کد خبر: ۳۵۱۰۱۹
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
0
هزینه وام مسکن در اولین هفته خرداد روندی نزولی داشت. آمار مربوط به رشد هفتگی قیمت‌ها نیز نشان می‌دهد این متغیر به نازلترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیده و چنانچه این روند ادامه داشته باشد ارزانی بیشتری در وام مسکن رقم خواهد خورد.
بیشترین افت هفتگی هزینه وام مسکن طی یک ماه
به گزارش پول نیوز، هزینه وام مسکن در ابتدای هفته اخیر دوباره روندی نزولی پیدا کرده است. درهمین رابطه نرخ سود وام مسکن در آخرین روز از اولین هفته خرداد ماه به سطح ۲۰.۵ درصد تنزل پیدا کرد.

دراین میان مهمترین رکورد در ارزانی هزینه وام مسکن در این روز‌ها افت هفتگی قیمت وام بوده که در یک ماه گذشته بی سابقه بوده است.

برای دریافت وام مسکن از این مسیر طبق قوانین بانک مسکن مجرد‌ها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته‌ای که گذشت برای مجرد‌ها در روز شنبه ۱۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و در روز چهارشنبه ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان محاسبه شد.

مقایسه چهارشنبه ۵ خرداد با چهارشنبه هفته گذشته نشان می‌دهد هفته اول خرداد وام مسکن مجرد‌ها را تا حد ۲.۵ درصد کاهش داشته است داده است.

این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین ۲۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان ثبت شده بود که در انتها با نزدیک به یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان کاهش نسبت به چهارشنبه هفته قبل به ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تنزل پیدا کرد.

روند ارزانی وام مسکن ازشنبه ابتدای هفته آغاز شده و پس از حفظ روندی نزولی به کمترین حد خود در دوماه گذشته رسید.
 
در همین خصوص نرخ سود در انتهای هفته اول خرداد برای متقاضیان وام برابر با ۲.۵ درصد بوده و به عبارت دیگر ۳ واحد درصد از میزان اسمی آن هنوز بیشتر است.

این در حالی است که این رقم نسبت به آن چه که در چهارشنبه هفته پیش به ثبت رسیده بود، ۰.۲ واحد درصد تنزل پیدا کرده است.

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را باید به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه‌های مجردینی که در تمامی روز‌های هفته گذشته برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است. بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه ۱۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده وبرای متاهیلن ۳۲۶ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان محاسبه شده است.

اما مهمترین اتفاق در هفته اخیر روند نزولی رشد هفتگی قیمت اوراق بوده است.


هزینه وام مسکن در چهارشنبه هفته اخیر نسبت به موقعیت مشابه خود در هفته گذشته ۲.۵ درصدکاهش پیدا کرده است. مرور افت هفتگی قیمت وام مسکن در یکماه اخیر نشان میدهد بیشترین افت هفتگی در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه نخستین هفته خرداد ماه به ثبت رسیده است. این در حالی است که در ۲۸ اردیبهشت بیشترین رشد هفتگی هزینه وام مسکن به ثبت رسیده که برابر با ۱۲.۸ درصد بوده است پس از آن افت هفتگی قیمت‌ها آغاز شده و درنهایت در هفته اخیر به بیشترین افت خود از ابتدای اردیبهشت تا کنون رسیده است.

در بررسی آمار وام مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا الان، اما مشاهده می‌شود در نیمه فروردین ماه رشد هفتگی قیمت وام در نازل‌ترین سطح خود قرار داشت و میزان هفتگی کاهش قیمت‌ها هنوز به حد بیشترین افت ثبت شده در ماه نخست سال جاری که برابر با ۱۳.۸ درصد بود نرسیده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: