April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۱۵۴۱
۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
0
مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی مجازات مربوط به احتکار را از ۱۰ درصد تا ۷۰ درصد ارزش کالا اعلام کرد و گفت: مجازات گران‌فروشی ۲ تا ۵ برابر میزان گران‌فروشی برای بار اول و برای بار دوم و سوم این مجازات تشدید می‌شود تا حدی که واحد صنفی پلمب و تعطیل می‌شود.

به گزارش پول نیوز، با توجه به اینکه همه ارکان نظارت از جمله سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی، بازرسان اتاق اصناف دادستانی و نیروی انتظامی باید در بازار حضور داشته باشند تا کنترل و نظارت دقیقی انجام شود و شرایط به گونه‌ای پیش نرود تا با افزایش نرخ ارز عده‌ای سواستفاده کنند ازرسی و نظارت بر بازار و اعمال حداکثری مجازات برای متخلفان در نظر گرفته شده است.
 
طی مهر ماه امسال، بیش از ۱۱ هزار گشت مشترک بازرسی انجام شده که در قالب آن، ۵ هزار پرونده به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد ریال تشکیل شده است.
 

همچنین، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در زمان مورد اشاره ۳۵ درصد از گشت‌های مشترک خود را با اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و ۱۸ درصد را با ادارات کل تعزیرات حکومتی انجام داده اند.

در عین حال، ۱۴ درصد گشت‌های مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۲ درصد با ادارات کل استاندارد، یک درصد با ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ۳۰ درصد باقی مانده با سایر دستگاه‌ها انجام شد.

محمدعلی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی، در خصوص بازرسی و نظارت بر بازار و اعمال حداکثری مجازات برای متخلفان، عنوان کرد: طبق مقررات قانونی مورد استفاده سازمان تعزیرات حکومتی چه قانون خود تعزیرات و چه قانون امور مربوط به اصناف، مجازات مربوط به گران‌فروشی ۲ تا ۵ برابر میزان گران‌فروشی برای بار اول در نظر گرفته شده است و برای بار دوم و سوم این مجازات تشدید می‌شود تا حدی که واحد صنفی پلمب و تعطیل می‌شود.

اسفنانی افزود: مجازات مربوط به احتکار از ۱۰ درصد تا ۷۰ درصد ارزش کالا مشخص شده است و شعبه رسیدگی کننده می‌تواند متخلفان محتکر را محکوم کند. علاوه بر این در بحث گران‌فروشی، کم فروشی ، تقلب و ... جبران خسارت شاکی هم در قانون پیش‌بینی شده است. در احتکار علاوه بر مجازات قانونی، محتکر ملزم می شود کالای خود را توزیع کند و به دست مصرف کننده برساند.

مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه اظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بنا شد که از این ظرفیت استفاده شود و به جای حداقل مجازات برای متخلفین، حداکثر مجازات در نظر گرفته شود که تأثیرگذاری و اثربخشی مجازات محسوس‌تر باشد.

وی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی بنا به بیانیه‌ای که صادر شده از این هفته مقررات را اعمال می‌کند و قطعاً مماشاتی با متخلفین نخواهد داشت.

عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این خصوص اعلام کرده بود: تولیدکنندگانی که قیمت مصوب برای عرضه کالای خود دریافت کرده اند به هر دلیلی حق افزایش قیمت ندارند و باید طبق ضوابط عمل کنند.

تابش اظهار داشت: برای اثرگذاری در روند تصمیم گیری ها و اقدامات انجام شده در بخش نظارت بر بازار، باید هیأت‌های سه نفره رسیدگی به تخلفات صنفی با حضور نمایندگان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی در سطح استان‌ها فعال شوند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: قطعاً در شرایط حاضر و در بروز تکانه‌های اقتصادی فرصت لازم جهت خودنمایی و بروز و ظهور سودجویان در عرصه بازار فراهم می‌شود که در همین راستا ما به دنبال ارتقای توان بازرسی و افزایش نظارت‌ها با استفاده از بضاعت موجود هستیم تا مانع دستیابی این افراد به اهداف شومشان شویم.

وی ادامه داد: قابل انکار نیست که مشکلاتی اعم از موارد قانونی، تأمین بودجه، ایاب و ذهاب، نیروی انسانی و…، در روند اثرگذاری نظارت‌ها موثرند با این حال استفاد بهینه از ظرفیت‌های موجود در دستور کار است.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: تفاهم لازم میان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، پلیس امنیت اقتصادی ناجا و دادستانی کل کشور برای اثرگذاری لازم در کمترین زمان ممکن روی بازار وجود دارد و حتماً با اجحاف کنندگان در حق مصرف کنندگان و مردم به شدت برخورد می‌شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: