May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۵۱۴۹
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
0
پول نیوز - درحالی که نمایندگان مجلس سقف هزینه تبلیغاتی را متناسب با محدوده جغرافیایی و تعداد کرسی‌ها مشخص کرده اند و تبلیغات پرخرج یکی از شاخصه های رد صلاحیت کاندیداهاست اما؛ برخی کاندیداها با ریخت و پاش های عجیب به صندلی سبز بهارستان چشم دوخته اند.

ریخت و پاش کاندیداها برای تصاحب صندلی های سبز!

به گزارش خبرنگار پول نیوز، از اواخر هفته گذشته تبلیغات کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی شروع شده و بازار تبلیغات‌ کاندیداها حسابی داغ شده است؛ از توزیع پوستر، بنر و ساخت تیزر‌های تبلیغاتی گرفته تا آتش بازی و توزیع غذا و بسیاری از روش‌های عجیب و باورنکردنی دیگر که همگی در تلاشند تا کاندیدای مورد نظر به هر طریق ممکن به بهارستان راه یابد.

این خرج و مخارج عجیبی که از سوی کاندیداها در این چند روز صورت گرفته در حالی انجام می شود که در گوشه کنار شهرهای ایران هستند آدم هایی که در شرایطی بحرانی آن هم در این شرایط آب و هوایی به سر می برند.

بررسی های صورت گرفته نشان میدهد برای افتتاح ستاد تبلیغاتی و ساخت تیزر و به مدت کوتاه چند روزه هزینه های چند میلیاردی صورت میگیرد و این زمانی عجیب تر به نظر میرسد که میزان حقوق دریافتی رسمی کارکنان مجلس مگر چه میزان است که قدرت مالی آنها را به حدی کرده که چنین ریخت و پاش هایی بکنند.

در دل این ستادها با سر و صدا و رنگ و لعاب تبلیغاتی این روزها، هیچ حرف صادقانه ای وجود ندارد چرا که کاندیداها به تهیه یک جمله شعاری آن هم روی بنر تبلیغاتی بسنده کرده و دیگر تلاشی در این زمینه نمی کنند. حتی تلاشی هم اگر باشد به گواه تاریخ، حرف کجا و عمل کجا؟

اگر خوشبینانه به موضوع بنگریم و بگوییم خود کاندیداها نیز هزینه ای را متقبل نشدند پس باید پای یک حامی در میان باشد، حال سوال اینجاست این حامیان مالی کاندیداها برای این حمایت چه انگیزه هایی دارند؟

شیوه جدید دیگری که در انتخابات امسال بیشتر نمایان شده انتشار کلیپ‌های تبلیغاتی در پیج‌های معروف و هزینه‌های بالا که در بسیاری از موارد انتشار در استوری اینستاگرام به ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسد و این امر در پست اینستاگرامی که ماندگاری بیشتری دارد به مبالغ بالاتری هم می‌رسد.
 
ریخت و پاش کاندیداها برای تصاحب صندلی های سبز!

یک کارشناس مدیریت استراتژیک درباره هزینه کاندیدا‌ها برای انتخابات مجلس، می گوید: بحث هزینه تبلیغاتی کاندیدا‌ها برای افراد مختلف با شرایط مختلف است، اما حداقل پایه یک کاندید که بخواهد کار بسیار کوچک در حوزه سوشیال و دیجیتال انجام دهد از عدد ۶۰۰ میلیون تومان شروع می شود.

او ادامه داد: به طور مثال زمانی که یک کاندید در باغ یک ایونت برگزار می‌کند، هزینه آن میلیاردی است. این دسته از افراد اگر بخواهند در فضای دیجیتال حرکت کنند بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان باید هزینه کنند.

این کارشناس مدیریت استراتژیک می افزاید:  آگهی‌هایی که به طور مثال در کانال های تلگرامی معروف تبلیغ می‌شود ۱۸ میلیون تومان هزینه می برد  اما کاندیداها با مدیران این دسته از شبکه ها گفت‌وگوی می کنند که در نهایت ۱۰ میلیون تومان می‌شود.

او ادامه می دهد: برگزاری دو ایونت و دو سالن خیلی معمولی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد، بماند که برخی از کاندیداها  آتش بازی هم می کنند. قطع به یقین افراد از جیب خود هزینه نمی‌کنند و طرفدار‌های خاص خود را دارند و این طرفدار‌ها از قبل با این دوستان آشنا بوده و کار می‌کردند تا در آینده به کارشان آیند.
 
ریخت و پاش کاندیداها برای تصاحب صندلی های سبز!

قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌تازگی به تصویب رسیده است و نمایندگان با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس با بررسی دوفوریتی این طرح را تصویب کردند.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید که با زیرساخت‌های فعلی امکان ایجاد شفافیت در مورد هزینه تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس وجود ندارد.

معصومه آقاپور اظهار می کند: مجلس در جریان بررسی طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداهای مجلس مقرر کرد که کاندیداهای انتخابات مجلس باید یک حساب بانکی و یک نماینده مالی معرفی کنند و بر اساس حساب بانکی، هزینه‌های تبلیغاتی آنها شفاف خواهد شد.

نماینده مردم شبستر در مجلس ادامه می دهد: به نظر من با ابزاری که در حال حاضر ما در اختیار داریم و زیرساخت‌های فعلی امکان ایجاد شفافیت در مورد هزینه تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات وجود ندارد، ما در بخش مالیات و بخش‌های دیگر مشکل داریم، شبکه دولت الکترونیک به طور تمام و کمال اجرا نشده و نظارت کاملی هم وجود ندارد.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان می کند: ما در مجلس قانون را تصویب کردیم ولی تا زمانی که زیرساخت‌های لازم در خصوص شفافیت وجود نداشته باشد، نظارت بر هزینه‌های تبلیغاتی هم به درستی انجام نخواهد شد.

اوایل بهمن ماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف هزینه تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس را متناسب با پراکندگی جمعیت و محدوده جغرافیایی و تعداد کرسی‌های هر حوزه انتخابیه مشخص کردند. در این مصوبه آمده است: هزینه‌ها و مخارجی که با موافقت نامزدها یا ستاد انتخاباتی آنها توسط اشخاص حقیقی و یا احزاب و گروه‌های سیاسی صورت می‌گیرد، به‌ عنوان هزینه‌ نامزدها محاسبه می‌شود. مخارج احزاب و گروه‌های سیاسی در حوزه فعالیت‌های انتخاباتی از زمان شروع ثبت‌نام انتخابات مشمول این حکم می‌باشد.

با توجه به اعداد و ارقام عجیبی که این روزها در بحث تبلیغات انتخاباتی میشنویم و این در حالی است که این پول ها می تواند صرف مسائل انسان دوستانه ای شود که کمک شایانی به خیلی از هموطنانمان که در شرایط بدی هستند، بکند، حال باید دید که نظارت بر این روند تبلیغ در انتخابات برعهده کدام نهاد است و در حالی که چند روز بیشتر به پایان این تبلیغات نمانده آیا رسیدگی لازم صورت خواهد گرفت یا خیر؟!
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: