به گزارش پول نیوز، صنعت بیمه در همه جوامع پشتوانهای برای مردم در مواقع بروز سوانح و بلایای طبیعی است، اما در ایران مردم اعتقادی چندانی به بیمه ندارند و جز در موارد الزامی نظیر بیمه شخص ثالث به ندرت به سراغ شرکتهای بیمه میروند. این مسئله باعث شده با وجود بیمههای اجباری،
ضریب نفوذ بیمه در ایران به ۲.۳۸ درصد برسد که نسبت به میانگین جهانی عدد پایینی محسوب میشود.
این ضریب نفوذ پایین بیمه باعث شده شرکتهای بیمه برای به دست آوردن بازار در برخی رشتههای بیمهای و جذب بیمهگزاران به سمت خود اقدام به نرخ شکنی و رقابت منفی با یکدیگر کنند، امری که امروز در بسیاری از صنایع کشور نیز مشاهده میشود.
در همین رابطه مجید بنویدی کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه پایین بودن میزان سرمایه گذاری شرکتهای بیمه با میانگین جهانی میتواند به دو دلیل باشد، گفت: اول اینکه بیشتر شرکتهای فعال در
بازار بیمه کشور جوان بوده و حداکثر ۱۸ سال سن دارند که در مقایسه با شرکتهای بیمهای دنیا، جوان محسوب میشوند.
وی افزود: با توجه به قدمت، هنوز ذخایر بیمهای شرکتهای بیمه کشور به میزان قابل توجهای انباشت نشده که سرمایه گذاری شود.
به اعتقاد بنویدی، بالا بودن نرخ نسیه فروشی
بیمه در کشور و معطل ماندن منابع درحساب بدهکاران بیمهای منجر به کاهش جریان ورود نقدینگی شرکتهای بیمه شده که در ادامه موجب کاهش منابع سرمایه گذاری هم میشود.
به اعتقاد وی همه شرکتهای بیمه به اهمیت سرمایه گذاری و درآمد آن پی بردهاند و اساس مدیریت منطقی شرکتهای بیمه، استفاده از فرصتهای سرمایهگذاری منابع رسوب شده از فعالیت بیمهای است.
بنویدی بیانکرد: اگر یک شرکت بیمهای درآمد مناسبی ازسرمایهگذاری ندارد و یا منابع سرمایهگذاری آن نسبت به پرتفوی بیمهای و قدمت آن پایین است، مشکلاتی در نحوه فروش و یا نوع
سرمایهگذاریها داشته و نتوانسته جریان نقدینگی خود را به خوبی مدیریت کند.
وی، تاکید کرد که
نوع محصولات بیمهای فروش رفته دریک شرکت بیمه میتواند بر سرعت جذب و رسوب نقدینگی در شرکتهای بیمه موثر باشد، ضمن آنکه نحوه نگرش مدیریت شرکتهای بیمه در مورد سرمایهگذاریها و اصول مدیریت ریسک با یکدیگر متفاوت است.
این کارشناس صنعت بیمه اضافه کرد: شاید تیم مدیریتی یک شرکت بیمه تمایل به سرمایهگذاری بلندمدت و کم ریسک داشته باشد درحالی که در یک شرکت بیمه دیگر استراتژی بر مبنای سرمایهگذرای پر بازده و کوتاه مدت است.