April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
793 ريال سود ماحصل عملکرد سال 98؛
کد خبر: ۳۳۲۳۴۰
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
0
صنعت لوازم خانگی در سال اخیر افزایش نرخ بالایی را تجربه کرد اما؛ در سال جاری شیوع کروناویروس بازار فروش آن ها را بر هم زد.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، «گروه صنعتی بوتان» در سال 98 موفق شد 25 درصد بیشتر از سال 97 سود بسازد و با سود هر سهم 793 ريالی راهی مجمع سالیانه می شود.

 

بر اساس صورت های مالی دوره 12 ماهه منتهی به اسفند سال 98، این شرکت 17 هزار و 66 میلیارد ريال از فروش محصولات خانگی خود درآمد کسب کرد.

 

مقدار فروش افت قابل توجه 28 درصدی داشت و به این ترتیب، فقط رشد نرخ های فروش بود که به کمک «بوتان» آمد و رشد درآمدها را رقم زد. به عنوان مثال، پرفروش‌ترین محصول شرکت یعنی شوفاژ در سال 97 هر دستگاه با نرخ 29 میلیون ريال به فروش می رسید اما؛ در سال 98 به صورت میانگین به 36 میلیون ريال افزایش یافت.

 

نکته جالب توجه این است که هیئت مدیره شرکت برای سال 99 نیز مقدار فروش کمتر از سال 98 پیش بینی کرده است. البته از آن جا که بازار خرید لوازم خانگی با شیوع کروناویروس به تعطیلی کشیده شد و افت فاحشی در فروش بسیاری از تولیدات از جمله محصولات خانگی رقم خورده، پیش بینی کاهش فروش در سال 99 چندان دور از ذهن نیست.

 

با توجه به حذف ارز 4200 تومانی صنعت لوازم خانگی، به نظر می رسد در سال جاری نیز شرکت ها به مدد افزایش نرخ های فروش بتوانند سطح مبلغ فروش خود را بالا ببرند.

 

نکته قابل توجه در صورت های مالی «لبوتان» این است که با کاهش شدید حق العمل و کميسيون فروش، افت 42 درصدی در هزینه های فروش، عمومی و اداری را رقم زد.

 

اندک صادرات، برای شرکت سود تسعیر ارز 156 میلیارد ريالی را به دنبال داشت اما؛ در طرف دیگر، از همین محل متحمل هزینه 274 میلیارد ريالی شد.

 

«لبوتان» در سال 98 اقدام به اخذ تسهیلات مالی سنگین کرد؛ در حالی که در ابتدای سال مانده تسهلات مالی یک هزار و 951 میلیارد ريال بود، در پایان سال به 5 هزار و 467 میلیارد ريال رسید. این میزان وام بانکی، هزینه مالی سنگین 667 میلیارد ريالی را به شرکت تحمیل کرد.

 

سودآوری «لبوتان» طی سال های 92 تا 94 روند نزولی داشت اما؛ در دو سال پس از آن، اندکی رشد کرد. بیشترین جهش سودآوری در سال 97 رقم خورد و سال 98 نیز هر چند با شتابی کمتر اما؛ به روند صعودی خود ادامه داد.

سود «لبوتان» به لطف نرخ های جدید، رشد کرد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: