معاون وزير اقتصاد و امور دارايي
کد خبر: ۳۲۴۳۰۱
۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
0
پول نیوز - برای اهلیت‌سنجی مشتریان، آیین‌نامه‌ای را در هیات داوري تصویب کردیم تا بر اساس این آیین‌نامه، این مهم به درستی انجام شود.

ابهام در بدهي استقلال و پرسپوليس مانع از واگذاري آن‌ها مي‌شود/ تبديل به اتاق شيشه‌اي مي‌شويم

 

به گزارش خبرنگار پول نيوز، علیرضا صالح معاون وزير اقتصاد اعلام كرد: با انتشار شفاف اطلاعات واگذاری‌های اصل ۴۴ به سمتی می رویم که سازمان خصوصی سازی به یک اتاق شیشه‌ای تبدیل شود. او همچنين با تاكيد بر اينكه در سياست‌هاي تازه اين سازمان سرمايه‌هاي خرد هم جايگاه ويژه‌اي پيدا خواهند كرد، گفت: جهت تشويق مردم به ورود به بازار سرمايه و كوچك كردن بدنه دولتي، قصد داريم با همكاري سازمان بورس كشور، كد ملي هر كس تبديل به كد سهامداري شود تا همه افراد از همه اقشار جامعه بتوانند به بورس بيايند.

صالح كه كمتر از چهار ماه است فعاليت خود را به عنوان رييس سازمان خصوصي سازي آغاز كرده است، افزود: از  سال 1380 تا کنون رقمی معادل 150 هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته است. كه از اين رقم تنها حدود 5 درصد دچار چالش بوده‌اند كه اين چالش را هشت پروژه ايجاد كرده‌اند. او در خلال اين نشست درباره تغييرات سياست‌هاي سازمان خصوصي سازي به خبرنگاران توضيحاتي ارائه كرد.

 

استقلال و پرسپوليس آماده واگذار شدن نيستند

يكي از نكاتي كه امروز صالح مطرح كرد، آماده نبودن تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس براي واگذاري است. او در اين باره گفت: نبايد دو باشگاه به اين بزرگي را بدون فكر و آماده سازي زيرساخت واگذار كنيم تا فقط بگوييم اين كار را كرده‌ايم. مگر مي‌شود وقتي تيمي حتي يك زمين چمن از خود ندارد آن را به بخش خصوصي به يكباره واگذار كرد و بعد انتظار داشت كه براي آن مشكلي هم ايجاد نشود؟ او افزود: واگذاري  استقلال و پرسپوليس نياز به فراهم كردن زيرساخت‌هايي دارد. هر زمان احساس كنيم شرايط انتقال اين دو تيم فراهم شده نسبت به واگذاري آن اقدام مي‌كنيم. ضمن اينكه به شكل هفتگي با مديران اين دو باشگاه ديدار، جلسه و گفت‌وگو داشته‌ايم و به اين نتيجه رسيديم تا در ميزان بدهي اين باشگاه‌ها ابهام وجود دارد، نبايد نسبت به واگذاري‌ آن‌ها اقدام كرد.

 

ابهام در بدهي استقلال و پرسپوليس مانع از واگذاري آن‌ها مي‌شود/ تبديل به اتاق شيشه‌اي مي‌شويم

 

عدالت اجتماعي يعني همه بتوانند در بورس باشند

يكي از برنامه‌هايي كه به نظر مي‌رسد سازمان خصوصي سازي در دست اجرا دارد، توسعه عدالت اجتماعي به واسطه حضور همه در بازار سرمايه است. صالح در اين باره گفت: ساز و كاري در نظر گرفته‌اييم كه حتي افرادی که کد سهامداری ندارند بتوانند با كد ملي خود مشارکت کنند. همچنین ۱۵ درصد تخفیف خرید تا سقف ۲ میلیون تومان به سهامداران خرد داده مي‌شود و البته خريد سهم سقف دارد. نبايد اينطور باشد كه عده‌اي سرمايه‌دار كلان بتوانند كنترل سهام‌ها و صندوق را دست بگيرند. او  پیش بینی كرد که با اين شيوه حدود پنج میلیون نفر از مردم وارد بازار سرمايه مي‌شوند و پس اندازهاي كوچك آن‌ها هم به تحقق اصل 44 قانون اساسي كمك مي‌كند هم براي خودشان سودآوري به بار مي‌اورد.

 

واگذاری شرکت‌های مادرتخصصی

صالح از برنامه سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری شرکت‌های مادرتخصصی هم در خلال اين نشست خبر داد و گفت: يكي از تازه‌ترين برنامه‌هاي ما تغيير رويه واگذاري است. در درجه اول  در آینده، کارت مزایده را از فرآیندهای واگذاری حذف مي‌كنيم و جهت آن را به سمت بازار سرمایه هدايت مي كنيم.

 

صالح ادامه داد: در درجه بعدي بايد بگويم پیش از این زیرمجموعه‌های یک شرکت مادرتخصصی را واگذار می‌کردیم که باعث می‌شد زنجیره مدیریتی شرکت بهم بریزد. اين رويه غلط است و ما بنا داريم آن را عوض كنيم به اين شكل كه شركت مادر را وارد بورس مي‌كنيم.  زمانی که این اتفاق رخ دهد حتی اگر شرکت واگذار نشود همین‌ که وارد بورس شده بخش دولتی موظف می‌شود رفتار حرفه‌ای بورس را دنبال کند  و تمام زير مجموعه‌هاي آن هم به نوعي وارد اين پروسه مي‌شوند.

 

اهليت افراد سنجيده مي‌شود

اهليت سنجي افراد نبايد سليقه‌اي باشد. اين موضوع ديگري بود كه صالح مطرح كرد و گفت:   برای اهلیت‌سنجی مشتریان، آیین‌نامه‌ای را در هیات داوري تصویب کردیم تا بر اساس این آیین‌نامه، اهلیت‌سنجی به درستی انجام شود و استانداردهاي مشخصي داشته باشد نه اينكه عده‌اي به شكل سليقه‌اي براي ورود افراد به اين ساز و كار تصميم بگيرند. در ساز و كار تازه، هم اهلیت مدیریتی و هم اهلیت مالی به صورت توامان در دستور کار برای بررسی قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: