May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۶۵۹۰
۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
0
مالیات بر خانه‌های خالی را می‌توان یکی از طرح‌های دولت برای کنترل قیمت مسکن و همچنین افزایش عرضه عنوان کرد. مالیاتی که از سال‌ها قبل مطرح شده بود، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم به وادی فراموشی سپرده شد.

به گزارش پول نیوز، گفتنی است که با روی کار آمدن اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای رونق مسکن جان تازه‌ای گرفت. اما این در حالی است که طبق اظهار نظر کارشناسان، مالیات از خانه های خالی نقش چندانی در وداع با شرایط سخت مسکن ندارد.

کوتاهی دست دلالان با اخذ مالیات از خانه‌های خالی

به طور کلی باید در نظر داشت که یکی از مهمترین اهداف اخذ مالیات از خانه‌های خالی را می توان کمرنگ شدن نقش دلالان در این بازار پر طرفدار عنوان کرد، چرا که طی سال‌های گذشته مسکن از حالت مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده که این خود نشان از حضور پررنگ دلالان در این بازار همیشه سود ده دارد. بدین طریق که برخی از دلالان در سالهای گذشته با خرید تعداد بالایی از واحدهای مسکونی و احتکار آن باعث کاهش عرضه در بازار مسکن شدند، اتفاقی که سنگ بنای گرانی مسکن در سال های گذشته به حساب می آید. هر چند در این مجال باید یادآور شد که در ماههای پایانی سال ۹۷ قیمت مسکن به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده مسکن بود و کمبود عرضه نقش تاثیرگذاری در گرانی مسکن نداشت. به عبارت ساده‌تر تنها در آغاز روند افزایشی قیمت مسکن بود که افزایش تقاضا سبب بالا رفتن قیمت‌ها شد و پس از آن عوامل دیگر ،ساز گرانی مسکن را کوک کرد.

اخذ مالیات از خانه های خالی ارزانی را به مسکن عرضه نمی‌کند.


آنچه مسلم است تعداد خانه های خالی در تمام کشور به چشم می خورد، اما در واقع این تعداد در تمام مناطق و یا شهرها به یک اندازه نیست‌‌. بنابراین نمی‌توان ادعا داشت که اخذ مالیات از خانه‌های خالی زمینه‌ساز ارزانی مسکن شود، چرا که نبود تعادل میان تعداد خانه های خالی در تمام مناطق خود خط بطلانی بر رد این فرضیه است.

رونق بازارهای مالی در سایه اخذ مالیات از خانه های خالی

یکی دیگر از معایب اخذ مالیات از خانه‌های خالی را می‌توان رونق بازارهای مالی دیگر و هدایت نقدینگی به این بازارها عنوان کرد، چرا که در سایه اخذ مالیات از خانه‌های خالی دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران خرده پا، تمایل چندانی به حضور در این بازار ندارند‌. البته در این مجال باید متذکر شد که خروج سرمایه گذاران در سایه اخذ مالیات از خانه‌های خالی قطعی و حتمی نیست، بلکه شاید دلالان سرمایه‌گذاری خود را کاهش و یا در کل تعداد سرمایه‌گذاران و یا دلالان مسکنی در این بازار به مرور زمان کاهش یابد، اما در مقابل نقدینگی به بازارهای مالی دیگر هدایت خواهد شد. روندی که می تواند زمینه ساز گرانی و بالا رفتن نرخ تورم در کشور شود.


اخذ مالیات از خانه‌های خالی تجربه شکست‌خورده کشورهای پیشرفته

با نگاهی گذرا به مطالعات صورت گرفته در کشورهای پیشرفته دنیا می توان به این مهم دست یافت که اخذ مالیات بر خانه های خالی نقش چندانی در ساماندهی این بازار ندارد، چرا که در بلندمدت مبتکران مسکنی راهکار مقابله با عدم پرداخت مالیات را پیدا خواهند کرد که این خود نشان از بی تاثیری این مالیات خواهد داشت. البته در این فرصت باید یادآور شد که علت اصلی احتکار مسکن در ایران با سایر کشورهای پیشرفته متفاوت است چرا که دلیل اصلی احتکار مسکن در کشور انتظارات شدید تورمی و در کشورهای دیگر انگیزه های فرهنگی و اجتماعی به حساب می آید.


در پایان باید یادآور شد که اخذ مالیات از خانه‌های خالی نه تنها نقشی در کاهش آمار خانه های بدون سکونت ندارد، بلکه نمی‌تواند انجماد بازار مسکن را از بین ببرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: