April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۱۷۹۵
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
0
طی چند ماه گذشته شاهد کاهش معنادار قیمت مسکن بودیم.

کاهش معاملات مسکن در فضای انتخابات ۱۴۰۰

 

به گزارش پول نیوز، گفتنی است که قیمت مسکن در حالی با کاهش مواجه شد که ریزش معاملات را به دنبال داشت اتفاقی که می تواند نشان از عدم ثبات این وضعیت داشته باشد.

‏سایه سنگین رکود در بازار مسکن

بر اساس شواهد بازار روند کاهش قیمت مسکن آغاز شده است و میزان کاهش شدید معاملات در اردیبهشت نسبت به اردیبهشت پارسال عمق رکود بازار مسکن را نمایش می دهد که این خود جای بسی تامل دارد. به عنوان مثال با شروع سال جدید منطقه 22 نیز به‌عنوان منطقه پیشتاز افت قیمت و معاملات نقش متفاوتی در بازار مسکن ایفا کرده است . بیشترین افت معاملات در اردیبهشت نسبت به اسفند مربوط به این منطقه است که حجم معاملات در آن 42 % ریزش داشته است و سنگین‌ترین رکود را تجربه می‌کند. البته در منطقه 20 که یکی از مناطق کم‌معامله و غیرهدف در بازار مسکن است میزان افت قدری از این رقم بیشتر بوده اما در میان مناطق هدف بازار، به لحاظ عمق و شدت رکود، وضعیت منطقه 22 از تمام مناطق بدتر است. همچنین در این منطقه شاهد بیشترین افت قیمت مسکن در اردیبهشت نسبت به اسفند بوده‌ایم به‌طوری‌که تورم ملکی دوماهه در آن منفی 32 درصد بوده است.

به کما رفتن ساخت و ساز

همان گونه که می دانیم ساخت مسکن یکی از برنامه‌های اساسی دولت به حساب می آید اما این در حالی است که هیچ گاه به طور کامل به مرحله اجرا در نیامده است چراکه در بسیاری از کلانشهرها دیگر ساخت و سازی نمی توان انجام داد در حاشیه شهرها نیز ساخت و ساز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است به عنوان مثال افزایش حاشیه نشینی و عدم دسترسی کامل به امکانات شهری را می‌توان از مهمترین دلایل شکست ساخت و ساز حاشیه شهرها عنوان کرد همچنین در این مجال باید متذکر شد که ساخت و ساز در برخی از کلانشهرها نیز به دلیل نبود امکانات کافی مختل شده است. به عنوان مثال در حال حاضر برخی از کلانشهرها مانند تهران یا مشهد دیگر توانایی تامین پارکینگ ندارند و این در حالی است که وجود پارکینگ برای زندگی در شرایط امروز یک اصل انکار ناپذیر تلقی می شود.

ساخت شهر در مناطق بکر نسخه شکست خورده توسعه ساخت و ساز

متاسفانه یکی از وعده‌های نامناسب برخی از مسئولان برای افزایش ساخت و ساز در حوزه مسکن ساخت شهر در مناطق بکر است، اتفاقی که بسیار پر هزینه خواهد بود و در عمل محقق نخواهد شد. همچنین نبود شغل در این مناطق می تواند نقش موثری در عدم انتخاب این مناطق برای سکونت باشد.

کاهش ذخیره زمین در کلان شهرها

همان گونه که می دانیم در حال حاضر با کاهش ذخیره زمین در کلان شهرها به خصوص تهران مواجه هستیم که این خود می‌تواند برنامه افزایش تولید مسکن را خنثی کند. البته در این فرصت باید متذکر شد که تکمیل قوانین ساخت و ساز نقش موثری در هزینه ساخت مسکن داشته است چراکه به عنوان مثال در شرایطی که ساخت مسکن باید به همراه رعایت نکات آتش نشانی، ایمنی ،پارکینگ و غیره باشد به یقین این موارد در بالا رفتن هزینه ساخت و در نهایت افزایش قیمت مسکن نقش موثری ایفا می کند. بنابراین در چنین شرایطی وعده کاهش قیمت مسکن و امیدوار بودن به ادامه داشتن این روند شاید بسیار دور از ذهن باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: