April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۰۳۳۹
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
0
اقلیم کردستان عراق به دلیل افت قیمت نفت و لزوم مشارکت در کاهش جهانی تولید نفت با مشکلات مالی شدیدی مواجه شده است.

اقتصاد کردستان عراق ضربه فنی شد

به گزارش پول نیوز به نقل از اویل پرایس، عراق ضربه سختی از سقوط قیمت نفت خورده است و مشکلات سیاسی آن پایانی ندارد. در شرایط مبارزه با شیوع ویروس کرونا و قیمت پایین نفت، مدیریت مشکلات عراق در دست ثامر الغضبان وزیر نفت این کشور قرار گرفته است. در همین حال، دولت فدرال عراق هفته گذشته تمام پرداخت های خود را به دولت منطقه ای کردستان متوقف کرد. دولت منطقه ای کردستان عراق ماهانه به 900 میلیون دلار برای عملیات های ضروری خود نیاز دارد که 380 میلیون دلار آن توسط دولت فدرال در بغداد تامین می شود. حتی قبل از شیوع ویروس کرونا و سقوط 60 درصدی قیمت نفت، اربیل با پرداخت دستمزد حقوق بگیران خود مشکل داشت.

این مشکلات چه معنایی برای تولید نفت در کردستان عراق دارد؟ اول از همه مقامات کردستان اعلام کردند که اربیل به قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس می پیوندد و 23 درصد کاهش تولید عراق، به نسبت تولید نفت خام کردستان را هم شامل خواهد شد. اگر ارقام تولید در اکتبر 2018 را سطح مبنای کاهش تولید قرار دهیم، عراق کلاً باید 1.1 میلیون بشکه در روز در ماه های مه و ژوئن تولید خود را پایین بیاورد. این به معنای 0.2 تا 0.3 میلیون بشکه در روز کاهش تولید در دو ماه آینده برای منطقه کردستان است. این مقدار کاهش تولید برای دولتی که به شرکتهای نفت خود پیشنهاد داده پرداخت هزینه‌های تجارت نفت را حداقل 9 ماه به تعویق بیندازند، بسیار دردناک است.

مقدار نفتی که دولت منطقه‌ای کردستان باید از تولید خود کم کند، معادل با 250 هزار بشکه نفت در روزی است که قرار بود بغداد در ازای پرداخت دستمزد حقوق بگیرانش به این دولت بپردازد. انتقال نفت خام کردستان به دولت فدرال عراق یک موضوع داغ در مجلس فدرال این کشور است. گروهی از نمایندگان یک شکایت رسمی تقدیم فؤاد حسین وزیر دارایی این کشور کرده اند که خودش اصالتاً کرد است. نمایندگان وزارت دارایی عراق را متهم می کنند که 5 میلیارد دلار را در 2019 برای پرداخت یارانه به دولت منطقه‌ای کردستان اشتباها هزینه کرده‌ و 250 هزار بشکه نفت در روز هیچگاه تحویل داده نشده است.

عراق کاهش 23 درصدی تولید نفت خود را آغاز می‌کند

کردستان عراق علاوه بر قیمت پایین نفت و مشکلات با دولت فدرال در بغداد از تحریم شرکت نفت رزنفت توسط خزانه داری آمریکا هم ضربه خورده است. این شرکت یکی از شرکت های اصلی صادر کننده نفت خام کردستان است که طی قراردادی در 2017 نفت این منطقه را به سبد صادرات خود اضافه کرد ولی پس از تحریم های آمریکا فعالیت محسوسی ندارد.

به نظر می رسد تنها راه حل دولت منطقه‌ای کردستان برای بیرون رفتن از این وضعیت تکیه بر ابزارهای سیاسی باشد مثل درخواست از سازمان ملل برای میانجیگری بین کردستان و دولت بغداد. با آغاز اعتصاب کارکنان بخش سلامت در 27 آوریل و اعتراضات سیاسی، مقامات دولت منطقه‌ای کردستان باید از زیرساختهای نفت و گاز خود در برابر آسیب های احتمالی محافظت کنند چون هر گونه حمله به این تاسیسات شرایط را برایشان سخت تر خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: