April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۲۴۹۹
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
0
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: بنگاه‌های فعال در زمینه واردات خودرو طی سه‌سال گذشته تعداد قابل‌توجهی از نیروهای متخصص خود را از دست داده‌اند و حتی در صورت آزادسازی واردات خودرو، برخی از این شرکت‌ها که صاحب برند هم هستند، به‌هیچ‌عنوان تمایلی برای حضور دوباره در بازار ندارند.

به گزارش پول نیوز، موج ریزش قیمت‌ خودرو در بازار وارداتی‌ها هنوز فرو ننشسته است. این روند نزولی هرچند از نظر اغلب کارشناسان دلایل خارجی دارد اما موضع ‌گیری ‌های وزیر صمت و نمایندگان مجلس درخصوص پایان دادن به انحصار در بازار خودرو را می‌توان از دلایل اصلی شکستن نسبی حباب قیمت خودروهای وارداتی دانست.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص تاثیرات اعلام تصویب طرح تحول در صنعت و بازار خودرو ازسوی کمیسیون صنایع و تاکید وزیر صمت بر رفع انحصار از بازار گفت: «تزریق امید، مهم‌ترین دلیل ریزش قیمت خودروهای خارجی در بازار است؛ دولت توانسته با ایجاد موج، اعتماد سرمایه‌داران خارج کشور را برای ورود به بازار خودرو ایران جلب کند. هرچند این فرصت طی سه‌سال گذشته وجود داشت اما مورد توجه وزاری سابق وزارتخانه صمت قرار نگرفته بود. حال با توجه به ضرورت فعلی بازار خودرو و نزدیک‌شدن به فصل پایانی سال که معمولا با تراکم تقاضای خرید متقاضیان نوروزی همراه است، می‌توان از پتانسیل به‌وجودآمده برای کنترل بازار و کوچک‌کردن حباب در همه بازارهای کشور بهره گرفت.»

وی درباره مهم‌ترین دلیل ریزش قیمت در بازار خودرو بیان کرد: تجربه ثابت کرده ایجاد جو روانی در کشورهای منطقه ما بیشتر از احتمالات و سیاست‌ها جواب داده است؛ وگرنه روی کار آمدن هر رئیس‌جمهوری در ایالات‌متحده نمی‌تواند بر روابط خارجی این کشور تاثیرات بسزایی داشته باشد. چراکه فعالیت آن رئیس‌جمهور زیر نظر کنگره آمریکا خواهد بود و سیاست‌گذاری‌ها از پیش تعیین شده‌اند. اما به‌نظر من، نگاه‌ها به وزرا، نمایندگان مجلس و دولت خودمان است و قول‌هایی که درخصوص گشایش و ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو داده شده، میزان عرضه را افزایش داده و به‌تبع آن ریزش قیمت‌ها اتفاق افتاده است.

دادفر با اشاره به دلایل مختلف سقوط قیمت خودرو در بازار بیان کرد: مهم‌ترین دلیل، همان‌طور که گفته شد موضع حمایتی وزیر صمت است که تاثیرات کوتاه‌مدت آن را درحال‌حاضر شاهد هستیم. ریزش قیمت برخی خودروهای وارداتی که تا 25درصد رسیده است، می‌تواند ادامه‌دار باشد البته اگر از فرصت ایجادشده نهایت استفاده شود. با کنترل و مدیریت بازار خودرو، دیگر بازارهای کشور هم سروسامان خواهند گرفت. این در حالی است که با افزایش فشارهای خارجی، بیماری اقتصاد ایران به غول هفت‌سری بدل شد که هر کجای آن به‌نوعی دچار تورم و سرکشی بود.

وی اضافه کرد: حال اما زمان آن رسیده است که دولت یک‌به‌یک سرهای این غول سرکش را جدا کند و حتی اگر بتواند بر یکی از مشکلات بزرگ کشور فائق آید، دیگر مشکلات را با زحمت کمتری از میان برخواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین مفاد طرح تحول صنعت و بازار خودرو تصمیم بر آزادسازی واردات خودرو بدون انتقال و ذکر منشأ ارز است. این بند از طرح کمیسیون صنعت مجلس چه کمکی به فعالان حوزه واردات خودرو می‌کند؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: این انجمن بیش‌از دو سال پیش با ارائه پیشنهاد 9بندی، خواستار آزادسازی واردات بدون انتقال ارز و با تکیه بر ارز ایرانیان مقیم خارج شده بود که وزیر وقت وزارتخانه صمت توجهی به آن نکرد و حال این پیشنهاد در قالب طرح تحول صنعت خودرو پیش‌بینی شده است. به‌رغم این تاخیر طولانی، می‌توان از فرصت پیش‌رو برای احیای شرکت‌های نمایندگی و واردکنندگان خودرو استفاده کرد. هرچند فعالان این حوزه معتقدند مسیر دشواری را پیش‌رو دارند.

وی تاکید کرد: بنگاه‌های فعال در زمینه واردات خودرو طی سه‌سال گذشته تعداد قابل‌توجهی از نیروهای متخصص خود را از دست داده‌اند و حتی در صورت آزادسازی واردات خودرو، برخی از این شرکت‌ها که صاحب برند هم هستند، به‌هیچ‌عنوان تمایلی برای حضور دوباره در بازار ندارند. برخی خودروهای خارجی هم دیگر وارد نخواهند شد و در این شرایط عده‌ای که تمایل به ادامه کار دارند برای دریافت مجوز نمایندگی باید به سازمان استاندارد مراجعه کنند. زیرا اجازه تمدید مجوزهای قبلی به آن‌ها داده نمی‌شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: