کد خبر: ۳۳۳۳۸۱
۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
0
مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس شب گذشته در سلسله نشست های مجازی پرسون به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش  پول نیوز، یاسر فلاح مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس درباره سوالی درباره مجوز کارگزاری عنوان کرد: کارگزاری یک نهاد مالی است و یک سری استانداردهایی را دارد که می باید رعایت بکند و نهاد مالی ممکن است ریسک به جامعه وارد کند و در مورد نهادهای حرفه‌ای سرمایه‌گذاری و نهادهای حرفه‌ای مالی هم به همین صورت است و استانداردهایی دارد که باید رعایت شود.

وی اضافه کرد: ما بر اساس میزان جمعیتی که داریم تعداد مجوزهای کارگزاری که تا به حال اعطا شده به اندازه کفایه است و بررسی کنیم کشورهایی مثل انگلیس فرانسه ژاپن ترکیه و عربستان می بینید که تعداد کارگزاری هایی که مجوز داده شده کمتر از کشور ماست و بنده با قاطعیت عرض می‌کنم این کشورها کمتر از کشور ما هستند ترکیه فکر می‌کنم به ۹۰ تا نمیرسد و یا انگلیس که من میدانم حدود 70 کارگزاری است بنابراین این این را مد نظر داشته باشید که یک نهاد مالی می بایست حتماً یک الگو های لازم اقتصادی مالی و مدیریت ریسک را حتما باید برایش در نظر بگیریم.

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در ادامه اظهار داشت: نکته دیگر اینکه ما در نهاد مالی با مقوله ای مثل سوپرمارکت رستوران یا انواع دیگر خدمات طرف نیستیم،در بانک هم همینطور است. شما به بانک مجوز می دهید تا تعداد شعبه زیادی را در کشور ایجاد کند و به نظرم به جای کمیت ما باید به سمت کیفیت برویم .

وی درباره تعداد تعداد کارگزاری‌ها عنوان کرد: ما کارگزاری های دولتی داریم مثلا بانک ملی و  بانک سپه و بانک کشاورزی کارگزاری دارد که این ها در ایران دولتی هستند چرا اینها شعب را در سطح کشور افزایش ندادند و الان مثل همه بانکهایی که در سراسر کشور هستند آنها افزایش پیدا نکردند و بانک‌های دیگر که کارگزاری دارند. این در حالی است که شعب کارگزاری‌های بخش خصوصی مثل مفید آگاه فارابی مثل اقتصادبیدار اینهاست که در کشور توسعه پیدا می کند و به نظرم باید به سراغ این قضیه برویم یعنی کارگزاری های که می‌توانند در کشور توسعه بدهند و مردم را آشنا کنند با فرهنگ سهامداری و به اصطلاح این فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری را در کشور به شهرهای مختلف توسعه  دهند. تعداد کارگزاری‌ها را بیشتر و بیشتر کنیم مفید واقع نخواهد شد.

فلاح با اشاره به اینکه یک کارگزاری ممکن است اهل تخلف باشد و این ریسک به جامعه تسری پیدا خواهد کرد بیان کرد: همانطور که ما در دیگر نهادهای مالی سخت گیری می کنیم در نهاد کارگزاری هم باید این ‌حرفه ای گری وجود داشته باشد.

وی درباره سوال دیگری که مطرح شده در مورد اینکه چرا با رونقی که در بازار سرمایه به وجود آمده زیرساخت‌های بازار سرمایه به این شدت و سرعت رشد نکرده پاسخ داد: زیرساخت ها و مباحث حوزه‌های آی تی و فناوری اطلاعات که یک شبه نیست اینها زمانبر است و پروسه پروسه کاملاً سنگینی است و از آنجایی که میل به سرمایه گذاری در بورس در کشور ما خیلی بالا نبوده ولی خوب این روزها یک اتفاق بسیار خوب در حال وقوع است و این که میل به سرمایه‌گذاری جهت درست خودش را پیدا میکند و به سمت بورس روانه می شود و به هر حال اگر کسی میل به نوسان‌گیری دارد این میل به نوسان‌گیری خودش را باید در بورس تخلیه کند و باید اینجا به دنبال این باشد که از طریق خرید سهام شرکت‌های خوب از این نوسانات بازار بهره مند شود نه اینکه به سراغ بازارهای غیرمولدی مثل ارز و سکه برود.

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در ادامه مطرح کرد: از این بابت واقعا خدا را شکر می‌کنیم که این سواد مالی در کشور ما در حال ایجاد است اما درباره زیرساخت‌ها مخصوصا زیرساخت‌های رایانه‌ای بازار سرمایه، این سامانه معاملات کلان در کشور ما در حال استفاده از سامانه معاملات های تک است که ۱۵سال پیش از کشور فرانسه  خریداری شده اما سال ۸۷ آغاز به کار کرد. در شرایطی که کشور ما مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته و شرکتی که ارائه دهنده این خدمات بوده هم هر از گاهی کامل و جامع برخورد نمیکرده با مجموعه بورس و سال ۹۵ یک ارتباطی برقرار شد و گشایشی هم در فضای بین‌المللی به وجود آمده بود و این شرکت یک به روز رسانی در میاد رو در این سامانه ایجاد کرد اما پس از آن باز دوباره با تشدید فضاهای به اصطلاح تحریم‌های ظالمانه مجدداً این ارتباط به محاق رفت.

وی در این باره تصریح کرد: ما به فرموده ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار جناب آقای دکتر قالیباف سه برنامه داریم برنامه کوتاه مدت این است که سعی می‌کنیم با یکسری کارها فشار مضاعفی را که به سامانه‌های معاملاتی وارد می شود را کاهش دهیم. مثلاً عرضه های اولیه بزرگی که انجام می شود زمان های خرید و فروش آنها را جابجا می کنیم به زمان های دیگری منتقل می‌کنیم یا یک سری دیگر از نمادهایی که در حال بازگشایی است ساعتش را جابجا می کنیم که در ساعات معاملات از طریق یک نماد یا دو نماد فشار سنگینی روی سامانه معاملاتی وارد نشود اما این را هم بپذیریم در خیابانی شما ببینید وقتی میلیون ها خودرو ورود می‌کنند ترافیک سنگین به وجود می آید این فقط نه در ایران در همه دنیا این اتفاق می‌افتد. در میان مدت سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارایی به دنبال خرید یک سامانه معاملاتی دیگر هستند.
ساخت و نوشتن سامانه های بورسی در دنیا را کلا 5 کشور انجام می‌دهند که بیش از 5 کشور نیستند که سامانه بورسی می‌نویسند و سامانه های بورسی برنامه های فوق سنگین رایانه‌ای هستند و مثل همین هسته معاملات بورس که ما از آن صحبت می‌کنیم مشتمل بر ۱۵ میلیون خط برنامه رایانه‌ای است که کارشناسان آی تی می‌دانند که چه برنامه سنگینی است. ما در میان مدت به دنبال خرید یک سامانه معاملاتی هستیم که اگر این اتفاق بیفتد برای سال‌های بعد بازار سرمایه ما ارزنده است که حدود یک سال و نیم زمان می‌برد.

فلاح ادامه داد: برنامه بلندمدت با دانشمندانی در دانشگاه تهران مشغول فرایند ساخت و تولید یک سامانه ملی معاملات بورس هستیم در واقع با همکاران در دانشگاه تهران در حال یک کار مشترک هستیم که به زودی اخبار خوبی خواهید شنید.

وی درباره سوالی مبنی بر فراگیر شدن غیر منطقی سرمایه گذاری مردم در بورس عنوان کرد: اولا که اصلاً غیرمنطقی نیست و ما در یک بزنگاه تاریخی هستیم به نظرم قدر این فرصت را باید بدانیم اتفاق بسیار بزرگ و با اهمیتی در حال وقوع است که اقتصادمان از یک اقتصاد بانک محور و متکی به بازار پول به یک اقتصاد بازار سرمایه محور تبدیل شود و این اتفاق در حال وقوع است و این را بدانید و کشور ما می‌خواهد متکی به درآمدهای نفتی نباشد. پس شرکت ها و بنگاه ها می بایست بیایند و در بازار سرمایه تأمین مالی بکنند و شرکت‌ها سوق داده شوند به سمت واگذاری بخشی از مالکیت شان در بورس و این اتفاق به شرکت کمک میکند تا آنها هم تامین مالی خوبی بکنند و هم از فرآیندهای تامین مالی دیگر یعنی روش‌های دیگر تأمین مالی مثل افزایش سرمایه یا انتشار انواع اوراق مالی در بورس بهره‌مند شوند. بورس کمک میکند شرکت‌ها شفاف شوند و مردم هم که سهامداران آن ها هستند به دقت آن‌ها را بررسی می‌کنند و شرکت‌ها از طریق افزایش تولید و از طریق بزرگ شدن مارکتشان و  صادرات می‌توانند کسب منفعت بکنند قیمت سهامشان ارزش پیدا می کند و معتبر می شوند اینها همه اولویت‌های خیلی خوبی است که در بورس به وجود می آید.

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس معتقد است: حضور مردم در بورس ارزش های زیادی را دارد و به هر حال ما اقتصاد زیر میزی دیگر نخواهیم داشت و شرکتی که وارد بورس می شود شفاف است و صورت های مالی اش در سامانه کدال قرار می‌گیرد و سهامداران آن را بررسی می‌کنند با دقت پیگیری می‌کنند این اتفاقات خوبی هست که در بورس می افتد و نکته بعدی اینکه مردم در یک دارایی بسیار نقد شونده سرمایه‌گذاری می‌کنند. سود بانکی کم شده در کشور ما به درستی هم این اتفاق افتاده چرا چون وقتی سود بانکی کم میشود این کمک میکند به اینکه تولید سودده بشود یعنی به لحاظ هزینه فایده تولید ارزشمند میشود و با کاهش نرخ سود بانکی پارکینگ پول در بانک ها دیگر به نفع مردم نیست.

وی در مورد تعداد کارگزاری ها مطرح کرد: ما ۱۰۸ کارگزاری در کشور داریم و این ۱۰۸ کارگزاری چیزی قریب به هزار و هشتصد ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور دارند یعنی وسعت شان زیاد است.

فلاح  با اشاره به اینکه روز چهارشنبه کارگزاری آگاه دچار مشکل شده توضیح داد: دیتاسنتر کارگزاری آگاه روز چهارشنبه سوخت و مشکل سخت افزاری پیدا کرد که شایعات و حرف‌هایی در فضای مجازی مطرح شد که صحت ندارد و در حال بررسی هستند و تیم هایی از سازمان بورس و خود مجموعه کارگزاری آگاه و این شرکت نرم افزاری که ارائه دهنده خدمات برخط به کارگزاری آگاه است الان مشغول بررسی هستند انشالله این مشکل برطرف شود هرچند که مشکل بزرگی بود و به هر حال کارگزاری‌های ما باید بیشتر تلاش بکنند و باید خودش رو  در ارائه خدمات به مردم توسعه بیشتری پیدا کند.

یاسر فلاح تاکید کرد: عرضه شرکت‌ها باید در بورس صورت بگیرد و دولت و حاکمیت و نیروهای مسلح و دیگر منابع که به اصطلاح دارنده سهام شرکت ها و بنگاه ها هستند باید از این فرصت تاریخی استفاده بکنند سهام شرکت‌های خودشان رو به اصطلاح عرضه کنند که بازار هم به نوعی رقیق شود و در این تقاضای که وجود دارد و این حجم نقدینگی که وجود دارد مردم صاحبان سهام شرکت‌ها شوند. دولت یکسری از دارایی‌های خودش را در بورس عرضه میکند و به این دلیل است که به  کاهش تصدی‌گری می تواند کمک کند و از این منظر  دولت با این کار و کاهش تصدی‌گری به نوعی هزینه های خودش را کاهش می دهد و این بنگاه‌ها را عرضه می‌کند و مردم صاحب سهم می شوند و اینگونه مشغله دولت کم می شود دولت وظیفه اش بنگاه‌داری نیست دولت به سمت به استقلال نظارت‌ها و خود بخش خصوصی مردم که تملک می‌کنند و آنها را اداره می‌کنند خواهد رفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: