May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۹۴۲۷
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
0
در حالی که قراردادهای آتی نفت در انتهای دوره معاملاتی قرار داشت و دارندگان قرارداد باید نفت را می‌فروختند اما خریداری وجود نداشت و این سقوط بی‌سابقه‌ قیمت نفت آمریکا را به‌دنبال داشت.

به گزارش پول نیوز، شب گذشته یک اتفاق تلخ در تاریخ نفت رخ داد و قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا نسبت به شروع معاملات با بیش از ۲۹۲ درصد افت وارد محدوده منفی شد. گرچه نفت در بازارهای جهانی پس از منفی شدن قیمت، امروز تا حدودی ترمیم و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت مجددا مثبت شد، اما به دلیل تداوم نگرانی ها در مورد تقاضای پایین و شیوع کرونا رشد قیمت محدود بود.
 

در واقع قیمت هر بشکه از نفت برای اولین بار در تاریخ به زیر صفر دلار رسید که نشان‌دهنده عرضه بیش از حد و بی‌سابقه انرژی در بازارهای جهان به‌خاطر محدودیت سفر و فعالیت‌های اقتصادی بر اثر شیوع ویروس کروناست.

چنین سقوط بی‌سابقه‌ای در قیمت نفت عکس‌العمل‌های شدیدی فراتر از بخش تجارت به‌دنبال داشت.

روز گذشته با انتشار این خبر برای  بسیاری از مردم این سوال پیش آمد که قیمت یک محصول چگونه ممکن است منفی شود.
 
محدوده منفی به این معناست که تولیدکننده، به ازای تحویل هر بشکه نفت، مبلغی را هم به خریدار (تحویل گیرنده) پرداخت می‌کند.

سقوط تقاضا برای نفت که به علت تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا رخ داد، جنگ قیمت بین بزرگترین تولیدکنندگان جهان که بازار را گرفتار کرد، پرشدن ظرفیت مخازن نفت، و همچنین ریتم ماهانه بازار معاملات آتی، همه و همه نقش مهمی در این اتفاق متحیرکننده داشتند.

چرا باید فروشنده به خریدار نفت پول بدهد؟

در پاسخ باید گفت که این کار برای برخی از تولید کنندگان ممکن است در طولانی مدت ارزان تر از توقف تولید یا یافتن مکانی برای ذخیره نفتی که از زمین می جوشد، باشد. بسیاری از کشورهای تولید کننده نگران هستند که بستن چاههای نفت ممکن است به آنها آسیب دائمی برساند و بازکردن مجدد در آینده منفعت اقتصادی نداشته باشد.

اما در این بازار، معامله گرانی نیز وجود دارند که قراردادهای آتی نفت را به عنوان روشی برای شرط بندی برروی تغییر قیمت ها خریداری می کنند که قصد تحویل بشکه را هم ندارند. آنها می توانند با افت شدید قیمت گرفتار شده و با انتخاب یک گزینه از بین ذخیره کردن یا فروش با ضرر مواجه شوند. افزایش شدید نفت بدون مشتری باعث شده است ذخایر کمیاب و گران شود.

با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، کاهش تقاضا برای نفت آغاز شد. اما زمانی که کشورهایی مانند ایتالیا نشان دادند که یک قرنطینه ملی می تواند چه بلایی برسر اقتصاد وارد کند، عربستان سعودی و روسیه، بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان، با یکدیگر سرشاخ شدند. پیمانی که تولید را محدود کرده بود، سقوط کرد و هر دو کشور تولید خود را به بیشترین حد ممکن افزایش دادند و رکورد تولید نفت خام خود را روانه بازار کردند.
پایین ترین قیمت نفت مربوط به معاملات آتی است. قراردادهایی که در آن خریدار با یک قیمت اعلام شده در یک زمان اعلام شده خرید می کند. معاملات آتی، نه تنها ابزاری برای مشتریان نفت است تا بتوانند نوسانات قیمت را محدود کنند، بلکه ابزاری برای حدس و گمان نیز محسوب می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: