April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۱۸۵۱
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
0
کاپیتان پناهنده گفت: دزدان دریایی سومالی با ما رفتار غیرانسانی داشتند و ما را در جنگل‌های سومالی ۵ سال زندانی کرده بودند.

رفتار غیرانسانی دزدان دریایی سومالی با دریانوردان ایرانی

 

به گزارش پول نیوز ، کاپیتان محمدشریف پناهنده دریانورد رها شده از دست دزدان دریایی سومالی  با بیان اینکه ما چند سالی در استان سیستان و بلوچستان، منطقه چابهار، شهر کنارک به صید و صیادی مشغول بودیم گفت: ما مجوز فعالیت در آب‌های آزاد را داشتیم و در سال ۹۴ زمانی که در نزدیکی‌ اقیانوس هند مشغول صیادی بودیم توسط دزدان دریایی سومالی اسیر شدیم و حدود ۵ سال اسیر این دزدان بودیم.

 

او ادامه داد: در مهر سال ۹۸ با همکاری وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، سازمان بنادر و دریانوردی و انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران توانستم از دست این دزدان رها شوم.

 

پناهنده با اشاره به اینکه ما چهار نفر دریانورد بودیم که توسط این افراد ربوده شدیم گفت: شرایط بسیار سختی در آن دوران داشتیم و این افراد ما را در جنگل‌های سومالی و در شرایط بسیار سختی نگه می‌داشتند به طوری که ۲۴ ماه تنها یک وعده غذا به ما می‌دادند، در سرما و گرمای سومالی به هیچ عنوان شرایط مناسبی برای زندگی وجود نداشت بعد از گذشت چندین ماه به دلیل آن که من بیمار و شرایط جسمی بسیار سختی داشتم نتوانستم تحمل کنم و من را رها کردند، اما ۳ نفر از همکاران من همچنان اسیر دست این دزدان هستند و امیدوارم هر چه سریع‌تر مسئولان و دستگاه‌های دولتی اقدامات لازم را برای رهایی این افراد انجام دهند.

 

او اظهار کرد: متأسفانه این دزدان رفتار غیرانسانی با ما داشتند و من امیدوارم سازمان‌های محلی و همچنین دستگاه‌های دولتی اقدامات لازم را برای رهاسازی دوستان ما انجام دهند.
درخواست یک میلیون دلاری برای رهاسازی دریانوردان ایرانی

 

این دریانورد با اشاره به اینکه بسیاری از دزدان دریایی تصور می‌کردند که ما وابسته به ارگان دولتی و یا دستگاه‌های دولتی هستیم افزود: تمامی لنج‌ها و شناور‌های ما شخصی و مربوط به بخش خصوصی بود و ما به هیچ عنوان به دستگاه دولتی وابسته نبودیم، اما دزدان دریایی تصور دیگری می‌کردند و از ما درخواست مبالغ کلان می‌کردند.

 

او ادامه داد: آخرین مبلغی که از ما درخواست کرده بودند یک میلیون دلار بود و با توجه به آن که موفق به دریافت این مبلغ نشدند آخرین مبلغ پیشنهادی‌شان ۵۰۰ هزار دلار بوده که هنوز این مبلغ هم پرداخت نشده است.

 

او اظهار کرد: لنج ما قابلیت حمل ۱۵۰ تا ۱۸۰ تن را داشت که متأسفانه دزدان دریایی لنج و شناور ما را غرق کردند. هم‌اکنون ارزش گذاری که برای این لنج صورت گرفته حدود ۶ میلیارد تومان است که متأسفانه توسط دزدان دریایی کاملاً از بین رفت.


حمایت خاص از دزدان دریایی

 

در ادامه سامان رضایی دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران با بیان اینکه سومالی‌ها به صورت قبیله‌ای برای خود فعالیت می‌کنند گفت: این افراد به هیچ دستگاه و یا ارگانی وابسته نیستند و تاکنون کشوری نتوانسته در این زمینه با آن‌ها برخورد کند.

 

او با بیان اینکه پدیده دزد دریایی در گذشته وجود داشته است، گفت: خوشبختانه تا حدود زیادی این مشکل حل شده، اما به عقیده بنده یک دولت و یک امکانات خاصی از دور فعالیت این ارگان‌ها را حمایت و دنبال می‌کند.

 

دبیر انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران گفت: در کشور انگلیس یک گروه از وکلا اقدام به بیزینس و کار چاق کنی برای رهاسازی دریانوردان انجام دادند که این موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در صنعت دریانوردی شده بود.


رایزنی‌ها برای رهایی دریانوردان اسیر شده ادامه دارد

 

رضایی توضیح داد: باید با حمایت از دریانوردان و آسیب‌شناسی در این حوزه بتوانیم مانع از وقوع و رخداد چنین حوادثی در حوزه دریانوردی کشور باشیم.

 

او با بیان اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته از سازمان آیسوان توانسته‌ایم برای خانواده ۳ دریانورد اسیر شده هر ماه ۳۰۰ دلار دریافت کنیم گفت: خوشبختانه رایزنی‌ها در حال انجام است، اما هنوز نتوانسته‌ایم به نتیجه برای رهاسازی این افراد دست یابیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: