کد خبر: ۳۳۶۰۷۳
۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
0
اتفاقاتی شبیه اتفاقات دو روز اخیر، این نگرانی را ایجاد می‌کند که مبادا دولت بعنوان حامی بازار، به هر دلیلی دست از حمایت از این بازار بکشد و بازار سرمایه، انسجام خود را از دست بدهد.
بهانه بعدی بازار برای رشد چیست؟
به گزارش پول نیوز، بعد از دو روز کش و قوس و خبر‌های ضد و نقیض، گفتند دارا دوم، شهریور ماه عرضه خواهد شد. اما سوال اصلی اینجا است که آیا با تعیین تکلیف عرضه دارا دوم، بازار سرمایه دوباره روند صعودی خود را در پیش خواهد گرفت و سهم ها، کماکان جای رشد دارند یا نه؟ و در صورتی که قیمت سهم‌ها به حد اشباع رسیده باشد، آیا ابزار جایگزین دیگری تعریف شده که نقدینگی را جذب کند و پول از بازار سرمایه خارج نشود؟ این بار بهانه رشد بازار سرمایه، چه خواهد بود؟

محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن در این خصوص بیان کرد: موضوع صندوق ETF دارا دوم از اساس بعنوان خبر تاثیرگذار بر بازار سرمایه بیشتر نتیجه اهمیت دادن به موضوعی بود که به زعم بنده، فاکتور اساسی در بازار سرمایه محسوب نمی‌شد. به عبارتی وقتی این موضوع به لیدر خبر‌های مرتبط به وضعیت بازار سرمایه تبدیل می‌شود، با خبر لغو آن باید بازار تحت تاثیر قرار گیرد.

وی افزود: معتقدم بعد از اتفاقات این دو روز و با اطلاع رسانی‌هایی که انجام خواهد شد، این موضوع می‌تواند از مفروضات اصلی تصمیمات سرمایه گذاران خارج شده و فاکتور‌های دیگری جایگزین آن گردد. نکته اینجاست که بعد از آنکه عرضه دارا دوم (به هر ترتیبی) انجام شد، باید این موضوع از موضوعات تاثیرگذار بر بازار سرمایه خارج شده و سهام صنایع مختلف بر اساس فاکتور‌های تاثیرگذار دیگری مثل نرخ ارز و نفت و کامودیتی‌ها و... افزایش یا کاهش یابد.

عضو هیات مدیره بورس تهران در ادامه خاطر نشان کرد: تنها نکته نگران کننده‌ای که می‌تواند به بازار سرمایه آسیب برساند، فارغ از نفس صندوق‌های ETF، این است که دلگرمی مردم در این چند ماه به حمایت دولت از بازار سرمایه بوده و ممکن است این اتحاد و حمایت دولت برای مردم بعنوان یک فرض اصلی در سرمایه گذاری‌ها لحاظ شود و اتفاقاتی شبیه اتفاقات دو روز اخیر، این نگرانی را ایجاد می‌کند که مبادا دولت بعنوان حامی بازار، به هر دلیلی دست از حمایت از این بازار بکشد و بازار سرمایه، انسجام خود را از دست بدهد.

خواجه نصیر در رابطه با راهکار‌هایی که می‌تواند هم به حفظ نقدینگی در بازار و هم منطقی شدن روند قیمت سهم‌ها و جلوگیری از حباب قیمتی کمک کند، گفت: یکی از پیشنهادات برای جذب نقدینگی، جذب نقدینگی در بازار ثانویه و هدایت آن به سمت پروژه‌های نیمه تمام است. پیشنهاد شرکت تامین سرمایه تمدن هم شرکت‌های سهامی عام توسعه پروژه است. از جمله ابزار‌هایی که در عین حال که به مردم امکان و فرصت سرمایه گذاری می‌دهد، خرید سهام شرکت‌هایی است که روی پروژه‌های نیمه تمام و تمام شده سرمایه گذاری کرده اند و مردم به جای خرید سهام شرکت‌هایی که شاید قیمت برخی از آنها، جای رشد نداشته باشد می‌توانند سهام شرکت‌های سهامی عام توسعه پروژه را خریداری کنند و بعد از بهره برداری از پروژه‌ها هم، از منافع آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: این طرح را در حال حاضر ارائه کرده ایم و متقاضیان زیادی هم از شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها ورود کرده اند تا این شرکت‌ها را تاسیس کنند. شرکت تامین سرمایه تمدن به دنبال این است که با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد و وزارت صمت، بتوان زودتر از این ابزار استفاده کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: