May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۳۳۱۹
۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷
0
پول نیوز - در جدید‌ترین رویداد در بازار‌های مختلف فرابورس ایران، هشت شرکت بازار پایه‌ای بین تابلو‌های مختلف این بازار جابجا شدند.

آرایش جدید ناشران بازار پایه فرابورس

 

به گزارش پول نیوز، بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط مدیریت نظارت بر ناشران بازار پایه چهار شرکت الحاوی، پتروشیمی جهرم، گروه صنعتی سدید و نیز مهندسی و ساختمان نفت در تابلو زرد بازار پایه فرابورس قرار گرفتند که این ناشران سابق بر این در تابلو نارنجی بازار پایه قرار داشتند. همچنین چهار شرکت تجهیز نیروگاه زنگان، داروسازی تهران شیمی، سرمایه‌گذاری معیار صنعت پارس و گروه فن آوا نیز به تابلو نارنجی بازار پایه انتقال یافته‌اند که از این تعداد، به جز شرکت گروه فن آوا که پیش از این در تابلو زرد بازار پایه قرار داشت، سه شرکت دیگر از تابلو قرمز به نارنجی ارتقا یافته‌اند.

جابه‌جایی و انتقال نماد معاملاتی این ۸ شرکت میان تابلو‌های بازار پایه در حالی است که مدیریت عملیات بازار‌های خارج از بورس فرابورس، زمان توقف نماد‌ها این شرکت‌ها را در تابلو‌های پایه زرد، پایه نارنجی و پایه قرمز و بازگشایی آن‌ها در تابلو مربوطه به زودی اطلاع‌رسانی خواهد کرد.


مهمان جدید بازار دوم فرابورس

در خبری دیگر نماد معاملاتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تسویه وجوه؛ «سپرده» پس‌فردا در بازار دوم فرابورس ایران گشایش خواهد یافت. به این ترتیب چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه، نماد معاملاتی این شرکت گشایش می‌یابد و قیمت پایانی سهام آن، میانگین موزون معاملات در روز گشایش خواهد بود. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط مدیریت عملیات بازار فرابورس، معاملات سهام این شرکت فاقد بازارگردان است.


عرضه‌های عمده در بازار‌های دوم و پایه

از سوی دیگر دو تابلو بازار دوم و پایه فرابورس ایران میزبان چند عرضه عمده در روز‌های آتی خواهند بود. به این ترتیب ۲۰ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت پالایش نفت شیراز در نماد «شراز ۴»، یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در بازار دوم فرابورس ایران به فروش خواهد رسید. قیمت پایه برای هر سهم معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه ۲۰ درصد است به شرط آنکه از مبلغ ۵۷ هزار و ۶۳۲ ریال کمتر نباشد. در این عرضه سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران فروشنده این عرضه است و شرکت کارگزاری صنعت و معدن، کارگزار عرضه‌کننده و قیمت پایه کل در این معامله بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال است.

اما شرکت پالایش نفت شیراز تنها شرکت پالایشی نیست که سهام آن به صورت عمده طی روز‌های آینده به فروش خواهد رسید؛ پالایش نفت لاوان نیز در این صف جای دارد و قرار است که ۲۰ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی این شرکت یکشنبه ۲۶ بهمن روی میز حراج قرار بگیرد. فروشنده این عرضه عمده، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بوده و قیمت پایه برای هر سهم معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به اضافه ۲۰ درصد است به شرط آنکه از مبلغ ۴۸ هزار و ۲۹۶ ریال کمتر نباشد. قیمت پایه کل این عرضه هم بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال بوده و کارگزاری بانک ملت مسئولیت کارگزار عرضه‌کننده را بر عهده دارد.

همچنین در این بازار قرار است که ۱۷ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت بیمه میهن توسط شرکت سرمایه‌گذاری سپهر به عنوان فروشنده، روز دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ روی میز فروش قرار بگیرد. قیمت پایه برای هر سهم برابر قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه به علاوه ۱۵ درصد است به شرط آنکه از مبلغ ۲۶۰۰ ریال کمتر نباشد. شرکت کارگزاری مهرآفرین نیز به عنوان کارگزار عرضه کننده بوده و قیمت پایه کل این معامله ۶۶۳ میلیارد ریال است.

اما در بازار پایه فرابورس ایران نیز بخشی از سهام دو شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو و پتروشیمی ممسنی در نوبت عرضه عمده قرار گرفتند. بر این اساس روز یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ بالغ بر ۵۹ درصد از سهام مدیریتی کنترلی شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو در تابلو زرد بازار پایه فرابورس با نماد «تپکو ۴» توسط سازمان خصوصی‌سازی به عنوان فروشنده راهی میز معاملات خواهد شد. قیمت پایه هر سهم معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه است به شرط آنکه از مبلغ ۱۱۵۹ ریال کمتر نباشد. همچنین شرکت کارگزاری بانک ملی کارگزار عرضه‌کننده این بلوک بوده و قیمت پایه کل این معامله بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال است.

در همین حال قرار است ۲.۸ درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت پتروشیمی ممسنی به قیمت پایه ۳۶۵۰ ریال برای هر سهم، دوشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۸ در معرض معامله خریداران قرار بگیرد. این شرکت در تابلو زرد بازار پایه فرابورس بوده و شرکت کارگزاری توسعه فردا به عنوان کارگزار عرضه‌کننده تعیین شده است. همچنین قیمت پایه کل این معامله ۱۴۶ میلیارد ریال اعلام شده است.

لازم به ذکر است که در هر چهار عرضه عمده ذکر شده، سپرده حضور در رقابت ۱۰ درصد قیمت پایه کل خواهد بود. همچنین شرایط پرداخت ثمن معامله در اطلاعیه‌های منتشر شده در وب‌سایت فرابورس ایران به نشانی WWW.IFB.IR تشریح شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: