یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز پاسخ داد:
کد خبر: ۳۳۸۲۴۴
۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
0
یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: گزارش عدم تطابق گری مالی میان شرکت‌های ایرانی و خارجی و FATF، یک مشکل اساسی برای راه اندازی بورس بین الملل و سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده است که دراین صورت نقل و انتقالی صورت نمی گیرد یا اگر هم صورت گیرد به سختی است.
تاسیس بورس بین الملل کیش
به گزارش پول نیوز، احمد جمالی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از راه‌اندازی بورس بین‌الملل کیش تا اوایل آبان امسال خبر داد و گفت که اقدامات اولیه و مستندات تهیه شده و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده شورای عالی بورس، سرمایه اولیه برای تاسیس بورس بین الملل کیش، ۳۰ میلیون دلار است.

همچنین بر اساس تصمیم کمیته راهبری بورس بین الملل کیش، حداقل ۴۰ درصد سرمایه اولیه این بورس، به سرمایه گذاران خارجی داده شده و سرمایه گذاران داخلی می‌توانند در مابقی سرمایه مشارکت داشته باشند و سایتی در اختیار عموم قرار می‌گیرد که اطلاعات کافی درباره ویژگی‌ها و مشخصات بورس بین الملل کیش در آن قرار دارد.

هدف از ایجاد این سایت، این است که شرکت‌های دارای صلاحیت حضور در بورس بین الملل که شناسایی نشده اند، بتوانند درخواست خود را ارائه دهند و انحصاری در این موضوع ایجاد نشود.

اما این سوال مطرح می‌شود که تاسیس این بورس چه کمکی به بازار سرمایه می‌کند؟

در همین رابطه بهروز شهدایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: بازار سرمایه ایران می‌تواند جذابیت لازم را برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی را داشته باشد.

وی افزود: گزارش عدم تطابق گزارشگری مالی میان شرکت‌های ایرانی و خارجی و FATF، یک مشکل اساسی برای راه اندازی بورس بین الملل و سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی ایجاد کرده است که در این صورت کسانی که می‌خواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند، نتوانند به سادگی این کار را انجام دهند.

شهدایی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور، وجود تحریم‌ها و موضوع FATF، بهتر است که کشور ما به جای تاسیس بورس بین الملل، مانند کشور‌های دیگر عمل کند و جذب سرمایه صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: سرمایه گذاران خارجی با دلار سرمایه گذاری می‌کند و انتظار دارند زمانی که می‌خواهند پول خود را از بازار خارج کنند، دلار باشد بسیاری از سودآوری‌های شرکت‌های بازار سرمایه، به خاطر توسعه سرمایه گذاری در شرکت‌های سرمایه پذیر نبوده بلکه به خاطر رشد ارزش دلار بوده است.

وی مطرح کرد: هر کشوری که می‌خواهد با پول ملی خود در بازار سرمایه ایران، سرمایه گذاری کند عمده سودی که بدست خواهد آورد ناشی از تضعیف پول ملی است.

شهدایی خاطر نشان کرد: اگر تاسیس این بورس موفقیت آمیز باشد باعث می‌شود که پول جدید به بازار وارد شود همچنین اگر بازار سرمایه در جایگاه خود قرار گیرد و نوسانات قیمتی بتواند در صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه پذیر هم نقش داشته باشد، می‌توان تاسیس بورس بین الملل را مثبت عنوان کرد.
 

 

گفتگو از سحر گلی زاده

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: