May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۶۸۷۳
۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
0
در حالی که مجلس شورای اسلامی هم به دلیل شیوع کرونا در ایران تعطیل شده اما؛ با وجود ابتلای خیلی از کارگران به این ویروس، هنوز دستورالعملی سراسری برای مقابله با شیوع آن در کارگاه‌ها و موسسات تولیدی و خدماتی ابلاغ نشده و نظارتی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، پایان هر سال به طور معمول روزهای پرتردد و پررونقی برای کسب‌وکارهاست اما امسال ورق برگشت و شیوع ویروس کرونا همه برنامه ریزی ها را به هم ریخت. در واقع این مهمان ناخوانده از روزی که پایش به ایران باز شده، همه قشرها از جمله کارگران به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر تبعات یا عوارض آن شده اند.

با انتشار اخباری مبنی بر ابتلای عده ای از هموطنان، در همه جا مطالبی از جمله شست و شوی مرتب دست ها، در خانه ماندن، ضدعفونی کردن و بسیاری موارد دیگر که با هدف پیشگیری از شیوع این ویروس به صورت مرتب به خصوص در فضای مجازی در حال انتشار است.

به مردم به خصوص افراد سالمند و کسانی که دارای بیماری پیش زمینه ای هستند، نکات بسیاری یادآوری شده که بایستی رعایت کنند تا جلوی سرایت هر چه بیشتر این ویروس گرفته شود.

اما یکی از بخش ها و اقشاری که کمتر به آنها پرداخته شده بخش صنعت و کارگران است، اقتصاد و صنعت که پایه توسعه کشوربوده و کارگران که به عنوان بخش مهم و اساسی این پایه می باشند و سلامت آنها نقش زیادی در توسعه کشور و تامین نیازهای شرایط حال کشور دارد.

کارگران و فعالان کارگری اقدامات انجام‌شده تاکنون را کافی نمی‌دانند و نگران ابتلای خود و خانواده‌هایشان هستند.

دست های خالی کارگران در میان مافیای سنگین ماسک، مواد ضدعفونی و برخی تبعیض ها،  امروزه به خوبی در حال نمود کردن است، ساعات کاری کارمندان دولت در برخی استان ها در حالی کاهش یافته که در این میان حتی یک ساعت هم از ساعت کاری کارگران کم نشده است.

وقتی پای درد دل هایشان می نشینید گله های همیشگی مانند عقب ماندن حقوق،، کاهش قدرت خرید ، تاخیر اقساط و بدهی ها و صدها مشکل دیگر ردیف می شود و اینک نیز ویروس کرونا نگرانی مضاعف برای آنان و خانوادهایشان است.

حال، فعالان جامعه کارگری در شرایطی که تصمیماتی مبنی بر کاهش ساعت کاری کارمندان، تعطیلی مجلس و... گرفته شده است، این پرسش اساسی را مطرح می‌کنند که چرا کارگران در تصمیمات اتخاذشده جایی ندارند و کمافی‌السابق و تنها با اعمال تغییرات جزئی مجبورند که در محل کار خود حاضر شوند؟

اخیرا، علی اصلانی عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و صدور دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای کنترل این ویروس در کارخانه‌ها، گفته است:‌ براساس این دستورالعمل‌ها، فعالیت رستوران‌ها و غذاخوری‌های کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی متوقف شده و کارگران هم از آوردن غذا به محل کار منع شده‌اند.

او افزود: به همین خاطر کارگران این روزها از ساعت هشت صبح که در محل کار حاضر می‌شوند تا ساعت چهار بدون غذا مشغول کار هستند، اگرچه معتقدیم این دستورالعمل برای حفاظت از جامعه و کارگران در برابر کرونا خوب است اما از طرف دیگر انتظار می‌رفت با دستور وزیر کار مثل ماه رمضان ساعت کاری 5/1 تا دو ساعت کمتر شود و کارگران زودتر به خانه بروند.

البته این تنها نگرانی جامعه کارگری نیست؛ جلسات شورای‌عالی کار به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و جامعه کارگری نگران سرنوشت دستمزد سال 99 هستند. در چنین شرایطی، فعالان جامعه کارگری با اشاره به بیکاری شمار زیادی از کارگران فصلی و خانه‌نشین شدن آنها، از دولت می‌خواهند که در قالب بسته‌های حمایتی (نقدی و اقلام خوراکی) از این قشر مستضعف حمایت کند و اجازه ندهد آنها شب عید را با یخچال خالی و جیب بدون پول بگذرانند.

با توجه به اینکه بررسی جدی سلامت کارگران و پیشگیری از ابتلای آنان به بیماری های مختلف از جمله کرونا افزون بر شادابی بازار تولید در تامین نیازها و شکوفایی اقتصاد کشور تاثیر گذار است ، پس تا دیر نشده باید جامعه کارگری را از بلای کرونا و دغدغه های زندگی و معیشتی دور کرد .  
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: