کد خبر: ۳۲۸۸۱۸
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
0
چندسالی است که با توجه بعه شرایطی اقتصادی و کم بودن سوددهی اغلب بازار‌ها مردم وارد بازار سرمایه شدند و این بازار از دو بخش بورس و فرابورس تشکیل شده است.

انواع عرضه ها در فرابورس چیست؟

 

به گزارش خبرنگار پول نیوز، به طور خلاصه می‌توان گفت شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بازار بورس اوراق بهادار را ندارند در بازار فرابورس معامله می‌شوند.

بازار فرابورس چیست؟

دومین بازار سرمایه ایران با نام فرابورس به انگلیسی: Over the Counter Market (به اختصار OTC) در ابتدای آبان‌ماه سال ۱۳۸۷ با مجوز شورای عالی بورس شکل گرفت.

فرابورس همانند بورس یک بازار است که در آن سهام شرکت‌ها خرید و فروش شده و براساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری می‌شود. با این تفاوت که به دلیل راحت‌تر بودن فرایند پذیرش و خرید و فروش در آن، شرکت‌های کوچک هم می‌توانند سهام خود را در بازار سرمایه عرضه کنند.

مهم‌ترین وظیفه فرابورس ایران، ساماندهی و هدایت طیف وسیعی از بنگاه‌های اقتصادی به منظور تامین مالی از طریق بازار سرمایه است؛ از این رو رویه‌های پذیرش شرکت‌ها و تنوع شرایط پذیرش به گونه‌ای در فرابورس رقم خورده است که شرکت‌ها با احراز حداقل شرایط و در سریع‌ترین زمان ممکن، امکان ورود به بازار را داشته و بتوانند از تمامی مزایای شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار استفاده کنند.

فرابورس یکی از رکن‌های بازار سرمایه شناخته می‌شود و برای تامین مالی شرکت‌های ابزار متنوعی به عرصه می‌گذارد و اجازه استفاده حداکثری هر شرکت را از این مزایا برای فعالیت در بازار سرمایه می‌دهد.

وجود فرابورس موجب یکپارچه شدن و هدایت قسمتی از بازار سرمایه که زمینه ورود به بورس اوراق بهادار را ندارند یا می‌خواهند سریع‌تر به بازار ورود پیدا کنند، شده است. راحت‌تر بودن شرایط پذیرش در این بازار سبب شده دوره زمانی پذیرش شرکت‌ها کاهش یابد.

تمام عرضه‌هایی که در بورس مودر قبول واقع نمی‌شوند در فرابورس معامله می‌شوند و باتوجه به نوع شرکت و عرضه ممکن است روی تابلوی اول یا دوم معامله شوند.

فرابورس برای نقل و انتقال هفت بازار دارد که به شرح زیر است:

بازار اول

بازار دوم

بازار سوم

بازار پایه

بازار ابزار‌های نوین مالی بازار ابزار‌های نوین مالی

بازار مشتقه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: