May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۰۴۱۱
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
0
پایین آمدن احتمال احیای برجام یکی دیگر از عوامل موثر در گرانی دلار به حساب می آید، چرا که طبق بررسی‌های به عمل آمده دیگر اخبار مثبتی از وین مخابره نمی شود که این خود در بالا رفتن نرخ ارز و افزایش تنش‌های سیاسی نقش بسزایی ایفا می کند‌.

به گزارش پول نیوز، با به میدان آمدن رجال سیاسی شاهد بالا رفتن قیمت دلار در بازار بودیم. اتفاقی که بنا به اظهار نظر کارشناسان می‌تواند رنگ و بوی سیاسی داشته باشد و پایداری چندانی نخواهد داشت، چرا که تعیین نرخ ارز در کشور به مولفه های بسیاری وابسته است و این موج افزایش قیمت، هیجانی به حساب می‌آید.


گفتنی است که بر هم خوردن معادلات سیاسی تنها چند روز قبل از ثبت نام در انتخابات ۱۴۰۰، تاثیرات بسیاری بر اقتصاد کشور و نرخ ارز گذاشت. اتفاقی که ترمز پایین رفتن قیمت ارز را به راحتی کشید که این خود شوک بزرگی به چشم‌انتظاران نرخ پایین ارز، وارد کرد.


جالب است بدانیم که طبق بررسی های به عمل آمده این پیش بینی وجود دارد که، کف قیمت دلار در شش ماه نخست سال به ۲۰ هزار تومان برسد که البته متاسفانه ارزانی به دلار وفادار نماند و پس از چند هفته میل به گرانی مجدد پیدا کرد،هر چند این احتمال وجود دارد که در شش ماه دوم سال نرخ ارز باردیگر سیر صعودی پیدا کند، اتفاقی که در فضای اقتصادی کشور چندان دور از ذهن نیست.

 

نرخ دلار سیاسی ثبات ندارد

با گرم شدن تنور انتخابات و همچنین نزدیک شدن به نتیجه نهایی مذاکرات وین انتظار می رفت که دلار روزهای آرامی را سپری کند، اما این در حالی است که برهم خوردن معادلات سیاسی خود گرانی دلار را به بازار عرضه داشت. اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود چندان پایدار نباشد و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات بار دیگر سیر نزولی به خود بگیرد. هرچند این احتمالات هنوز در حد یک فرضیه است.


از سوی دیگر باید یادآور شد که پایین آمدن احتمال احیای برجام یکی دیگر از عوامل موثر در گرانی دلار به حساب می آید، چرا که طبق بررسی‌های به عمل آمده دیگر اخبار مثبتی از وین مخابره نمی شود که این خود در بالا رفتن نرخ ارز و افزایش تنش‌های سیاسی نقش بسزایی ایفا می کند‌.


در پایان باید خاطر نشان کرد که با توجه به شرایط حاکم بر بازار می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز به ۲۳ هزار تومان و یا بالاتر از آن نیز برسد، اتفاقی که گره مشکلات اقتصادی را کورتر می‌کند.

برچسب ها: قیمت ارز ، نرخ ارز ، ارز ، دلار ، بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: