد: استاندارد مذکور به دلیل عدم وجود زیرساخت ها و ظرفیت های لازم هنوز متولی متولی نظارت و بارزرسی بر فرآیند سیستم تولید واحدهای تولیدی، مشخص نیست که از سوی تولیدکنندگان و سازندگان به رستی رعایت می شود یا خیر و در حال حاضر به جز تعدادی انگشت شمار که ممکن است به دلیل نیاز خریدار و قیمت مناسب بسیاری منجر به کیفیت پایین ساخت و سازها در کشور می شود.

رئیس مرکز تحقیقات بتن (متب) با یادآوری  با تاکید بر این که کارخانه تولید بتن باید تولید استاندارد داشته باشد، تصریح کرد: در کارخانه ها، تولید بتن سلیقه ای است و استاندارد تولید نمی شود.

احمدوند با اشاره به این که 80 درصد بتن تولید شده کشور در ساختمان ها نیست و در پروژه های عمرانی مصرف می شود، گفت: حضور بازرسان سازمان ملی استاندار و بازرسان مقیم در واحدهای تولیدی بتن آماده جهت نظارت بر فرآیند تولید به صورت ادواری و مستمر بسیار ضرورت دارد. این بازرسان باید همواره فرآیند تولید بتن را منطبق بر استاندارد ملی اجباری شماره 6044 مورد ارزیابی قرار داده و نسبت به ارسال گزارش های خود در این خصوص به سازمان ملی استاندارد اقدام کنند.

وی با بیان این که عمر مفید آسفالت 5 سال و رویه های بتنی حداقل 30 سال است، اظهار کرد: هزینه های رویه های بتنی در ایران ارزان تر از رویه های آسفالت است و حدود 45 درصد ارزان تر بوده و مصرف بنزین خودروها را کاهش می دهد.

وی با اشاره به این که برای وزارت راه در خصوص مزیت های رویه های بتنی کلاس های آموزشی گذاشته ایم، افزود: 15 سال برای این وزارتخانه کلاس های متعددی را برگزار کرده ایم، بتنی غلطکی که وزارت راه و شهرسازی استفاده می کند برای باراندازها و پارکینگ مناسب است نه رویه های بتنی جاده ها.

وی با تاکید بر این که استانداردهای بتنی در آزادراه تهران-شمال رعایت نشده است به خلاء وجود تکنسین صلاحیت دار و آموزش دیده در حوزه ساخت و ساز کشور اشاره کرد و گفت: در 20 سال اخیر با حضور در پروژه های مختلف و همدل با جامعه رشته عمران کشور در کنار پیمانکاران ساختمانی، مهندسان مشاوران و بسیاری از رهبران جامعه و دلتمردان کشور فقدان تکنسین های آموزش دیده و با صلاحیت در حوزه ساخت و ساز کشور کاملا مشهود بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: