April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۳۶۳۳
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
0
رییس کمیسیون عمران مجلس از طرح جدید اخذ مالیات بر خانه های خالی خبر داد.

محمد رضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز درخصوص تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی ضمن انتقاد از عدم اجرای این قانون اعلام کرد: با توجه به اینکه این قانون در برنامه بودجه امسال هم تدوین شده بود و متولی استخراج و پایش اطلاعات به دو وزارتخانه اقتصاد و دارایی و وزارت ارتباطات محول شد، اما متاسفانه مکانیسمی که طراحی شد این دو وزارتخانه نتوانستند فرآیند شناسایی این خانه‌های خالی از سکنه را نهایی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از محور‌های اصلی در برنامه و بودجه سال آینده اخذ مالیات‌های مختلف در بخش درآمد‌های دولت است در جلساتی که برای بررسی بودجه ۹۹ کشور از سوی کمیسیون تلفیق برگزار شد برای اجرای هرچه بهتر این قانون از پتانسیل‌های دیگری مانند شهرداری‌ها برای استخراج اطلاعات واحد‌های مسکونی خالی از سکنه استفاده شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شد تا شهرداری‌ها در صورت شناسایی و احراز واحد‌های خالی از سکنه نیمی از مبلغ مالیات به حساب شهرداری‌ها واریز شود بیان داشت: با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق ۹۹ مبنی بر اجرایی کردن قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی شهرداری‌ها با اعلام آمادگی کامل مکلف شدند تا به ازای اخذ ۵۰ درصد از سهم مالیاتی این واحد‌های مسکونی را شناسایی و به سازمان‌های مالیاتی کشور اعلام کنند.

وی اضافه کرد: این رویه به جهت ایجاد مشوق‌ها برای ضمانت اجرایی این قانون طراحی و مصوب شده است چرا که هم در موضوع در آمد‌ها شهرداری‌ها به یک بودجه ملی دست پیدا می‌کنند و هم به لحاظ اشرافیت‌های منطقه‌ای سبب ساز این می‌شود که روند اجرای این قانون سهل‌تر شود.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه اعمال این قبیل مالیات‌ها به عنوان یک محرک میتواند سبب این شود تا صاحبان این املاک به سمت واگذاری‌های قطعی و یا استیجاری حرکت کنند گفت: با توجه به رشد بی رویه ساخت و ساز‌های واحد‌های مسکونی و در نهایت خالی ماندن این واحد‌ها برای سودآوری بیشتر برای مالکان آن زمینه شکاف نیازمندان به واحد‌های مسکونی را افزایش می‌دهد و با اجرای این قانون ما در کمترین زمانبندی شاهد این خواهیم بود که واحد‌های خالی از سکنه هم در قالب خرید و فروش با قیمت معقول و هم در قالب قرارداد‌های استیجاری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

رییس کمیسیون عمران مجلس در پایان اذعان کرد: مالیات‌هایی که بناست از خانه‌های خالی دریافت شود بنا به پارامتر‌های متراژ، منطقه مسکونی، عمر ساختمان و... متغیر خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: